אלוף (מיל') שלמה גזית הלך לעולמו

ראש אמ"ן לשעבר היה בחייו האזרחיים נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב, מנכ"ל הסוכנות היהודית וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי

אלוף (מיל') שלמה גזית הלך לעולמו

אלוף מיל' גזית נתמנה ב-1986 ע"י הרמטכ"ל משה לוי לבחון את מערכת ההסברה הצבאית. כאן עם דובר צה"ל תא"ל לפיד. קרדיט: דובר צה"ל

שלמה גזית (ויינשטיין) נולד באיסטנבול ב-1926. עלה לארץ ישראל בשנת 1933. בשנת 1942 הצטרף להגנה‏ והתגייס לפלמ"ח בשנת 1944. הוא לחם במלחמת השחרור כסגן-מפקד פלוגה ואחר כך כמפקד הפלוגה המסייעת בגדוד השישי שבחטיבת הראל. נפצע במהלך הקרבות. בהמשך שירותו היה ראש לשכת סגן הרמטכ"ל ואחר כך ראש לשכת הרמטכ"ל דיין.  

בשנת 1955 עבר קורס מטה בצרפת. בתחילת 1956 היה מדריך במכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה. לקראת מלחמת סיני, נהל בפריס את קשרי המודיעין  עם צרפת. בשנת 1958 חזר להדריך במכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה ובשנת 1962 היה סגן מפקד חטיבת גולני. לאחר מכן נמנה עם סגל ההקמה של המכללה לביטחון לאומי והיה מדריך בה.

בשנים 1964–1967 היה ראש מחלקת מחקר באמ"ן. באוגוסט 1967 מונה ליו"ר ועדת התיאום המדיני-ביטחוני בשטחים. בסוף שנת 1968 מונה למרכז ועדת המנכ"לים המטפלת בנושאים אזרחיים בשטחים המוחזקים (כיום מתאם הפעולות בשטחים במשרד הביטחון) בדרגת אלוף. בשנים 1974–1979 כיהן כראש אגף המודיעין. בהיותו ראש אמ"ן הוא שיקם את מערך המודיעין של צה"ל לאחר המשבר במלחמת יום הכיפורים; היה אחראי למודיעין במבצע אנטבה; במבצע ליטני והקים את מפקדת קצין מודיעין ראשי (קמנ"ר).

גזית יזם הרחבה של לימודי הערבית במערכת החינוך, פעולות של גדנ"ע מזרחנים וקורס חיילות מורות לערבית, מתוך תפיסה כי השפה הערבית היא שפת האויבים והשכנים גם יחד, שפה למלחמה ולשלום. גזית שמח במיוחד כי סיים את שירותו בצה"ל בשנת 1979, לאחר כל מלחמות ישראל, בשותפות קרובה  לשיחות השלום עם מצרים, בעקבות ביקור סאדאת בישראל.

בחייו האזרחיים היה נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב, מנכ"ל הסוכנות היהודית וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי. עד לפני מספר שבועות הוא נהג לשלוח כל יום שישי אשגר אישי עם תובנותיו על המצב לתפוצה של אלפי מנויים.

היה פעיל בהנחלת מורשת ההגנה והפלמ"ח עד יום מותו. יהי זכרו ברוך.