לטוס במהירות 300 קמ"ש, 10 מטרים מעל הקרקע

טייסי מסוקי הקרב של טייסת 190 פועלים בשתי משימות עיקריות: השתתפות בקרבות היבשה תוך שמירה על גבולות המדינה ותקיפת מטרות כירורגית ומדויקת

לטוס במהירות 300 קמ"ש, 10 מטרים מעל הקרקע

מסוק ״פתן״ של חה״א הישראלי. צילום: מתוך ויקימדיה/MathKnight

לטוס בלילה במהירות של קרוב ל-300 קמ"ש, בגובה של 10 מטרים מעל הקרקע, כאשר מסביב עלולים להיות איומים, וכאשר את העולם החיצון אתה רואה בעין ימין, בצבע ירוק, בתמונה שנותנת המצלמה התרמית הנמצאת בחזית המסוק – מדובר במלאכה מאתגרת, הדורשת הרבה אימונים, קור רוח וזהירות מקצועית. "אבל מאידך גיסא, יוצא לי גם לטוס מעל שלגי החרמון, מעל מדבר הנגב, מעל שיטפונות שוצפים ומעל תוויי נוף הארץ, וזו חווייה ותחושה מדהימה וייחודית בעולם הטיסה".

תיאור הטיסה הלילית במסק"ר, מסוק קרב פתן, אפאצ'י, הוא מפיו של רס"ן נ׳, סמ"ט ב' בטייסת 190, טייסת 'מגע הקסם', הממוקמת בבסיס רמון שבדרום הרחוק.

מבסיס רמון ממריאים טייסי המסק"רים של טייסת 190 למשימות הליבה של מסוקי פתן, שהן שתיים: האחת, השתתפות בקרב היבשה ושמירה על גבולות המדינה, והשנייה – תקיפת מטרות. תקיפה כירורגית, מדוייקת מאוד, מהסוג שרק מסק"ר יכול לבצע, בעיקר בתנאי מג אוויר גרועים, בגלל זוויות ההתקרבות למטרה והחימוש המתאים לתקיפת המטרה. "במזג אוויר בעייתי אני במסק"ר היחיד שיכול לראות ולזהות את המטרה בעין גם בערפל, גם בגשם וגם באבק, ולהביא את החימוש אל המטרה", מספר רס״ן נ׳.

רס"ן נ׳, בן 30, מסיים בקרוב תפקיד של סמ"ט ב' ועובר להיות סמ"ט א'. ותיק מערך המסוקים שהטיס מסוקי פתן, שרף, ינשוף, סייפן וקוברה. הוא מתאר את  טייסי המסק"רים כ"לוחמים מופלאים, אנשים עם הרבה יצירתיות וגמישות. יש יתרונות בקשר המיוחד שבין הטייסים ללוחמי הקרקע, ויש הווי מיוחד בטייסת, שיש בה טייסי מילואים וסדיר וקבע. אנשים מיוחדים״.

על יכולות התקיפה של מסוק פתן, הוא מספר כי "כשנדרשת תקיפה של מטרת נקודה, כשצריך דיוק בתקיפה, כשיורד גשם וכאשר התצפיות 'עיוורות' בגלל מזג האוויר, זה הזמן להכניס מסק"רים. אנו תמיד בתקיפה מינימום שני כלים. פתן יכול להגיע מעל ענן או מתחתיו, הוא יתקוף מטרה שהוא רואה בעין, תמיד line of sight, תקיפה כירורגית של חדר או של קומה בבניין, כך שהמטרה תושמד אך לא יהיה נזק סביבתי ואגבי ולא ייפגעו בלתי מעורבים. תקיפה של מחסן שנמצא צמוד לבניין מגורים - זה אנחנו".

שיטת התקיפה במסק"ר תלויה בסוג המטרה ובמיקומה ובתנאים הסביבתיים בזירה: למטרה קטנה צריך להתקרב, מטרה גדולה אפשר לתקוף מרחוק. צוות המסוק קובע את זווית ההתקרבות בהתאם לתנאים, מפעיל אמצעי הגנה עצמית של המסוק וניגש  לתקיפה עצמה. בדרך כלל ניתן לראות מיד את התוצאות.  

מסוק אפאצ'י פתן חמוש כהלכה: תותח פגזי 30 מ"מ, כאשר כל פגז הוא כמו רימון רסס, ויש פגזים רבים במסוק. טילי Hellfire ׳קרדום׳, תוצרת ארה"ב, וטילים אלקטרו-אופטיים שהתקבלו לאחרונה. בראש הטיל יש עינית ש"רואה" את התקרבות הטיל אל המטרה.

"במסק"ר פתן יש שני אנשי צוות", מסביר סמ"ט ב' של הטייסת. "שני טייסים: במושב האחורי יושב מטיס המסוק, ואילו במושב הקדמי יושב מפעיל המערכות, המקלען, זה שלוחץ על ההדק, שהוא גם מפקד המסוק, מפקד המשימה והמוביל".

רס"ן נ׳ מתאר את משימת הליבה השנייה של הטייסת, הסיוע לכוחות הקרקע: "אנו למעשה חלק אינטגרלי מכוח האש של היחידה הקרקעית. זוג מסק"רים יסייע לגדוד ולחטיבה. בעת לחימה, מועברת סמכות הפתיחה באש של המסוקים אל מפקד החטיבה או המג"ד. אנו חוברים לכוח היבשתי במשימות לחימה או בימי מב"מ בבט"ש ושמירה על גבולות המדינה. המסוקים ילוו את הכוח בהתקדמות ובתמרון, כאשר אנו מהווים תצפית קדמית גבוהה, תצפית על מטרות שאנו מזהים ורואים, מדווחים, ולפי פקודה מהקרקע – תוקפים".

מבנה טייסת 190 מסק"רים: למפקד הטייסת יש סמ"טים א' ו-ב'.  סמ"ט א' הוא סגן המפקד וממלא מקומו, אחראי לגף טיסה ולניהול הטייסת.  סמ"ט ב' אחד אחראי לאימונים, שמירת כשירויות, הכנת הטייסת למלחמה, הדרכה וטיפול באנשי מילואים. סמ"ט ב' השני אחראי למבצעים, הכנת פקודות, עדכוני מודיעין, שמירת כוננויות, תכנון תקיפות בימי מב"מ ושמירת השגרה והחירום.

בסיס רמון הוא בסיסן של שתי טייסות-אחיות, טייסת 190 'מגע הקסם' וטייסת 'הצרעה'. הטייסות זהות מבחינת כלי הטיס ומשלימות זו את זו במבצעים ובאימונים. רס"ן נ׳ מסביר כי "החימוש האלקטרו-אופטי נמצא כרגע בטייסת 'הצרעה'. לעומת זה אצלנו יש יותר כלים ויותר אנשים, ולכן אנו עושים יותר כוננויות. בסך הכול  יש הרבה שיתופי פעולה, טסים ומתאמנים יחד, ויש הרבה סיוע הדדי מבצעי ואנושי".

במערך המסק"רים טסים מסוקי שרף, שהם למעשה פתן משופר. המנועים זהים, השלדה זהה, מערכות הניווט והקשר זהות. במסוקי שרף יש שיפורים שונים במערכות האביוניקה ובתצוגות בתא הטייס.

רס"ן נ׳, סמ"ט ב' בטייסת 190, מלא שבחים לאנשי הגף הטכני של הטייסת:  "אלו אנשים שלא יודעים להגיד 'לא'.  מוכנים לכל משימה, יכינו את המסוקים בחום ובקור של אזור המדבר בבסיס רמון, כשהם עובדים בחוץ, ללא מזגן, עם הרבה נחישות ולב".

בימי הקורונה ממשיכה הטייסת להתאמן, לטוס, לתקוף ולעשות כוננויות, אך עם מגבלות מקובלות, כמו שמירת הפרדות בחדרי התדריכים והתחקירים וכמובן מסיכות. "אין שום פגיעה במבצעיות של הטייסת", מבטיח רס"ן נ׳.

אולי יעניין אותך גם