דעה: האתגר של שירותי כליאה בהתמודדות עם הונאות מכתלי בתי הכלא

"פרשיית ההונאה האחרונה שנחשפה לפני מספר שבועות, לפיה לכאורה אסירים "עקצו" בעלי עסקים מתוך בית הכלא בשרון אינה תופעה חדשה", טוען נתן פז במאמר דעה מרתק

אילוסטרציה. צילום: שב"ס

פרשיית ההונאה האחרונה שנחשפה לפני מספר שבועות, לפיה לכאורה אסירים "עקצו" בעלי עסקים מתוך בית הכלא בשרון אינה תופעה חדשה. מהונאות באמצעות הפלאפון, דרך הונאות באינטרנט, שוחד והפעלת צדדים שלישיים מחוץ לכלא להשלמת מעגל העבירות כך פועלים עברייני ההונאה הכלואים בבתי הכלא בישראל ובעולם. פרופיל אסירי ההונאה הוא פרופיל שונה מפרופילים של אסירים שביצעו עבירות אחרות. אז כיצד פועלת השיטה, איך אפשרי בכלל לבצע המשך עבירות פליליות קשות בעודם במשמרות חוקית, מה קורה בישראל ובעולם ומהן הדרכים להתמודדות נכונה. על כך במאמר.

בתי הכלא בישראל – תרבות של עבריינות הונאה מקצועית

חלק מאסירי ההונאה שנמצאים בבתי הכלא ככל הנראה לא שם בפעם הראשונה. בדרך כלל מדובר באנשים בעלי יכולת וורבלית גבוהה, אינטליגנטים ובעלי יכולות לימוד והסתגלות לתנאים שבהם הם פועלים. תרבות של שקר, מרמה והונאות הנה דרך חיים עבורם. בין אם הם מחוץ לכלא ובין אם הם בזמן מאסר הם ימשיכו לבצע את המזימות וההונאות משום שזו סוג של התמכרות וחולי עליו הם אינם מצליחים להתגבר ללא עזרה. היכולת שלהם להוציא כסף רב בביצוע פשוט באופן יחסי מהווה את התמריץ עבורם.

לאורך השנים הצליחו אסירים להונות אזרחים רבים במדינה בזמן היותם בכלא. גם ההגבלות שהושתו עליהם באמצעות ענישה בתאי הפרדה או תאים שמורים, הגבלות טלפונים ציבוריים ומניעות שיחות לעיתים לא הצליחו להפסיק את המשך העבירות. לדוגמה, אסיר הונאה א' ממשיך ופועל במעשי מרמה והונאה מתוחכמים מתוך כותלי הכלא ו"גוזר קופון" של מיליונים כבר שנים. כך ניתן ללמוד מתוך שני כתבי האישום שהוגשו, לפיהם הצליח א' בשנת 2012 להוציא למעלה מ-2 מיליון ₪ מעקיצת בעלי עסקים.

א' קנה שעוני יוקרה, אסף סחורות בשווי מאות אלפי ₪ ואף קנה כרטיסים להופעות בינלאומיות על פי החשד. אז איך פעלה השיטה? א' נהג להתקשר לחנויות ולספקים באמצעות הטלפון הציבורי מכלא ב"ש והתחזה לדמויות מוכרות. באמצעות נהגי מוניות הצליח להערים על בעלי העסקים להעביר סחורות ואותם העבירו נהגי המוניות למקורביו מחוץ לכלא. א' הצליח באמצעות העיתונים שמחולקים בבית הכלא לחפש ולסמן את קורבנותיו. הוא הצליח להשיג מספרי כרטיסי אשראי רבים ולבצע עסקאות שונות.

הערכה כי הכניס לכיסו כ- 300,000 ₪ "נטו" מהעבירות שביצע. כאן הדברים לא הפסיקו, לאחר שקיבל עונש מאסר נוסף על עבירות ההונאה והוכנס לתאי הפרדה, הצליח א' במשך השנים לבצע עם נוספים "מגה עוקץ" נוסף שבו הצליחו לגנוב מיליונים מרשתות מזון גדולות ומסעדות. בין הנעקצים המפורסמים היו רמי לוי מבעלי רשת השיווק, רותי ברודו שפית ובעלת רשת מסעדות מוכרת ועוד. הפעם הצליח א' להתחזות לבכיר בעסק באמצעות הפעלת אפליקציה שמשנה את מספר הטלפון כך שמי שמקבל על השיחה יראה את השם הרצוי ולא את המספר האמיתי.

כל זאת הצליח לעשות מהכלא. א' ושותפיו נהגו להתקשר לסניפים השונים של רמי לוי והצליחו לשכנע את מנהלי הסניפים ואנשי הכספים להעביר את הפדיון היומי לנהגי המוניות. השיחות שקיבלו בסניף נרשמו בצד כשיחות "רמי לוי". כך התחזה א' לחתן שלו ועוד. שוב שימוש בנהגי מוניות והעברת השלל למקורביו מחוץ לחומות. א' אינו היחיד. ב-2019, אסיר מכלא מעשיהו ביצע יחד עם אשתו עשרות מעשי הונאה בכרטיסי אשראי.

השיטה: הונאות בכרטיסי אשראי בשימוש בטלפון הציבורי ובאינטרנט. כך הזמינו סחורות בשווי עשרות אלפי ₪ עד שנתפסו ונעצרו. המקרה האחרון עליו פורסם לפני מספר שבועות, בו א' ו-א' שני אסירי הונאה שמרצים עונשי מאסר ממושכים על הונאה בכלא השרון הצליחו להוציא במרמה לכאורה סכומי עתק מבעלי עסקים תמימים. השיטה אותה שיטה, שימוש בטלפון הציבורי להזמנת סחורות מתוך הכלא תוך התחזות לבעלי עסקים, עובדים ואף גניבת הפדיונות.

שימוש חוזר בנהגי מוניות להעברת הכספים והסחורות למקורבים. השניים אסירי הונאה ותיקים, נחשפו בעוקצים שונים לאורך השנים בין בעקיצת אזרחים מבוגרים, התחזות לסגל של תאגידי המים ועוד. בסיכומו של יום, מדובר באסירים חכמים, מניפולטיביים, שקרנים פתולוגים שיכולים להערים כמעט על כל אחד גם בשימוש באמצעים מוגבלים. לרוב אנחנו אילו שטועים בזלזול בהם וביכולותיהם.

ארה"ב - ניצול את משבר הקורונה בכדי להונות מהכלא

משבר הקורונה הביא לעלייה באחוזי ההונאות בכל העולם. בארה"ב הואשמו רק לאחרונה, ב-17.08.2020, 21 אסירים שמרצים מאסר בכלא סאן מתיאו בעיר רדווד שבקליפורניה בביצוע הונאה מתוך כותלי הכלא. על פי החשד האסירים הגישו בקשה לקבלת דמי אבטלה מהמדינה בעקבות משבר הקורונה, כל זאת כמובן בהיותם אסירים פעילים.

על פי החשד, ההונאה החלה בחודשים מרץ – אפריל ונמשכה עד למעצרם לאחרונה. על פי ההערכה נאמדת ההונאה בכ-250,000$ שנגנבו במרמה מהמדינה. האסירים הצליחו להגיש טפסים בגין קבלת דמי אבטלה באמצעות מקורבים להם מחוץ לכלא ותוך שימוש במכשירי אייפד שחולקו בכלא כחלק מפעילויות שאפשרו להם להגיש הטפסים באופן מקוון מתוך הכלא ללא כל בעיה.

האסירים נחשדים שפתחו חשבונות בנק והשתמשו באמצעי זיהוי של אחרים שאותם הצליחו להשיג וכך המדינה הייתה משלמת הכסף לחשבון הבנק הנקוב בטופס הבקשה והמשפחות היו אוספות הכסף מהחשבון מחוץ לכלא. כעת הם צפויים בפני מאסר ממושך ומואשמים במספר רב של עבירות פדרליות ביניהן קשירת קשר לביצוע מעשי הונאה מתוך הכלא. האסירים הופרדו והועברו לאחרונה לבתי סוהר ברמת ביטחון מירבי.

ארה"ב – "זימון" למשימת חבר מושבעים

בפברואר 2020, הצליחו שני אסירים בשם ג'וזף טייט וג'סי לופז, שחלקו תא זוגי בכלא אוטריי שבעיר פלהאם במדינת ג'ורג'יה שבארה"ב לבצע הונאה ולהכניס לכיסם כ-300,000 דולרים. השיטה הייתה מתוחכמת. השנים איתרו באמצעות העיתונים שחולקו בבית הכלא ובאמצעות גישה לאינטרנט מטלפונים סלולאריים חכמים שהוברחו לכלא את הקורבנות הפוטנציאליים.

כך יצרו קשר עם גב' בשם קאג' מילר, באמצעות חיוג לטלפון הקווי בביתה. אחד האסירים שהתחזה לסגן השריף הודיע כי מדברים ממשרד השריף בסאן דיאגו ושיש כנגדה צו מעצר בגין התחמקות מתורנות חבר מושבעים. חשוב להבין שבארה"ב חייבים האזרחים להשתתף בתורנות חבר מושבעים ואם אינם עושים כן צפויים לקנסות כבדים בחוק ואף מאסר. מילר שחשדה שמדובר בהונאה הסבירה שזו ככל הנראה טעות. היא ביצעה תורנות חבר מושבעים לפני מספר חודשים וביקשה לשוחח עם המפקד הבכיר.

האסיר המתחזה נתן לה מספר חיוג וביקש שתיצור קשר. מילר התקשרה ובצד השני נשמע מוקד טלפוני שמציג עצמו כתחנת השריף בסאן דיאגו. מילר לחצה ספרה 3 וביקשה לשוחח עם השריף. בצד השני ענה כעת האסיר השני שכן המספר נותב שוב לטלפון הסלולארי שהוברח לתא. "אכן יש כנגדך צו מעצר בגין התחמקות מתורנות חבר מושבעים" הסביר לה האסיר המתחזה ללא כל בושה. עתה, מילר המבוהלת כבר לא חשדה והסבירה שוב ושוב שזו טעות. האסיר המתחזה הסביר שיש ביכולתה לשלם כאופציה אחרונה להארכה סכום של 989$ למספר חשבון שיועבר לה וכך יבטלו את הקנס. מילר אמרה שכן תעשה אך לפני כן חיכתה לתחילת השבוע וחייגה באופן יזום למספר הטלפון של משרד השריף בסאן דיאגו שם אישרו לה את חשדה הראשוני שמדובר בהונאה.

כך הצליחו שני האסירים יחד עם מסייעים נוספים מתוך הכלא ומבחוץ להבריח טלפונים סלולריים חכמים לכלא ולבצע הונאות. באחת הפעמים הונו שופט בדימוס ששילם כמעט 1000 דולרים על מנת שביתו לא תכנס למעצר. בחקירה נתפס אסיר נוסף שהיה איש ההברחות. בחקירתו הודה במעשה והסביר שסגל הסוהרים מרוויח כ-15-20 דולרים לשעה וברגע שהוא מציע שוחד של 1000 דולרים לסיוע בהברחה אחת של טלפונים חכמים לכלא חלק אינם עומדים בפיתוי.

העוקץ הניגרי

בנובמבר 2019 נעצר אסיר הונאה ניגרי אולסג'ון אורק, שמרצה בפועל 24 שנות מאסר בכלא הניגרי בגין הונאות, בגין אחת ההונאות הנועזות והגדולות שידעה ניגריה. אורק שנעצר רק 4 שנים קודם לכן, הוכנס לכלא בביטחון מירבי בלאגוס. בעודו אסיר פעיל הצליח באמצעות שימוש בטלפונים חכמים שהוברחו אליו בכלא להפעיל רשת של עברייני הונאה ולעקוץ במספר מדינות.

בסופו של דבר על פי החשד הצליחה הרשת בראשותו של אורק לגנוב כמיליון דולרים. על פי החשד אורק ניצל את היציאות לבתי חולים על מנת להבריח טלפונים סלולריים ולהיפגש עם מקורביו ולהעביר להם מסרים. על פי החשד, סוהרים שיתפו פעולה תמורת כספי שוחד. כך הצליחו אורק ואנשיו לבצע עוקצים, להזמין סחורות, להפקיד כספים ולהעבירם, כל זאת מתוך הכלא למקורבים מחוץ לכלא. דובר הנציבות סירב לתת תגובה לשאלות כתבים אודות הפרשה.

אורק המוכר כעבריין הונאה בינלאומי מתוחכם הצליח כבר ב-2012 לעקוץ את קורבנותיו באמצעות האינטרנט תוך התחזות לסטודנט למדעי המחשב. ההונאה שבוצעה בקואלה למפור במלזיה הייתה חובקת עולם וכללה פעילות פלילית במדינות בשתי יבשות. כך הופעלה רשת עברייני הונאה מתוחכמת שפעלה ברשת, איתרה את קורבנותיה ואילצה אותם להעביר כספים תוך מניפולציה, מרמה ושקר.

אז מה הפתרון?

למען ההגינות, מניסיוני יש לומר שלרוב מי שרוצה להמשיך ולבצע פשעים גם מתוך הכלא כנראה ימשיך לבצעו זממו. לא ניתן לתפוס את כל ההונאות המבצעות מהכלא אך לטעמי הגיע הזמן לגישה חדשנית ומתקדמת. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת כך לאסירים שמצליחים להבריח אמצעים אסורים, טלפונים חכמים יש גישה למאגרי מידע. שילוב שבין מאגרי המידע באינטרנט לזרוע ביצועית מחוץ לכלא הוא כל אשר נדרש לצורך ביצוע ההונאה.

כיום בתי הכלא אינם מנוטרים באשר לתשדורות הסלולריות היוצאת מתוך מרחב הכלא. רוב עשייה מתבצע בהטלת הגבלות של שימוש בטלפונים הציבורים, הכנסה להפרדה, איסוף מודיעין יומינטי בתוך הכלא. הגיע העת שבבתי הכלא ברחבי העולם ובפרט בישראל נתחיל ליישם יכולות טכנולוגיות שיאפשרו ניטור כלל התשדורות באינטרנט שיוצאות מתוך בתי הכלא.

הכוונה למידע גלוי שגם כך נמצא בחלל הקיברנטי. כיום לא קיימת יכולת סדורה שכזו וישאלו הספקנים האם הכוונה להקים 8200 של בתי הכלא. ובכן, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת כך גם לעבריינים קיימת יכולת להתמודד עם המאסר. חשבו לא רק על הונאות אלא גם על פגיעה חמורה בביטחון, בריחה ועוד. אז כן, גם שירות בתי הסוהר צריך ליישם תפישה חדשנית לפיה במקביל לכל שאר הפעולות הברוכות שמבצע כגון חיפושים, מבצעי מודיעין, הפעלת סוכנים, השתת ענישה והגבלות יוכנס ממד של יכולת איסוף, ניתוח, עיבוד והערכה מבוסס טכנולוגית לצורך לחימה בפשיעה והטרור 24/7.

דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא שילוב הזרועות בין המשטרה לשירות בתי הסוהר. בפועל קיים שיתוף פעולה איכותי. חשוב שיוגבר ויאפשר הענקת ביטחון מרבי בבתי הכלא. ולבסוף לא יעזור כלום, כל עוד אין בדיקות מהימנות ברמה גבוהה לסגל ובתדירות של אחת לשנה-שנתיים אזי לא נמנע את ההברחות פנימה באמצעות שוחד. הגיע הזמן שבדיקות פוליגרף יישומו בבתי הכלא בכל הרמות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית