כך עובד זום אחד הציל את תקופת החגים ל-300 בתי כנסת

חברת זום התאימה את התוכנה להלכה היהודית ואפשרה למאות בתי כנסת לשדר ברצף תפילות ראש השנה 

Mitch Tarica is the streaming platform’s director of North American sales. (Courtesy of Tarica)
 

סיומן של חגיגות ראש השנה בסוף השבוע בתפוצות הגולה, ללא תקריות מיוחדות, היווה ׳צפירת הרגעה׳ למעל 300 בתי כנסת ברחבי צפון אמריקה שחגגו את החג כמיטב המסורת – וברוח התקופה – באמצעות תקשורת וידאו. היכולת הזו במהלך מגיפת הקורונה נזקפת לזכותה של פלטפורמת זום, אך בעיקר לזכותו של אדם אחד: מיץ' טאריקה.

על פי דיווחי ה-Jewish Telegraphic Agency, טאריקה, מנהל המכירות של זום בצפון אמריקה, הוא גם חבר ותיק בבית הכנסת Temple Ner Tamid שבראנצ'ו פאלוס ורדס, קליפורניה, היה זה שגרם לזום לבצע שינויים קטנים, אך חיוניים בתוכנה שלה, שמנעה ממנה לסיים באופן אוטומטי פגישה לאחר 24 שעות. 

השינוי היה חשוב כדי לאפשר למאות בתי כנסת בצפון אמריקה לחגוג ולהתפלל באמצעות זום, מבלי לחרוג מחוקים הדת היהודית המונעים שימוש בטכנולוגיה בשבתות ובמועדים יהודיים. עבור בתי כנסת שביקשו את הנוהל החדש, אפשרה זום קיום פגישות וידאו שבתיאוריה יכלו להמשך עד 72 שעות. הנתון החדש איפשר לבתי הכנסת להקים את השידור החי והרציף (streaming) לפני תחילת ראש השנה, ביום שישי אחר הצהריים, ולהפעיל אותו ללא הפרעה וללא הפסקה עד יום ראשון בלילה.

טאריקה מספר כי הרב של בית הכנסת שלו הגיע אליו בוקר אחד, כשהחלו ההכנות לראש השנה פנה אליו הרב ג'וש הלר ואמר לו שהשמועה מספרת שמישהו שעובד בזום הוא חלק מהקהילה שלו וביקש לבדוק איתו האם הוא יכול לסייע בימי החופש והחגים. הרב הלר, הוא רב קונסרבטיבי מאטלנטה, שבחודש מאי (קצת לפני החג) חיבר חוות דעת רבנית המאפשרת לבתי כנסת בתקופת הקורונה לשדר לחברי הקהילות היהודיות שידורי זום חיים בשבתות ובמועדים יהודיים. 

באופן רשמי, התנועה הקונסרבטיבית מונעת את השימוש ברוב טכנולוגיות המחשב בשבתות וחגיםם, אך בהתחשב בנסיבות חסרות התקדים של מגיפת הקורונה, הלר קבע כי מותר להשתמש בזום עם אזהרה קריטית אחת: שידור הווידאו צריך היה להתחיל לפעול לפני החג ואין ליצור איתו שום אינטראקציה אנושית ישירה כאשר השידור מתרחש והחג נכנס.

המודל הזה עבד מצוין בשבתות, כאשר הכמות הגדולה ביותר של משתתפים הייתה ביום שישי בערב ולמחרת בשבת בבוקר. הבעיה: ראש השנה נמשך יומיים, ובתי כנסת המשתמשים בזום בהתאם לפרמטרים של הלר היו צריכים להתחיל את תהליך השידור באופן אוטומטי לפני תחילת היום השני (תזכורת: לשידור זום ביום יום יש מגבלת שידור רציף של 24 שעות). 

הלר החל לעבוד על ׳בעיית ראש השנה׳ ובתחילה עבר את השלבים הרגילים והגיע למחלקת התמיכה הטכנית של זום. כשהעניינים שם עלו על שרטון, הוא ניסה להיעזר בחבר קהילה שחברתו עבדה עם זום. זה עזר לו להגיע למישהו קצת יותר גבוה בשרשרת המזון. "זה בעצם היה אחד התחביבים שלי במהלך המגפה - להבין כיצד להשתמש בטכנולוגיית sreaming באופן שימנע או לפחות hמזער הפרות של החוק היהודי", אמר הלר. בסופו של דבר הוא קיבל טיפ. נודע לו שיש רב בקליפורניה שאחד מבני קהילתו עובד בתפקיד בכיר בזום, וכך הוא הגיע לטאריקה – שגם פתר עבורו את הבעיה וסלל את הדרך לשימוש החריג

טאריקה הוא ותיק בתעשיית הטכנולוגיה, בזום הוא עובד בה מאז השנה שעברה. אז, החברה הייתה כמעט אך ורק כלי עסקי שסיפקה שירותי ועידת וידיאו לכ -10 מיליון משתתפי ישיבות יומיים. המספר הזה עלה מאז ל -340 מיליון - ביניהם אינספור בתי כנסת שהשתמשו בשירותי הפלטפורמה הפופולרית לקיום תפילות בקהלים גדולים ולשמירה על חיי קהילה פעילים – ובטוחים, מאז שרובם השביתו את השירותים האישיים במרץ 20

כשהמגפה פגעה ובית הכנסת העביר את נוהל השבת שלו לזום, טאריקה מצא את עצמו מפעיל תמיכה טכנית לבני הקהילה המתאמצים להבין כיצד להשתמש בטכנולוגיה החדשה. אך כמו יהודים רבים, הוא גם מצא כי לנורמלי החדש יש חסרונות, כמו הקשרים שהוא יוצר עם חברי בית כנסת אחרים בשבת בבוקר שמשתמשים בזום כדי לדון בדרשתו של הרב - או לעתים קרובות באותה תקופה לשוחח על השבוע שלהם.

"ליכולת להחזיר לקהילה יש משמעות מאוד חשובה. הרבה מהתכנים של החגים היהודים עוסקים בהסתכלות קדימה ובנסיון להתרענן ולהתחיל מחדש. אני מקווה שהצלחתי לסייע שמשהו לאחרים לעשות את זה בהצלחה״. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית