המטרה: מחנה אנטי – איראני

אהוד עילם מסביר כיצד ישראל פועלת וצריכה להמשיך לפעול, בשילוב פעילות צבאית ומדינית, על מנת להתמודד עם איראן. דעה

המטרה: מחנה אנטי – איראני

U.S. Embassy Abu Dhabi photo by Omar Fawzy/ Public Domain

ההסכם הצפוי בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, (בקיצור: האמירויות) הוא חשוב בין היתר בהיותו חלק מהמאבק מול איראן, היריבה המשותפת של ישראל, האמירויות ומדינות נוספות. ישראל מקיימת עם האמירויות קשרים חשאיים במשך שנים רבות. לאמירויות יש קשרים גם עם איראן אבל זה לא מטשטש את החשש של האמירויות מאיראן, הסמוכה לה.

איראן שואפת להיות מעצמה מובילה במזרח התיכון. היא כבר השיגה אחיזה איתנה במספר מדינות ערביות: סוריה, עיראק, לבנון ותימן. האמירויות לא רוצה להיות הבאה בתור.  

גשר לים התיכון

האמירויות טיפחה צבא שיש לו מוניטין מרשים יחסית אבל היא עדיין תחת איום איראני. איראן חותרת ליצור גשר מאיראן אל הים התיכון, מה שמכונה הסהר השיעי, העובר בעיראק, סוריה ולבנון. ישראל שואפת לשבש ובתקווה להרוס את הגשר הזה. במקביל ישראל רוצה ליצור גשר בעצמה, למפרץ הפרסי, שיעבור דרך ירדן, סעודיה והאמירויות. הציר הזה עובר אפוא דרך ממלכות ערביות, דרך המלך למפרץ. 

גם אם לא יהיה לישראל בסיס לכל דבר באמירויות די בקשר של ישראל עם האמירויות, בוודאי במישור האסטרטגי והצבאי, כדי לקרוא תיגר על איראן, בחצר הקידמית של האחרונה, בבטן הרכה שלה. איראן לא רוצה את ישראל כה קרובה אליה. איראן רוצה את ההיפך: להקים בסיסים של איראן ושליחיה ליד ישראל.

איראן שואפת לעטוף את ישראל בשליחיה, ובראשם חיזבאללה בלבנון, חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה וגם להקים בסיס בסוריה. לישראל יש מענה דומה: ליצור קואליציה אנטי – איראנית כדי ליצור הכלה, כלומר להגביל, לעטוף ו"לסגור" על איראן ככל הניתן. ישראל כמובן הן לא יכולה להוביל מחנה זה והן לא יכולה לתת למדינה ערבית להוביל את ישראל אבל אפשר יהיה להגיע להבנה הדדית בין בעלות הברית של אותה קואליציה.

הסכם בין ישראל לאמירויות עשוי בהמשך לדרבן מדינות ערביות נוספות הסמוכות לאיראן, כמו בחריין, לרקום קשרים באופן רשמי עם ישראל. יהיה חשוב במיוחד שסעודיה תהיה חלק מברית זו, לאור המשקל שלה, הנובע ממיקומה ליד איראן, גודלה ומשאבי הנפט שלה. ישנם גם ניצנים מסוימים של אפשרות של רקימת קשרים בין ישראל לעיראק. לאיראן יש השפעה רבה בעיראק אבל גורם זה הוליד תסיסה שם נגד איראן, מה שעשוי לסייע לישראל בגיבוש הדרגתי של קשר כלשהו עם עיראק, שיתרום למאבק נגד איראן

ישראל, על מנת להגביר את הלחץ על איראן, זקוקה לא רק למדינות ערביות הסמוכות לאיראן. ישראל רקמה קשרים עם אזרביג'אן, מדינה מוסלמית לא ערבית, הנחוצה לאור הגבול שלה עם איראן. שכנה מוסלמית לא ערבית נוספת של איראן היא פקיסטן, שאינה עוינת במיוחד את ישראל וביחסים בין השתיים היו בעבר סממנים חיוביים. רצוי שישראל תנסה לשפר את יחסיה עם פקיסטן, גם בגלל ההקשר של איראן, כל עוד זה לא יגרום למתיחות בין פקיסטן ליריבתה הגדולה, הודו, עימה יש לישראל קשרים הולכים ומתפתחים.

התלות בארה"ב

לאיראן יש גבול עם אפגניסטן בה יש כוחות אמריקאיים אבל הם בתהליך של נסיגה משם כך שאפגניסטן לא תשמש כחלק מההכלה של איראן. ישראל זקוקה הרבה יותר לארצות הברית, בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל, בתחומים אחרים כהמשך הפעלת לחץ על איראן, למשל באמצעות סנקציות, והמאמץ להגביל ככל הניתן את פרויקט הגרעין האיראני. 

ישנו גם תיאום מודיעיני, שיתוף פעולה בטחוני ותיק ומפותח מאד בין ישראל לארצות הברית, למשל בהגנה אווירית, שתורמים רבות להיערכות והמאבק של ישראל עם איראן. לישראל יש הסכמי שלום עם מצרים וירדן. לשלוש המדינות יש אינטרס לשתף פעולה, בין היתר כחלק מהמאבק שלהן נגד איראן. למרות זאת עד כה השלום ביניהן נותר קר. השלום עם האמירויות עשוי להיות חם מלכתחילה ולהשאר כך בהמשך. הצלחה כזו עשויה לסיים את עידן הקרח, כלומר למוסס את השלום הקר בין ישראל לבין מצרים וירדן, מה שיסייע גם לחזק את הברית נגד איראן.

חיל האוויר הישראלי הטמיע את ה- 35 – F, מטוס קרב אמריקאי מתקדם. האמירויות גם רוצה במטוס זה. יש אילוצים שונים המפחיתים את הסיכון שנשקף לישראל גם אם האמירויות תקלוט אותו, לדוגמא הזמן שידרש לכך, המרחק בין שתי המדינות, ההבדלים בין שני חילות האוויר ועוד. גם ברור כי האמירויות רוצה במטוס זה נגד איראן, לא נגד ישראל. לאורך השנים ישראל השלימה עם כך שמדינות ערב, כולל מצרים וירדן, עימן יש כאמור שלום, קלטו מטוסים אמריקאיים מתקדמים, 16 – F. 

מפרץ התקווה

עם מדינות אלו, במיוחד עם מצרים, ישנה סבירות, גם אם נמוכה מאד, שהן עלולות בעתיד לחזור להיות יריבות של ישראל. כך שהסיכון מהן גבוה יותר מזה שנשקף מהאמירויות, שמעולם לא נלחמה נגד ישראל. גם ספק אם יהיה לה כוונה כזו, אם היחסים ביניהן ינותקו בעתיד.

מלבד המאמץ "לסגור" על איראן ישראל נוקטת בתנועת מלקחיים נגד איראן, מהלך דרומית לאיראן, החבירה לאמירויות, ומהלך צפונית לאיראן, המשך הפצצות בסוריה. זהו שילוב בין גישה של שלום, ההסכם שיחתם עם האמירויות, יחד עם לחימה, בתקיפת יעדים של איראן וחיזבאללה בסוריה.

בסך הכל על ישראל להמשיך במאמצים שלה ליצור מחנה אנטי – איראני בינלאומי שיתבסס הן על מדינות מערביות, ובראשן ארצות הברית, והן על מדינות שונות הסמוכות לאיראן, ובראשן מדינות ערביות במפרץ כמו האמירויות. 

אולי יעניין אותך גם