פוגעים בטיל: חמש שכבות ההגנה האווירית של מדינת ישראל

במזרח תיכון משופע בטילים ורקטות טוב שיש הגנה אווירית. דן ארקין סוקר חמש שכבות הגנה אווירית אקטיבית של מדינת ישראל

ישראל מאויימת על ידי רבבות, אולי יותר, טילים, רקטות וחימושים קניים למיניהם, חלקם תוצרת בית וחלקם מתוחכמים. אך ישראל היא גם מדינה מוגנת היטב על ידי כמה שכבות הגנ"א מהמתקדמות בעולם, רובן ככולן תוצרת כחול-לבן. מערך הגנה אקטיבי, שנבנה באחריות מנהלת חומה בשיתוף משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות.

אחת מהן, כיפת ברזל, עוברת בהצטיינות, כמעט כל יום, את כל מבחני ההיתכנות, המבצעיות והקטלניות וסטטיסטיקת היירוטים תוכיח. מערכות אחרות מבטיחות הגנה מפני טילים, רקטות וטילי שיוט. דן ארקין סוקר חמש שכבות של הגנה אווירית אקטיבית. 

מערכת לייזר ליירוט מטרות מתמרנות ורחפנים DRONE DOME, רפאל: סיימה סדרת ניסויים מוצלחת. הסטטוס הנוכחי של המערכת: נמצאת ביכולת מבצעית ראשונית, עברה באחרונה שדרוגי תוכנה וחומרה. הוכיחה עצמה בניסויים מול שלושה רחפנים. שותפים בפיתוח מערכת נשק הלייזר מפא"ת/משהב"ט ואלביט מערכות. כבר בוצע יירוט בעזרת קרן לייזר. בפיתוח שלוש מערכות: לייזר קרקעי, לייזר נייד על נגמ"ש או משאית ולייזר מוטס על מטוס תובלה ליירוט רקטות וטילים.

חץ 2, מל"מ/תעשיה אווירית: טיל קרקע-קרקע (טק"ק) לטווח בינוני וארוך, שייך לשכבת ההגנה העליונה. המיירט של חץ 2 הוא בעל יכולות יירוט מדוייקות, השיגור הוא על טיל דו-שלבי, לטיל יכולות תמרון ומהירות גבוהה ממהירות הקול. המיירט נושא חומר נפץ להשמדת טיל מאיים, רש"ק מפוצל וקטלני, חיישנים מתקדמים, מכ"ם אלתא    ELM02080.

חץ 3, מל"מ/תעשיה אווירית: שכבת ההגנה העליונה. נועד ליירוט טק"ק לטווח ארוך. המיירט של חץ 3, הנחשב לאחד המתקדמים בעולם,  מיועד להשמיד טילים בליסטיים, היירוט מתבצע הרחק מהאטמוספרה. הפגיעה היא ישירה בטיל התוקף. נוצרת אנרגיה קינטית שגורמת להשמדת הטיל, ללא צורך בחומר נפץ. כדי להשמיד בשיטת פגיעה זו, יש צורך ברמות דיוק גבוהות ביותר של הטיל ושל תהליך היירוט. הנעה דו-שלבית: מאיץ ומנוע רקטי. 

שרביט קסמים (קלע דוד) רפאל בשת"פ עם ריית'און: נועד ליירוט טק"ק לטווח בינוני וקצר וליירוט רק"ק, רקטות קרקע-קרקע. שכבת ההגנה התחתונה. מיועד גם ליירוט טילי שיוט באמצעות מנגנון HIT TO KILL שמשמעותו פגיעת ברזל בברזל. בחרטום הטיל שתי מערכות איכון והכוונה – מכ"ם וחיישן אלקטרו-אופטי. טיל מיירט דו-שלבי ומתמרן במהירות רבה.

כיפת ברזל, רפאל: ליירוט רקטות (רק"ק) לטווח קצר, שכבה תחתונה. תושבי עוטף עזה, ערים, מושבים וקיבוצים, אשדוד ואשקלון מכירים באוזניהם את צליל היירוט של  כיפת ברזל, כשהמיירט שלה משמיד חימוש ששוגר מרצועת עזה. מערכת ניידת ליירוט רקטות ומל"טים, פועלת24/7 בכל מזג אוויר, מתמודדת עם כמה איומים בו-זמנית. תושבי דרום הארץ חבים רבות ללוחמות וללוחמי סוללות כיפת ברזל הנמצאים בכוננות מתמדת ליד המשגרים ובקרונות הפיקוד והשליטה. מתעניינים במערכת בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם.  

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית