הדלפת ענק של דוחות בנקאיים סודיים

אלפי דיווחים של בנקים ברחבי העולם בנוגע להעברות כספים חשודות הודלפו וחשפו, לכאורה, כיצד אפשרו לגורמים עבריינים ולמדינות להלבין כספים. ישנם גם מאות דיווחים מבנקים בישראל

הדלפת ענק של דוחות בנקאיים סודיים

מארק גזית, מנכ״ל TheTaRay. צילום: רוני נתן

יותר מ-2,000 דיווחים של בנקים ברחבי העולם על העברות כספים חשודות הודלפו וחשפו, לכאורה, כיצד אפשרו הבנקים לגורמים עברייניים ואף למדינות להלבין כספים ולהעביר אותם לכל רחבי העולם. במסמכים ישנם גם מאות דיווחים מבנקים בישראל. המסמכים שהודלפו, שזכו לכינוי תיקי ה-FinCEN, כוללים דיווחים על העברות בנקאיות חשודות המסתכמות בכשני טריליון דולר.

מדובר בדוחות נקראים Suspicious Activity Reports) SAR), שתיעדו פעולות בנקאיות שסומנו "חשודות" על ידי הבנקים בין השנים 2000-2017. הם הועברו כדיווח לאגף למודיעין פיננסי במשרד האוצר האמריקני שנקרא - Financial Crimes Enforcement Network - FINCEN.

ההדלפה התגלתה כאשר המסמכים הוגשו לקונגרס האמריקאי כחלק מחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, לאחר שהודלפו לאתר BuzzFeed על ידי בכירה לשעבר במשרד האוצר האמריקני בשם נטלי אדוארדס. הם הועברו לארגון העיתונאים החוקרים הבינלאומי (ICIJ) שחלק אותם עם 108 ארגוני חדשות ב-88 מדינות. בינואר 2020 הודתה אדוארדס והורשעה בהדלפה הבלתי חוקית.

על פי המסמכים, הבנק המרכזי של איחוד האמירויות לא פעל לכאורה לעצור פעילות של חברה מקומית שסייעה לאיראן להימנע מסנקציות, דויטשה בנק הגרמני העביר לכאורה "כסף מלוכלך" של מלביני כספים עבור ארגוני פשע, טרוריסטים וסוחרי סמים. עוד, על פי המסמכים, אפשר לכאורה הבנק הבריטי HSBC לעבריינים שביצעו "הונאת פונזי" להעביר מיליוני דולרים ברחבי העולם, גם אחרי שחוקרים אמריקנים עלו על ההונאה. בבנק טוענים שפעלו כחוק.

ב-NBC דווח כי לפי המסמכים, צפון קוריאה ביצעה הלבנת כספים מתוחכמת בסך כ-175 מיליון דולר במשך שנים, תוך שהיא משתמשת בחברות "קש" ונעזרת בחברות סיניות להעברת כספים דרך בנקים אמריקניים בניו יורק. לפי הדיווח, המדינה המבודדת הצליחה בשיטה זו לעקוף את הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה.

חברת TheTaRayהישראלית פיתחה טכנולוגיית בינה מלאכותית אינטואיטיבית המסוגלת לזהות פעילות חשודה לפני שהכספים יוצאים מהבנק. החברה חתמה לאחרונה על הסכם עם קבוצת הבנקאות Sentander, שבחר בפתרון שפיתחה נגד הלבנת הון עבור הבנקאות המקשרת שלו.

"ניכר גידול רב במספר הפניות למשרדינו הפזורים ברחבי העולם. ההדלפה של מסמכי FinCEN חשפה כי היקף פעילויות הלבנת כספים שממנים טרור, סחר באנשים ובסמים ופשעים נוספים הוא עצום וכי הרגולטורים מבינים כי עליהם לאכוף ביתר שאת את המדיניות לעצירת התופעה״, אמר מארק גזית, מנכ"ל ThetaRay. גם נגיף הקורונה, שהביא לשינוי התנהלות בשוק העסקי, תרם את חלקו. לבנקים יש צורך בפתרונות טכנולוגיים מתקדמים כדי לזהות את האנשים שהם עושים איתם עסקים, כעת כשהמסחר הפך ברובו למסחר אונליין״.

אולי יעניין אותך גם