שת״פ איסוף מודיעין איראני-סיני

שתי המדינות הסכימו על בניית יכולות משותפות של איסוף מודיעין באיראן, לניטור ובקרה פנים-מדינתיים. הפרויקט כולל התקנה של מיליוני מצלמות בערים מרכזיות

השוק בטהרן, 2018. צילום: BIGSTOCK/Copyright: uskarp

בחסות ההסכם האסטרטגי שבין סין ואיראן מהתקופה האחרונה, הסכימו המדינות על בניית יכולות משותפות של איסוף מודיעין באיראן.

יכולת איסוף מודיעין מרכזית שתבנה הינה לניטור ובקרה פנים-מדינתיים באיראן, שתאפשר מעקב הדוק אחר האוכלוסייה, בדומה לקיים בסין. יכולת זו, אשר תופעל על ידי משמרות המהפכה, תאפשר למשטר האיראני לנטר פעילות חתרנית נגד המשטר, פשע וריגול. סין תחל בהקמת תשתית זו כבר בנובמבר השנה.

פרוייקט הניטור כולל התקנה של למעלה מ-15 מיליון מצלמות ב-28 ערים מרכזיות באיראן. כלל המצלמות יתממשקו למרכזי בקרה באיראן ובסין. מערכות הבקרה המופעלות במרכזי הבקרה בעלות מתממשקות לא רק למערכות הצילום אלא גם לרשתות הטלפונים הסלולריות, למסדי הנתונים הממשלתיים, לרשומות אישיות ובנקאיות ועוד. מערכות הבקרה מנטרות באופן אוטומטי את התנהגות האנשים באמצעות שילוב כלל המידע ואלגוריתמים חכמים של אינטליגנציה מלאכותית, ומצביעות על התנהגות חריגה של אנשים. יכולת זו למעשה מאפשרת לייצר לכל תושב במדינה זהות דיגיטלית מלאה, המאפשרת מעקב מוחלט על התנהלותו.

התשתית לאיסוף המידע בתוך איראן (והעברתו גם לסין) תתבסס על יכולות אינטרנט, הצפנה ואבטחת מידע סיניות.

יכולות ניטור האוכלוסייה על ידי משמרות המהפכה מעצימות משמעותית את כוחן הפוליטי במדינה (מילא, הן כמעט ושולטות באיראן הלכה למעשה), ומעניקות להן כלים נוספים במאבק על דמותה העתידית של איראן. יתר על כן, יכולות הניטור מעמיקות את דריסת הרגל של סין באיראן ויוצרת תלות חזקה יותר של איראן בסין.

סין, שאיראן הינה אחת מספקיות האנרגיה המרכזיות שלה, רואה באיראן כשותפה גיאו-אסטרטגית מרכזית ליישום אסטרטגיית "דרך המשי החדשה" (Belt and Road Initiative) שלה. במסגרת ההסכם, צפויה סין להשקיע באיראן כספים רבים בהקמת מפעלים, תשתיות תחבורה (כולל מסילות רכבת) ותשתיות טכנולוגיות. תמורתם, צפויה איראן להעביר לשליטה סינית תשתיות מדיניות, כגון נמלי הים ואתרי הפקת אנרגיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית