בעקבות – מסלולי קרבות מלחמת ששת הימים בירושלים

מאת נחמיה זרחוביץ ויוסי לנגוצקי, הוצאת כרמל, ירושלים, 2020
 

ירושלים היא מרכז הזדהות דתי ורעיוני למיליוני מאמינים בעולם, נוצרים, מוסלמים ויהודים. היא גם מוקד סכסוך עקוב מדם בין יהודים וערבים משך שנות דור ובעיקר בשבעים השנים האחרונות. במהלך היסטורי צבאי-לאומי הצליח צה"ל ב-1967, במלחמה לא מתוכננת לחזית זו, להחזיר את ירושלים השלמה לידי ישראל.

הקרבות בירושלים ב-1948 וב-1967 היו נתונים למחקרים ולכתיבה מסוגים שונים. מורשת הקרב נותחה בפורומים שונים. הנושא היה נתון לא אחת לוויכוח ארוך שנים על העובדות (להזכיר, מדובר על נתוני עבר, לא תחזית לעתיד). 

ספרם החדש של נחמיה זרחוביץ ויוסי לנגוצקי הוא מקור יצירתי להנחיל ידע וערכים. הוא כולל תיאור הקרבות, ידע כללי על ירושלים ומסלולי סיורים מתאימים בעקבות לוחמים. במה שנוגע למורשת הקרב עומד ספר זה בסימן מובהק ומחוייב ל"צדק חלוקתי" בין שלוש חטיבות המילואים שלחמו ב-67 – החטיבה הירושלמית (16), חטיבת השריון הראל (10) וחטיבת הצנחנים (55).

גם מקומו של חיל האוויר מוזכר כמתבקש. הספר החדש שלנו, אומר לנגוצקי לאחר פרסום הספר, איננו עשית חשבון, אלא הצגה של המהלכים, ואסור שיהיה חס וחלילה  כר לחיסול חשבונות. הגיעה העת שהפצעים יגלידו והכל יהיה רגוע, חרף כאבי הלב  שליוו אותנו יותר  מ-50  שנה. באותה נשימה מדגיש נחמיה זרחוביץ, המומחה המנוסה לסיורים, כי ראוי שהמטילים אכן יהנו מזיוה של ירושלים וממעשי הלוחמים ולא מהקיפוחים ומהעלבונות.

שמו של הספר מטעה ולא מסגיר את כל עושר המידע הטמון בו. זה אינו רק ספר של מסלולי קרבות, הוא כולל התייחסות תמציתית לכל מה שנוגע לירושלים בשנים 1967-1948 ואף קצת קודם מתקופת המנדט, כמו תפיסת הביטחון הישראלית והירדנית לאחר 48, הקמת האוניברסיטה העברית, ההתארגנות על הר הצופים, הקו העיורני עד 67, קטעי שירה ופרוזה מהקלסיקה של ירושלים של יצחק שלו, חיים גורי, חיים חפר, אביגדור המאירי ("מעל פסגת הר הצופים"), חיים באר ונוספים. הוא כולל גם רשימה ארוכה של מקורות להעשרה למתענינים להרחיב ידע.

בחמישה פרקים כולל הספר תיאור הקרבות ומסלולי סיורים ובכך הופך למקור מצוין למורשת קרב ובסיס לסיורים של אזרחים מהארץ ומהעולם. תיאורי הקרבות מפורטים ברמה המתאימה לאנשי צבא ולקהל אזרחי צעיר ומבוגר. בולטת ההערכה המרגשת לזכרם של הנופלים ולאזכור שמות המפקדים בכל היחידות, כולל קורות חיים של בולטים ביניהם. כל סיור בעקבות אתרי קרבות ששת הימים בירושלים הוא יעד להיכרות משולבת של מורשת הקרב עם היסטוריה כללית.

המחברים רואים בספר מפעל חיים של ממש. הוא מהווה מקור בסיסי למי שמכינים אירועי תוכן שונים על ירושלים, תלמידים, צוערים, אנשי תרבות וקהל רחב. זה ספר למיטיבי לכת ולמיטיבי דעת.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית