איראן וסין מקימות בסיס משותף לאיסוף מודיעין

שתי המדינות סיכמו על הקמת מנגנון משותף של איסוף מודיעין באזור המפרץ הפרסי והים הערבי. הבסיס, בנמל שבהר, צפוי להיות אחד ממרכזי איסוף המודיעים הגדולים בעולם

נמל שבהר באיראן. צילום: Alireza numberone /Wikimedia

בחסות ההסכם האסטרטגי שבין סין ואיראן שנחתם לאחרונה, הסכימו המדינות על הקמת יכולות משותפות של איסוף מודיעין באזור המפרץ הפרסי והים הערבי (בטווחים של עד 5000 ק"מ מהחוף האיראני). פרוייקט הקמת מרכז האיסוף המשותף צפוי להתחיל בשבוע השני של חודש נובמבר השנה.

בסיס איסוף המודיעין המרכזי יהיה בנמל שבהר, בו יוקם חדר בקרה משותף לאיסוף המודיעין, ניתוחו והפצתו. איסוף המודיעין, אשר יבוצע באמצעות מערכות סיניות ורוסיות אשר יסופקו על ידי רוסיה, יאפשר ניטור ימי ואווירי באמצעות מערכות איסוף סיגינט (מודיעין אותות אלקטרוני) – קומינט ואלינט.

מרכז איסוף המודיעין בנמל האיראני צפוי להיות אחד ממרכזי איסוף המודיעין הגדולים בעולם, ויופעל על ידי למעלה מ- 1000 אנשי מודיעין סיניים, יחד עם קציני מודיעין איראניים ורוסים. מרכז האיסוף יחובר באמצעות האינטרנט גם למרכזי איסוף הרוסים-איראניים בסוריה, בטרטוס ובלטקיה.

הסינים והרוסים יתקינו בנמל האיראני גם מערכות לוחמה אלקטרונית לשיבוש שידורי טילים, כלי טיס וכלי שיט, ואף מערכות הגנה אווירית. באזור הנמל יוקם אף מרכז משותף סיני-איראני-רוסי לביצוע תקיפות סייבר.

התפיסה האסטרטגית המיושמת באמצעות מערכות המודיעין על ידי הסינים באיראן היא תפיסה של מניעת גישה ימית (A2/AD – Anti-access/Area-Denial), תפיסה רוסית בבסיסה, המיושמת מזה שנים רבות על ידי סין בים סין הדרומי ועל ידי האיראנים באזור המפרץ הפרסי. תכליתה של תפיסה אסטרטגית זו הינה לייצר שטח אווירי וימי בו היריב אינו יכול לתמרן ולהפעיל את אמצעי הלחימה שלו, באמצעות שכבות של מערכות גילוי, הגנה ותקיפה.

בניית היכולת הסינית-רוסית-איראנית החדשה תאפשר לשלושת השותפים מעקב וניטור השטח האווירי והימי עד אוסטריה ממערב, כולל השטח האווירי של ישראל, טורקיה ויוון, מדרום – דרך מצרים, סודאן, אתיופיה, סומליה וקניה, וממזרח – דרך אפגניסטאן, הודו, פקיסטאן ועד תאילנד.

מעבר ליכולות איסוף המודיעין המרשימות והמשמעותיות, מרכז איסוף המודיעין המשותף הצפוי לקום מהווה קריאת כיוון ומשקל-נגד משמעותי כנגד ארצות הברית ובנות בריתה, הפועלות באזור האיראני ובים סין הדרומי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית