ההוליווד של צה"ל: מרכז אימונים הכי קרוב לתרחיש מלחמה 

במרכז לאימונים לוגיסטיים של זרוע היבשה משתמשים בכל האמצעים להמחיש מלחמה - ריח, צעקות, בובות חכמות וספריי דם. "המפקדים נכנסים ללחץ אמיתי", אומרים במרכז

ההוליווד של צה"ל: מרכז אימונים הכי קרוב לתרחיש מלחמה 

תרגיל במרכז. צילום: דובר צה"ל

מרכז לאימונים לוגיסטיים (מא"ל) במרכז לאימונים של זרוע היבשה, מכשיר פלוגות סיוע מנהלי לכשירות לקראת מלחמה. בין היתר, מדובר בתחומים כמו רפואה, לוגיסטיקה, רבנות, משאבי אנוש, משטרה צבאית וטכנולוגיה ואחזקה. מדובר במערך סיוע מינהלתי מרמת הגדוד עד האוגדה, כאשר האימון מתרכז במפקדים ובמסגרות.

לאחרונה הצליחו במרכז לייעל את פעילות האימונים עם סימולטורים. במקום חמישה ימי אימון, ישנם כיום שלושה ימים לכל מחזור. צומצמה גם כמות הכיתות מ24 ל-7 כאשר הפער הפך לכיתות סימולציה. באמצעות הסימולטורים מצליחים במרכז להשתמש בכלל החושים של המתאמנים כולל ריח, שמיעה וראייה. 

כמו הוליווד

במרכז משתמשים בכל האמצעים שיכולים על מנת לדמות מלחמה אמיתית. וזה לא פחות מסטים לסרטים בהוליווד. החל באיפור מתאים, ספריי המדמה דם, שימוש בבעלי חיים לטובת סימלוץ ריח של גופות, רמקולים ליצירת שמע אמיתי, בובות חכמות, מכולות ועוד. באחד האימונים האחרונים, הגיעו מתאמנים שלקחו חלק במבצע 'צוק איתן'. האימון היה כה מציאותי, שהיו צריכים לעצור אותו באמצע בגלל שהחוויה העלתה בקרב חלק מהצוותים זכרונות לא נעימים מהמלחמה בעזה. 

"מדובר בציר אימון בעצימות גבוהה", מסביר אל"ם עמוס ברכה מפקד מא"ל בראיון לישראל דיפנס. "הרעיון הוא לקחת את הכשירויות הקיימות בכל מסגרת ולעשות סדר. למקד כל כשירות ולתרגל אותה לקצה בשלושה ימים אימון. בונים סולם ביצועים סדור כולל כשירות מפקדים בלילה, שטח בנוי, כשירות מנטלית ועוד."  

כדי להקביל את האימון למציאות, בכל רבעון יש שבוע שבו נוסעים האנשים של מא"ל לצפון ולדרום, ועושים תצפית מסודרת עם סקירה אמיתית על האויב והזירה עם אנשי מודיעין. כמה נפגעים, כמה כלים יתקעו, נקודות ללא תחמושת או מים. "המטרה להבטיח שהאימון תואם לצורך המבצעי. משתפים הרבה מג"דים ומח"טים. ישנה חשיבות גם למיקום האימון. עושים אימונים בכל הארץ", מסביר ברכה. 

המתאמן במרכז

ההתייעלות אינה רק בכיתות לימוד או בשעות לימוד, אלא בכשירויות שנותנים למפקד בשלושה ימים. "ב24 שעות מביאים אותו לרמת עצימות ולחץ מנטלי", מסביר ברכה.. "קבלת החלטות, מרכיבי פו"ש ועוד. רוב המפקדים בסיוע המנהלי לא חוו אירועים מבצעיים. עושים אימון ממושך בלילה. תוך כדי אימון משנים הרכבי פו"ש. המפקד מקבל המון החלטות תחת לחץ במקביל לדימוי ירי מנגד, עם ריחות, קולות ומראות. בחלק מהמקרים אנחנו גם שמים בובות עם דיסקיות ועליהם שמות אמיתיים שהוא מכיר." 

מחודש נובמבר 19 עד עכשיו בוצעו 127 אימונים כאלו תחת מגיפת הקורונה. באמצעות הסימולטורים בנו שני אימונים חדשים. אימון פלס"ם סימולטיבי ואימון מחלקות פינוי בשם "יותם". משלבים סימולטורים וגם מתחמי אימון. מדמים שטח אורבני באמצעות מכולות ועוד. מתורגל פינוי רפואי, טיפול רפואי כולל בובות חכמות עם צוות חוסן שיודע לדמות זירה רבת נפגעים, חללים ונעדרים. 

"המטרה היא לשכלל את יכולות האימון ובנוסף להוציא אותן החוצה. להגיע לכל יחידה לוחמת לבסיס ולתרגל אצלה. לכוחות סדירים קשה להגיע לאימונים, אז רוצים להביא את האימון אליהם. לבנות סימולציה של אר"ן בכל מקום בארץ. המטרה לאפשר יכולות בכל מקום לשמירת כשירות. חובשים, חילוץ, אספקה, משא"ן, רפואה. אפשר לשמר כשירות באימון של כמה שעות", אומר ברכה. 

"תו תקן" - כשיר למלחמה

לאימונים יש מערכת מדידה בשם "תו תקן". המדידה נעשית בהתאם לכשירות הנדרשת. "אנחנו נותנים תו תקן למוכנות למלחמה. כל אימון מתבצע כאילו הוא האחרון לפני מלחמה. על מנת להיות כשיר למלחמה כל מפקד צריך לדעת מה דורשים ממנו, ולתרגל זאת. לכל רמת כשירות יש אופן מימוש, כאשר ממוחשב ומוקלט. בתחקור עוברים על האירועים המרכזיים בכמה דקות. שיש תיעוד טוב, אין ויכוחים מה היה ואיך היה", אומר ברכה. 

אחת לשנה עושים במא"ל תחרות בין פלוגות סיוע מנהלתי. השנה שלחו לתחרות 12 פלוגות מהחטיבות הסדירות. "מביאים את כל הפלוגות לאימון בזירה הצפונית. כל חטיבה סדירה  שולחת את הפלס"ן הכי טוב שלה. לתרגיל קראנו 'פלסן נייט' כי הכל קרה בלילה בשטח בנוי. המיקוד היה בכשירות מפקדים - ידע מקצועי, מבצעי ומיומנות פיקודית ומקצועית. הרווחנו גיבוש של כולם. כל המג"דים היו שותפים בתחרות", מסביר ברכה.  

קרוב למציאות 

על מנת לספק אותנטיות, עושים במא"ל הרבה עבודה, כולל הקלטות של מפקדים שחוו אירועים מבצעיים. איך הם התמודדו עם פינוי נפגעים תחת אש. דילמות פיקודיות. את ההקלטות משדרים לחניכים תוך כדי האימון. לצד זאת, מזריקים למערכת המשואה שטחים אמיתייים, עם אירועים אמיתיים. "מתרגלים הלכה למעשה. אם זה אירוע פינוי נפגעים בעזה או מרחב בלבנון, הוא מתורגל פיזית. מחכה למתרגל אויב אמיתי. אם הוא נסע בציר מאוים או עם תת קרקע, הוא יסתבך. כמו במציאות", אומר ברכה.  

סרן ליאור רודיק, מפקדת פלס"ם בחטיבת גבעתי, שהשתתפה ביום כשירות במרכז מוסיפה. "אנחנו אלה שאחראים על מה שנמצא 'מאחורי הקלעים' של הגדוד. הפלס"ם הוא זה שדואג שהגדוד יצליח במשימה שלו והאימונים האלה משפרים לנו את הכשירות, כשבכל תחנה נבחנו על המענה הטוב והאיכותי ביותר. יום הכשירות הוא הזדמנות להתנתק מכל מה שאנחנו נמצאים בו, לקחת את האנשים ולהתכונן למצבי חירום, ובכל פעם אנחנו לומדים משהו חדש."

ברכה מסכם. "האפשרות לעבוד על כל החושים של המפקד שנמצא תחת לחץ מביאה אותו ל80 אחוז מוכנות לאירוע אמת. אין דרך אמיתית לתרגל מלחמה אמיתית. מביאים אותו הכי קרוב לזה שאפשר. בשלב הבא אנו רוצים להקים את הסימולטורים הללו באליקים. כך תהיה נגישות למרחב צפוני ודרומי. בתקווה בשנה הבאה. אפשר להקים מערך אימון כמו במא"ל בארבעה חודשים." 

אולי יעניין אותך גם