הדילמה: השקעה מאבו דאבי במגזר התקשורת הישראלי

שוק התקשורת הישראלי מאבד הכנסות כל שנה בשעה שבה החברות נדרשות להשקעות בדור-5 וסיבים אופטיים. האם מדינת ישראל מאפשרת, הלכה למעשה, השקעות זרות בשוק זה? דעה

bigstock

מגזר התקשורת הישראלי הוא בבחינת "קודש הקודשים" של שירותי ביטחון פנים, שב"כ ומשטרה. מדובר בשוק בו חברות תקשורת מספקות תקשורת סלולרית ונייחת, ולכאורה, בעלות, אפילו חלקית, על חברת תקשורת יכולה לספק לשירותי ביון זרים גישה לאיסוף מודיעין בישראל. הדילמה הזו התחדדה עם הבעלות החלקית של חברת האצ'ינסון על פרטנר. הנושא עד היום תקוע במשרד התקשורת. זאת, למרות שהמניות שייכות להאצ'ינסון ופרטנר מפעילה בישראל שירותי סלולר ותקשורת נייחת, כולל זכייה בתדרים של 5G. 

העניין עם האצ'ינסון הוא לכאורה הקשר שלה לסין. קשר אותו החברה מכחישה. ישראל, בהקשר זה, היא חייל על לוח השחמט העולמי במאבק בין סין לארה"ב. הבית הלבן רוצה רשתות סלולר "נקיות" מנוכחות סינית, ישראל היא ברשימה של הטובים, ככזו שאינה מפעילה ציוד ליבה בייצור סיני. יתרה מכך, גורמים במשרד התקשורת טוענים כי לבעלות על החברה אין משמעות, כל עוד ממד הישראליות נשמר. במקרה של האצ'ינסון, לא משנה מה זהות הבעלים, כל עוד הניהול ישראלי, ומבוצע תחת פיקוח של משרד התקשורת, למדינה לא אכפת. 

זו לפחות התיאוריה. מה יקרה אם מחר חברת חוואווי תרצה לקנות נתח ממניות חברת בזק או סלקום? בלי לדחוף את המוצרים שלה. רק לצורך בעלות. האם גם אז מדינת ישראל תקבל בברכה את המהלך? בספק רב. דיבורים לחוד, והחלטות לחוד. בסוף, הבית הלבן רובץ כמו חרב דמוקלס מעל משרד התקשורת וממשלת ישראל. לפחות בכל הקשור לבעלות סינית או רוסית על חברות תקשורת ישראליות. 

מכאן עולה השאלה מה עם השקעה מאיחוד האמירויות הערביות. הראשונה בקרב מדינות המפרץ שנירמלו יחסים עם ישראל. הסכם השלום כלכלי במהותו. מדובר במדינה עם הרבה כסף, שמחפשת השקעות חכמות, גם במגזרים טכנולוגיים. ואם היא תחליט לקנות חלק מבזק, סלקום או פרטנר? איך זה יתקבל במשרד התקשורת ובשב"כ? 

אין ספק כי הליברליות שמפגין משרד התקשורת כלפי חוץ בכל הקשור להשקעות בשוק התקשורת הישראלי, לפחות בחלקה, הינה כסות. כזו שמטרתה לאפשר שמירה על 'מערביציה' של שליטה בחברות תקשורת ישראליות מבלי שישראל תראה כמדינה מגבילה השקעות. וההשקעות נדרשות. שוק התקשורת בירידה בכל הקשור להכנסות, דווקא בשעה בה נדרשות השקעות רבות בפריסת רשת דור-5 איכותית וסיבים אופטיים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית