צ'כיה: רפאל נבחרה למו"מ - שאלת ההתערבות האמריקאית פתוחה 

כמו בפולין, כך בצ'כיה, מערכת הגנ"א של רפאל נבחרה ומתחיל מו"מ. עם זאת, מעורבות אמריקנית יכולה עדיין לסכל את העסקה כמו בפולין. פרשנות  

צ'כיה: רפאל נבחרה למו"מ - שאלת ההתערבות האמריקאית פתוחה 

קרדיט לצילום: דוברות רפאל
 

כמו בפולין, כך גם בצ'כיה, חברת רפאל נבחרה למו"מ לקראת רכש מערכות הגנה אווירית לטווח קצר. רפאל הציעה את הספיידר מערכת המבוססת על טילי א"א דרבי ופייתון של החברה. המערכת לא נמכרה לצה"ל, אך כן נמכרה למספר לקוחות בעולם. 

לצד ההודעה המשמחת של ממשלת צ'כיה, עולות שתי שאלות. אחת קשורה למעורבות האמריקאית. שניה למחיר. נתחיל במחיר. לפי הודעת ממשלת צ'כיה, המערכות, ארבע במספר, צפויות לעלות סכום של כ-400 מליוני דולרים. סכום יחסית גדול לתקציב בניין הכוח הצ'כי. 

תקציב הביטחון הצ'כי הוא כ3.3 מיליארדי דולרים בשנה. לפי אתר czdjournal., רבע ממנו הולך על מודרניזציה. כלומר כ-800 מליוני דולרים. אם עלות הפרויקט היא 400 מליוני דולרים, אזי הפרויקט הבודד יהווה חצי מכל תכנית המודרניזציה של צ'כיה לשנה הבאה. אם העסקה תתפרס על שנתיים, אז היא תתפוס רבע מתקציב זה כל שנה עד 2023. בספק אם צ'כיה תוציא חלק כה ניכר מהתקציב השנתי רק על הספיידר, כאשר מאמצי המודרניזציה שלה כוללים גם השקעות נוספות. לכן, יש להמתין ולראות אם אכן זה הסכום שצ'כיה תוציא על הספיידר. 

מעורבות אמריקנית. לפי דיווחים כאמור, גם לוקהיד מרטין מתמודדת בעסקה זו עם מערכת הMEADS. מדובר במערכת מתחרה לספיידר במימון משותף של איטליה, גרמניה וארה"ב. המעורבות האמריקנית בעסקאות הגנ"א באירופה נובעת גם מתוך הרצון של האמריקאים להחזיר לעצמם חלק מהתשלום על נאט"ו. כמו גם, לקבל שליטה בקווי ההגנ"א של אירופה מול רוסיה. אזכיר כי ארה"ב הקימה שני בסיסי אגיס ברומניה ופולין. 

המעורבות האמריקאית בהגנה על אירופה מול הרוסים היא גם זו שהביאה לביטול הבחירה ברפאל בפולין. לאחר פולין, רייתאון לקחה את כיפת ברזל ושרביט קסמים תחת כנפיה לשיווק בעולם, במטרה שרפאל לא תתמודד מולה בעסקאות, אך תהנה ממטריית השיווק של החברה. שני המיירטים נכנסו לסל המוצרים של רייתאון במערכת הפטריוט.

בצ'כיה, מדובר בלוקהיד מרטין, שגם היא יודעת להפעיל לובי בבית הלבן, ואיטליה וגרמניה יודעות להפעיל לחץ על פראג. לכן, למרות בחירתה של פראג בספיידר, הכל עוד פתוח. 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022