תופעה: חיילים במחנה 80 מספקים הצהרות בריאות שקריות 

במספר מקרים שארעו לאחרונה במחנה 80 התגלה כי חיילים חתמו על הצהרת בריאות שקרית וסיכנו את חבריהם לקפסולה. בצה"ל מבהירים: החיילים יענשו

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

לאחרונה התגלו מספר מקרים בבט"ר דותן (מחנה 80) בהם חיילים מילאו הצהרות קורונה שקריות. באחד המקרים שארע בימים האחרונים, חיילת שהתה בביתה עם הוריה שהתגלו מאומתים לקורונה, חזרה לבסיס, ולא דיווחה למפקדים. מקורות של ישראל דיפנס מוסרים כי מדובר במקרה חריג בו החיילת מילאה הצהרת בריאות שקרית, סיכנה חיילים אחרים, ולאחר שתחלים, תטופל בפן המשמעתי. 

מחנה 80 הממקום בקרבת היישוב פרדס חנה-כרכור הוא חלק ממערך מגל של צה"ל המכשיר, בין היתר, חיילות לתפקידי תמיכה בלחימה. ההכשרה קצרה מאד ואורכת כחודש. היות וההכשרה קצרה, ישנה תחלופה מהירה מאד של טירונים. בעידן הקורונה, תחלופה כה מהירה מחייבת את צה"ל בשינויים לוגיסטיים ופיקודיים נדרשים. 

בצבא מסבירים כי אין להם שליטה על מה קורה באזרחות. עם זאת, הבסיס עובד כבר חודשים בתצורה קפסולות. תצורה המגבילה את התחלואה הפוטנציאלית לקפסולה בלבד. כמו גם, בתוך אין פגישות בין מחלקות של אותה פלוגה. 

בהיבט נהלים, כאשר מתגלים תסמינים כלשהם אצל חייל או חיילת, הוא עובר למתחם בידוד מיוחד בבסיס וכל יתר הקפסולה נשארת במבנה שלה, בלי יציאה, ומזמינים לכולם בדיקות. אלו שמתגלים כמאומתים, מועברים ישירות לכפרי הבידוד של הצבא ומקבלים ליווי צמוד של סגל הבסיס עד להחלמה. אלו שנמצאים שליליים, ממשיכים בידוד בקפסולה. 

צה"ל אינו מתיר שחרור לבידוד בבית על פי הוראת רמטכ"ל. הסיבה רפואית - צה"ל רוצה לספק לחיילים את הרפואה הטובה ביותר, עם ההשגחה הטובה ביותר. "באזרחות אין יכולת לבודד ברמה של מסגרת צבאית", מסבירים בצבא. "יש לחץ גדול מההורים לשחרר את החיילים לבידוד בבית. עם זאת, יש הוראת רמטכ"ל ויש את הרצון שלנו לדאוג לכל חייל עד להחלמה." 

במקביל לחיילת שמילאה הצהרת בריאות שקרית ולא דיווחה למפקדים, ישנו מקרה נוסף בו חייל ישב עם ההורים בערב חג שעוד היה מותר לצאת בכיפור, כאשר הוא יודע שההורים חולי קורונה מאומתים. "חיילים ששיקרו בהצהרה - יענשו. הם חותמים על ההצהרה שהכל בסדר ואז מדביקים את החברים", מסבירים בצבא.

בשל מגיפת הקורונה מבינים בצבא כי יש לחץ מצד ההורים. לכן, החליטו להשאיר את הטירוניות בבסיס עם טלפונים. בנוסף, מפקדת הבסיס מנהלת כל יום עשרות שיחות עם הורים. "פיתחנו גם יכולת להעביר תכנים בזום לקפסולות בבידוד. התפוקה של הבט"ר לא נפגעת בשל הקורונה. אמנם יותר מורכב להעביר תכנים בזום, אבל עושים מסדר ומנקים את החדרים כאשר המפקד צופה בזום. המפקדים נכנסים עם  חליפות לקפסולות בבידוד לבדוק את החיילים והחדרים."  

תגובת צה"ל הרשמית לפרסומים אודות מחנה 80 

"עד כה אומתו בבסיס הטירונים 46 חולי קורונה אשר פונו לכפר המחלימים. "החקירה האפידימיולוגית שנערכה העלתה כי חיילת שהוריה פיתחו תסמינים, לא דיווחה על כך בחזרתה ליחידה וההורים אומתו מאוחר יותר כחולים. חיילים שבאו במגע עם חולי הקורונה החל מיום ו׳ האחרון נבדקו בתוך 24 שעות. 

"כאשר אומתם חולי קורונה נוספים, הוחלט על בידוד במחנה על פי מסגרות, במתקנים ייעודיים ותוך הפרדה ברורה בחדרי השינה ובמבני השירותים והמקלחות, בין חיילים עם תסמינים לאלו שללא תסמינים. כמו כן, מבודדים תסמיניים חולקו על פי קריטריונים אפידימיולוגים לחדרים שונים, ומספרם נע בין מבודד אחד לשלושה מבודדים בחדר. מבודדים נוספים אשר מפתחים תסמינים נדגמים וככל שיש צורך והחולים המאומתים מפונים להמשך טיפול והשגחה בכפרי המחלימים.

"כבכל מקרה של התפרצות קורונה ביחידות צה״ל, האירוע יתוחקר על ידי גורמים רפואיים ופיקודיים. בתום התחקיר מפקדים וחיילים אשר ימצא כי חרגו מנהלים - יישפטו."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית