ארה"ב החלה בפיתוח צוללת לא מאויישת לאיתור צוללות

הפרוייקט צפוי להמשך על פני 51 חודשים, כשהשלב הראשון (שצפוי להמשך 15 חודשים) יהווה הוכחת יכולת לערוץ התקשורת ולסונאר זעיר יחסית

Submarines in Cockburn Sound, by PO1 Ryan Litzenberger, identified by DVIDS

סוכנות המחקר והפיתוח של משרד ההגנה האמריקאי (DARPA), חתמה חוזה בגובה של 4.6 מיליון דולר עם חברת BAE לפיתוח צוללת זעירה לא מאויישת, הצפויה לסייע לצוללות האמריקאיות בגילוי צוללות אחרות. הצוללות הזעירות צפויות לסייע בהפחתת איום הגילוי של הצוללות האמריקאיות על ידי צוללות אחרות, בכך שהן תפעלנה מערכות סונאר אקטיביות ופסיביות, שלא ידרשו מהצוללות המאוישת להפעיל את מערכות הגילוי האקטיביות שלהן. 

אלמנט נוסף בתפיסה המבצעית האמריקאית של הקטנת איום הגילוי של הצוללות המאוישות הוא בכך הצוללות הזעירות יופעלו בטווח רחוק מהצוללות המאוישות, כך שהפעלת הסונאר האקטיבי שלהן לא יחשוף את מיקומן של הצוללות המאוישות. פרמטר נוסף וקריטי בהפעלת הצוללות הזעירות הוא בהגדלה משמעותית של טווח הגילוי של הצוללות המאוישות. הגדלת הטווח מתאפשרת באמצעות שתי יכולות. הראשונה, מעצם הפעלת הצוללות הזעירות בטווח רחוק מהצוללות, כך שהן מכסות טווחי פעולה גדולים יותר. 

היכולת השנייה היא למעשה באמצעות שיטה, המכונה – גילוי מולטי-סטטי. בשיטה זו מופעל משדר סונאר בצוללת הזעירה, אותותיו החוזרים נקלטים גם בצוללת המאוישת (כך שהיא לא נדרשת לשדר), מפוענחים ובאמצעות כך ניתן לגלות מטרות בטווחים רחוקים.

בין הצוללת המאוישת למערך הצוללות הזעירות תפתח BAE ערוץ תקשורת תת-מימי חשאי, הנדרש לפעול מתחת למים גם בטווחים רחוקים. ערוץ התקשורת יאפשר לפלטפורמות להעביר מידע ביניהן ויאפשר לצוללת המאוישת לשלוט על מערך הצוללות הזעירות שלה. דרישה זו מהווה אתגר משמעותי בפיתוח.

הפרוייקט צפוי להמשך על פני 51 חודשים, כשהשלב הראשון (שצפוי להמשך 15 חודשים) יהווה הוכחת יכולת לערוץ התקשורת ולסונאר זעיר יחסית. אם תהיה הוכחת יכולת לאחר שלב זה, ימומן המשך הפרוייקט ויכלול פיתוח כלי, ייצור דגמי אב טיפוס וביצוע ניסויי ים עצמיים ועם צוללות מאוישות.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית