ישראל תכיר במדינת קוסובו, שגרירות תיפתח בירושלים

זאת כחלק מהסכם לכינון יחסים כלכליים בין סרביה לקוסובו, שהושג בתיווך אמריקני. קוסובו תפתח שגרירות בירושלים, וסרביה תעביר את שגרירותה לבירה מתל אביב בשנה הקרובה. הפלסטינים מתנגדים להסכם

נשיא סרביה אלכסנדר ווייצ׳יץ ורה״מ קוסובו עבדוללה חוטי חותמים על ההסכם בבית הלבן בשבוע שעבר. צילום: REUTERS/Leah Millis

ישראל וקוסובו הגיעו להסכמה על כינון יחסים דיפלומטיים ביניהם, כך הכריז ביום שישי נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ. כחלק מהסכם נרחב בין קוסובו וסרביה בתיווך אמריקני, תכיר ישראל בקוסובו כמדינה, קוסובו תפתח בהמשך שגרירות בירושלים, וסרביה תעביר את שגרירותה מתל אביב לבירה עד קיץ 2021.

ההסכם בין סרביה לקוסובו, שכאמור כולל גם אלמנט ישראלי, הושג לאחר כ-12 שנות מתיחות, מאז הכריזה קוסובו על עצמאות בשנת 2008. עצמאות זאת מוכרת באופן חלקי: קוסובו אינה חברה באו״ם בשל וטו של רוסיה, אך למעלה מ-100 מדינות, בכללן ארה״ב, מכירות בה כמדינה עצמאית וסוברנית. בתיווך האיחוד האירופי, החלו שיחות מו״מ בין הצדדים כבר ב-2011, אך המתיחות נותרה גבוהה ומרבית ההסכמים שנחתמו במהלך השנים לא מתקיימים הלכה למעשה. ההסכם כרגע לא כולל נרמול מדיני של היחסים אלא רק כינון יחסים כלכליים, וסרביה הודיעה אינה תומכת בהכרה הישראלית בקוסובו כמדינה, אך ש״אינה יכולה לשלוט בה״. טראמפ הכריז כי מדובר ב״יום היסטורי״ וב״פריצת דרך משמעותית״.

״קוסובו תהיה המדינה הראשונה עם רוב מוסלמי שתפתח שגרירות בירושלים״, מסר רה״מ בנימין נתניהו. ״כפי שאמרתי בימים האחרונים, מעגל השלום וההכרה בישראל מתרחב, ומדינות נוספות צפויות להצטרף״.

הפלסטינים מחו על ההסכם ומתחו עליו ביקורת. סאיב עריקאת אמר שהפלסטינים הפכו קורבן ל״שאיפותיו האלקטורליות של טראמפ״, ושצוותו לא יבחל באף פעולה כדי לנצח מחדש בבחירות. לדבריו, המהלך אינו עוסק כלל בשלום במזרח התיכון, כשם שההסכם עם איחוד האמירויות אינו עוסק בשלום. 

ההסכם הנוכחי מצטרף למאמציו של טראמפ להגיע להישגים מדיניים בינלאומיים לפני הבחירות ב-3 בנובמבר, ולהצטייר כאוטוריטה המסוגלת לפתור את הסכסוכים המתוקשרים והמורכבים ביותר בעולם. ישראל נמצאת במרכז המאמצים הללו, במידה רבה בשל ניסיונותיו של טראמפ לרצות את הבסיס האוונגליסטי שלו.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית