חיל הנחתים תרגל שת״פ מבצעי בין טייסים ללוחמי קרקע

בוצעה העברה הדדית דו-כיוונית של מידע מודיעיני על מטרות, מטייסי החמקנים למפקדי כוח הנחתים על הקרקע, ומיחידות היבשה לטייסי המטוסים

חיילי חיל הנחתים האמריקני. צילום: SSgt. Arthur Shvartsberg/US Marine Corps

במסגרת תרגיל באש חיה שנערך לאחרונה הופעל, בפעם הראשונה, שת"פ מבצעי בין מטוסי חמקן F-35B של חיל הנחתים האמריקני לבין יחידות לוחמים של החיל: בוצעה העברה הדדית דו-כיוונית של מידע מודיעיני על מטרות, מטייסי החמקנים למפקדי כוח הנחתים על הקרקע, ומיחידות היבשה לטייסי המטוסים.

התרגיל נערך במטווח ביומה, אריזונה, כחלק מפרייקט פיתוח לחימה רב-זירתית בצבא ארה"ב. בתום התרגיל הראשון מסוגו אמר לכלי התקשורת גנרל הנחתים, רוס קופמן, כי "עכשיו אנו מסוגלים להעביר ממטוסי F-35 מידע על מטרות ולקלוט מהם מידע. כך שהלוחמים על הקרקע יכולים מיד לפתוח באש מהירה ויעילה אל המטרות. כך נעשה בתרגיל שימוש ביכולות המיוחדות של מטוסי F-35 התורמות לפיתוח טקטיקות חדשות של לחימה בשדה הקרב. כך באים לידי ביטוי החיישנים ארוכי-הטווח של המטוסים, מערכות הניווט וערוצי התקשורת שלהם, המאפשרים חילופי מידע עם הקרקע".

העברת המידע הייתה דו-כיוונית – כלומר המכ"ם, החיישנים והציוד האלקטרוני המיוחד במטוסי החמקן עומדים לרשות יחידות הקרקע.  גנרל קופמן התייחס לכך ואמר כי מדובר בצעד ענק בהתקדמות של שיטות לחימה, והדבר יסייע "לכוחותינו ולבעלות בריתנו".

רשת פוקס ניוז מסרה כי מטוסי F-35B מילאו בתרגיל גם את המשימה המסורתית של מטוסי קרב, מתן סיוע אווירי לכוחות הקרקע בעזרת פצצות מונחות מדויקות, ואילו החיישנים שולבו בנתונים קרקעיים ובמודיעין מטרות שהתקבל מיחידות היבשה על הקרקע.

שילוביות  בין מטוסי הקרב לבין כוחות הקרקע מסומנת כמשימה ראשונה במעלה של הפנטגון ושל חיל האוויר והצבא, כחלק מפיתוח טכנולוגיות וטקטיקות ללחימה רב-זירתית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית