נשיא קירגיזסטן הכריז על מצב חירום

זאת בעקבות עימותים אלימים שפרצו לאחר הבחירות שהוקעו כמושחתות, ותוצאותיהן בוטלו. המצב מוסיף אתגר נוסף לרוסיה שכבר מתמודדת עם אי-שקט באזורים רבים שהיו בעבר בשליטת בריה״מ

חיילים בבישקק, שבת. צילום: REUTERS/Vladimir Pirogov

נשיא קירגיזסטן, סואורונבאי ג׳בנקוב, הכריז ביום ו׳ על מצב חירום בבירה בישקק והורה לצבא לפרוס כוחות על מנת לדכא את העימותים האלימים שמשתוללים ברחובות בשבוע האחרון שהובילו לפציעתם של מעל לאלף איש ולמותו של אדם אחד לפחות. מצב החירום, הכולל עוצר ומגבלות ביטחוניות חמורות, יהיה כרגע בתוקף עד ה-21 באוקטובר.   

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, המדינה עומדת בפני ואקום שלטוני, כאשר ארגוני האופוזיציה שתפסו בנייני ממשלה והובילו לביטול תוצאות הבחירות לפרלמנט שהתקיימו ביום ראשון, שהוקעו כמושחתות. מתנגדי הממשלה מאשימים את השלטון בקניית קולות בבחירות, בהן ניצחו המפלגות שתומכות בג׳בנקוב הפרו-רוסי. ועדת הבחירות הודיעה על ביטול התוצאות, אך ההחלטה לא הובילה לשיכוך המתיחות או העימותים עם כוחות הביטחון.

המצב בקירגיזסטן, שבה נמצא בסיס חיל אוויר גדול, מוסיף אתגר נוסף עבור הקרמלין בנוגע לעיצוב המדיניות בשטחי בריה״מ לשעבר. האזור כולו נמצא כעת בכאוס: גם בבלארוס נמשכות המהומות בעקבות הבחירות, והפסקת האש השברירית בין אזרבייג׳אן לארמניה בחבל נגורנו-קרבאך, שאך נכנסה לתוקף בסוף השבוע, כבר הופרה.

בקירגיזסטן ישנן כרגע 11 מפלגות אופוזיציה, המייצגות אינטרסים שונים. שניים מראשי האופוזיציה המובילים הגיעו להסכמה ביניהם בסוף השבוע האחרון לגבי הקמת שלטון חדש, ואף זכו לתמיכה של חלק מהמפלגות – אך לא של כולן. סוכנות רויטרס מציינת כי התקוממויות עממיות אינן זרות למדינה, שכבר הצליחה לסלק מתפקידם בדרך זו שני נשיאים מאז 2005.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית