ספר הדרכה עדכני לחובבי הרדיו בישראל

התחביב הוותיק, הזוכה לפריחה בשנים האחרונות, מקרב אנשים צעירים לעולם טכנולוגית התקשורת ובעל תרומה חשובה למשק ולחברה. דניאל רוזן, מנכ״ל משרד התקשורת לשעבר וחובב נלבב, מספק הצצה לתחום

BIGSTOCK/Copyright: phadventure

בימים אלה הוציאה אגודת חובבי הרדיו לאור ספר וחוברת מקיפים ביותר כהכנה לבחינות משרד התקשורת לחובבי רדיו. בתמיכת משרד התקשורת, תחום חובבות הרדיו בארץ פורח בשנים האחרונות. התחביב מקרב נוער ואנשים צעירים לעולם טכנולוגיות התקשורת, ויש לו תרומה חשובה למשק ולחברה. זו הזדמנות להכיר לציבור את תחום חובבות הרדיו בישראל.

חובבות רדיו היא תחביב מדעי, טכנולוגי וחברתי, המקדם טכנולוגיות תקשורת, מפתח יכולות טכנולוגיות, מכשיר בעלי מקצוע ומסייע לשירות הציבור והמדינה. בעולם פעילים מיליונים רבים של חובבי רדיו. בארץ פעילים יותר מאלף חובבי רדיו, והתחביב תופס תאוצה. משרד התקשורת, המכיר בחשיבות חובבות רדיו לפיתוח טכנולוגי ולהכשרת כוח אדם מיומן, תומך ומסייע.

המילה 'חובבות' אינה מתייחסת לרמת חובבי הרדיו או למיומנותם המקצועית, אלא לציון אופי התחביב, שאינו למטרות מסחריות. התפתחויות טכנולוגיות רבות בתחום התקשורת נעשו בידי חובבי רדיו, כתחביב, וקידמו מאוד את טכנולוגיות התקשורת. ה׳שגעון' האחרון של הפיתוח הטכנולוגי בתחום חובבות הרדיו הוא טכנולוגיות תקשורת ספרתיות מתקדמות, המאפשרות הקמת קשר בטווחים של אלפי קילומטרים, בהספקים נמוכים ובאנטנות פשוטות, ברמות אות מתחת לסף הרעש! בפיתוח זה שותפים חובבי רדיו חתני פרס נובל עם חובבי רדיו מכל העולם.

חובבי הרדיו מתקשרים ביניהם במגוון צורות. יש חובבים שעדיין נהנים להקים קשר באיתות מורס. אחרים מעדיפים תקשורת דיבור. חובבים רבים נהנים מתקשורת דיגיטלית (שִׂיחוּחַ – Chat – במקלדת ומסך מחשב), יש העושים זאת באמצעות החזרות מהיונוספרה. וישנם גם המעלים לווייני חובבים לחלל (כן. חובבי הרדיו בונים ומשגרים לחלל לוויינים משלהם, למטרות מדעיות, שנושאים גם משיבי תקשורת. בארץ בנו כבר מספר לוויינים כאלה, בסדרה המכונה 'דוכיפת', אך זה נושא לכתבה נפרדת). יישום חשוב לתרומתם של חובבי הרדיו הוא קשר בשעת חירום ואסונות טבע, וחובבי הרדיו ערוכים לכך.

חובבי רדיו רבים מרכיבים בעצמם משדרים, מקלטים ואנטנות, ואחרים משתמשים בציוד מסחרי, כמו שהוא עם שינויים. המעבר למשדרים ומקלטים מבוססי תוכנה הוא כר נרחב לפיתוח עצמי בידי חובבי רדיו.

בני כל הגילים, צעירים ומבוגרים, מכל שכבות האוכלוסייה, מרקע מגוון של מקצועות ועיסוקים, נכנסים לקטגוריית חובבי הרדיו. העניין שלהם בתחביב מגוון: יש המתעניינים בהיבטים טכנולוגיים של משדרים, מקלטים ואנטנות; יש הנהנים מטיולים לשם הפעלת תחנות רדיו ניידות באתרים אקזוטיים ברחבי העולם או מהיבטים חברתיים של התחביב. התחביב מקשר אנשים, חובבי רדיו בכל העולם, שותפים לרצון ללמוד, להתפתח טכנולוגית, להכיר אנשים בארצות אחרות, וליהנות מתחביב טכנולוגי וחברתי מרתק.

חובבי הרדיו משתמשים בספקטרום האלקטרומגנטי, ונדרשים להימנע מהפרעות לשירותים אחרים הפועלים בתחום זה. לפיכך, הם נדרשים לעמוד בבחינות ממשלתיות, להוכחת בקיאות ומיומנות, כתנאי לקבלת רישיון. בעבר נדרשו חובבי רדיו להוכיח ידע באיתות מורס. היום אין צורך בכך, והבחינה היא בכתב בלבד. אגודת חובבי הרדיו בישראל מסייעת לחובבים בהכנה לבחינות משרד התקשורת ובהשתלמות מעשית, שהיא תנאי לקבלת רישיון חובב רדיו. האגודה פיתחה מערכת למידה ממוחשבת מודרנית ומתקדמת המאפשרת לימוד מקוון יעיל ונוח לכל מי שרוצה לעמוד בבחינות, במחיר שווה לכל נפש.

בישראל חברים כאלף איש ואשה באגודת חובבי הרדיו, בכל הגילים, מתלמידי חטיבת ביניים ועד לפנסיונרים (חלקם גמלאי צה"ל), וותיקים בארץ ועולים חדשים, מכל שכבות החברה, מכל קצוות הארץ. מה שמאחד אותם זה אהבת התחביב והנאה מהאתגר של עיסוק והתנסות בטכנולוגיות תקשורת.

מאת אל"מ (דימ׳)דניאל רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית