הערכה: איראן במרחק 3.5 חודשים מחומר בקיע לפצצת גרעין 

הטענה העיקרית בדו"ח האחרון של סבא"א היא שהעשרה ל4.5 אחוזים במקום 3.5 אחוזים חוסכת לאיראן כרבע מהזמן הדרוש להגיע לחומר בקיע מועשר ברמה של פצצה

על פי דו"ח של מכון המחקר isis-online.org זמן הפריצה של איראן הדרוש לייצור חומר בקיע לשתי פצצות גרעין קטן מכשנה ל5.5 חודשים. הערכה המחזקת את הטענה כי איראן היא מדינת סף, ולמעשה, ההסברות לעצור פצצה איראנית במתקפה חיצונית שואפת לאפס. בהנחה ולא ניתן להשמיד את היכולת הגרעינית של איראן רק מהאוויר, וצריך כיבוש קרקעי, התארגנות כזו עתידה לקחת מספר חודשים ויהיה קשה להסתיר אותה. אם האיראנים יקבלו איתותים כאלו, הם כנראה יאיצו את פיתוח הפצצות למנוע מתקפה עליהם. 

"זמן הפריצה המשוער של איראן בסוף ספטמבר 2020 התקצר לכדי 3.5 חודשים. התפתחות חדשה היא שאיראן עשויה לקבל מספיק אורניום מועשר באיכות נמוכה בכדי לייצר מספיק אורניום לשתי פצצות גרעין. השנייה יכולה להיות מיוצרת במהירות רבה יותר מהראשונה, ונדרשים בסך הכל פחות מ -5.5 חודשים לייצר את שני כלי הנשק", כותבים בפרסום. 

"[...] איראן מתחילה בתהליך התקנת צנטריפוגות מתקדמות באולמות התת קרקעיים של מפעל העשרת הדלקים בנטנז. עם זאת, רק פעילות מינימלית התרחשה עד כה, ואיראן כבר העבירה את תוכניותיה." איראן גם הפעילה מחדש את מפעל ייצור המים הכבדים, אך מלאי המים הכבדים שלה ירד ל 128.5 טון, מתחת לגבול המים הכבדים של הסכם ה- JCPOA." 

בהקשר "מחסן השטיחים" אותו חשפה ישראל בטהרן שהכיל שאריות אוראניום לכאורה, בסבא"א לא מספקים מידע חדש. "סבא"א דיווחה כי המידע החדש אודות תוצאות חקירתה מוגבל מאד  באיתור חלקיקי אורניום מזוקקים במחסן בשכונת טורקז-עבאד בטהרן. הסוכנות ביקרה לראשונה באתר בפברואר 2019 וגילתה "חלקיקי אורניום טבעיים ממוצא אנתרופוגני." האתר והימצאותו של חומר גרעיני לא הוכרזו בפני סבא"א. החקירה נמשכת.

הפרסום של מכון ISIS מוסיף פרטים לגבי הבדיקות שסבא"א עתידה לעשות בשני מתקנים באיראן שחשפה ישראל. כאלו שלא היו ידועים לסוכנות טרם לכן. למרות שלא סוקר בפירוט בהערכה זו, פרסמה הסוכנות דוח שני הקשור לרפובליקה האיסלאמית של איראן, שדן בבקשותיה לבקר בשני אתרים הקשורים לתוכנית אמאד האיראנית - תוכנית הנשק הגרעיני של טהרן שהחלה בשנות האלפיים. 

"נטען כי אתרים אלה השתמשו בחומר גרעיני לא מוכרז (למשל אורניום) או שביצעו פעילויות גרעיניות שלא הוכרזו. הסוכנות ביקרה לאחרונה באתר אחד ותבדוק את האתר השני בהמשך ספטמבר. עם זאת, הסוכנות לא זיהתה באיזה אתר ביקרה. אחד האתרים הוא מתקן פיילוט להמרת אורניום שפורק ליד טהראן והושמד בשנת 2004", כותבים בפרסום. 

"השני הוא אתר מריבן, בAbadeh' חלק נידח של איראן שהיה מעורב בניסויים נפיצים קריטיים לפיתוח נשק גרעיני. איראן הרסה אתר זה רק ביולי 2019. מהלך המעלה חשש כי ייתכן שהיא המשיכה בפעילות הקשורה לנשק גרעיני לאחר סיום תוכנית עמאד עד שנת 2019. לחילופין, היא שמרה על המיקום במצב המתנה למקרה שיוחלט לבצע ניסויים נוספים." 

על פי הדו"ח זמן הפריצה מבוסס על הצנטריפוגות במתקנים פורדו ונטנז. כמו גם, על העובדה שאיראן מעשירה אוראנים לרמה של 4.5 אחוזים. לפי הדו"ח, השיפור באחוז אחד מביא לקיטון של 20-25 אחוזים בזמן הפריצה. כל פצצה צריכה כ25 ק"ג אורניום מועשר לרמה של כ-90 אחוזים. 

"המשמעות של רמת העשרה גבוהה יותר היא כי ייצור של 25 ק"ג אורניום לרמת פצצה דורש פחות אורניום מועשר ברמה נמוכה (LEU) מאשר אם היה מועשר ל -3.5%: 900 ק"ג של 4.5% LEU לעומת 1250 ק"ג של 3.5% LEU במסת הקספלואוריד", כותבים בפרסום. 

אולי יעניין אותך גם