נחתם הסכם שלום בין ממשלת סודן למורדים

לאחר שנות מלחמה ארוכות ועקובות מדם ושנה של שיחות שלום, נחתם ההסכם בג׳ובה בסוף השבוע האחרון. שתי קבוצות מורדים משמעותיות אינן חלק מההסכם

חתימת הסכם השלום בג׳ובה. צילום: REUTERS/Samir Bol

ממשלת המעבר הסודנית וקואליציית המורדים במדינה חתמו על הסכם שלום, המסכם ומסיים שנים ארוכות של מלחמה שעלתה למאות אלפים בחייהם, והשאירה מיליונים נוספים עקורים ברחבי המדינה. ההסכם נחתם בשבת האחרונה בג׳ובה, בירת דרום סודן השכנה, לאחר כשנה של שיחות שלום. הערבים להסכם, שחתמו אף הם, כוללים נציגים ממצרים, קטאר, צ׳אד, האיחוד האירופי והאו״ם.

טקס החתימה היה חגיגי וכלל שירים ותהלוכות. ״אנחנו שמחים, סיימנו את המשימה״, אמר ראש צוות התיווך של דרום סודן, תות גטלואק. אולם לא כך הדבר: שתי קבוצות מורדים חזקות, התנועה לשחרור סודן ותנועת השחרור העממית של סודן-צפון לא חתמו על ההסכם. היבא מורגן, כתבת אל-ג׳זירה שנכחה בטקס החתימה, דיווחה כי בעוד שהמסמך שנחתם בג׳ובה נקרא ״ההסכם הסופי״, היעדרותן של שתי קבוצות משמעותיות אלו פירושה שהעסקה לא הושלמה. עוד מדווח אל-ג׳זירה, כי מדובר בשתי הקבוצות החמושות היחידות במדינה שלהן יכולת צבאית משמעותית.

במסגרת ההסכם, נקבע שילוב המורדים בכוחות הביטחון, זכאותם לייצוג פוליטי וזכויותיהם הכלכליות. עבדאללה חמדוק, ראש ממשלת המעבר, אמר כי ״השלום יפתח אופקים רחבים להתפתחות, לקדמה ולשגשוג״, אך התייחס גם לקשיים הצפויים. ״בתהליך בניית השלום מתמודדים עם אתגרים שונים שניתן להתגבר עליהם בעזרת מאמץ מרוכז ופעולה משותפת״, אמר.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית