נגמ"שי ברדלי נשלחו להגן על כוחות ארה"ב במזרח סוריה

למרות שההודעות הרשמיות דיברו על הגנה מפני פעולות של דאע"ש, ניתן לראות פריסה זו גם כאזהרה לרוסיה על רקע היתקלויות אלימות לאחרונה בין שיירות אמריקאיות לרוסיות

נגמ״ש בראדלי במהלך אימון של צבא ארה״ב בקליפורניה, בשנה שעברה. צילום: Cpl. Alisha Grezlik, US Army

פיקוד המרכז בצבא ארה"ב (CENTCOM) הודיע ביום שישי האחרון כי הנחה להציב נגמ"שי ברדלי, מערכות מכ"ם מתקדמות "סנטינל" ואמצעי לחימה נוספים בצפון מזרח סוריה בכדי להגן על מאות החיילים הנותרים של צבא ארה"ב כנגד התקפות דאע"ש. נגמ"שי Bradley M2A2 חמושים בדרך כלל בתותח בושמאסטר 25 מ"מ וטילי נ"ט TOW, בעוד שמערכת סנטינל משמשת לרכישת יעדים נגד סוללות ולהגנה אווירית.

סרן ביל אורבן, דובר פיקוד המרכז, לא ציין מהו אופיו של האיום החדש שמציב דאע"ש על חיילי צבא ארה"ב, אך הזכיר כי הסיורים של בצבא באזור תוגברו. "פעולות אלה הן הפגנה ברורה של נחישות ארה"ב להגן על כוחות הקואליציה ולהבטיח שהם מסוגלים להמשיך במשימת הבסת דאע"ש ללא הפרעה", אמר.

גנרל קנת׳ מקנזי, מפקד CENTCOM, וכן מפקדי צבא ארה"ב אחרים וגורמי ביטחון לאומיים עיראקיים, הזהירו שוב ושוב כי דאע"ש נותר איום בצפון מזרח סוריה ובמערב ומרכז עירק, אם כי הנשיא דונלד טראמפ חזר והדגיש כי דאע"ש "נהרס ב-100%".

על פי כתבה באתר military.com מדווח כי במסיבת עיתונאים בבית הלבן, ביום שישי האחרון, שהתמקדה בעיקר בתגובה לקורונה, בהצבעות דואר לבחירות לנשיאות ובמאמצים להחיות את הכלכלה, טראמפ שוב הדגיש את תכניתו להסגת כוחות ארה"ב מסוריה, עיראק ואפגניסטן. הנשיא האמריקני ציין את עסקות השלום האחרונות בין ישראל לבחריין ואיחוד האמירויות הערביות, ואמר כי "המזרח התיכון מתיישר עם כל מה שקורה. החזרנו רבים מהכוחות שלנו ורבים מהם חוזרים בעתיד הקרוב מאוד״.

על פי ההערכות נותרו בסוריה 200-500 חיילים אמריקאים. "יש לנו כוחות ששומרים על הנפט, אך חוץ מזה אנחנו מחוץ לסוריה", אמר טראמפ.

על פי ניתוח של האתר, למרות ההודעות על כך שהפעולות האחרונות התמקדו נגד דאע"ש, ניתן לראות גם את הפריסה – במיוחד של מכ"ם סנטינל – וכיסוי ההגנ"א המוגבר, כאזהרה לרוסיה. נזכיר כי בזמן האחרון היו מספר היתקלויות אלימות בדרכים בצפון מזרח סוריה, בהם היו מעורבות שיירות אמריקאיות ורוסיות. "ישראל דיפנס" דיווח כי ב-25 באוגוסט, נגח רכב רוסי ברכב אמריקאי בצפון מזרח סוריה ופצע לפחות ארבעה חיילים אמריקאים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית