״הגיע הזמן לתת ללוחמי הסטי״לים מכ״מים חדשים״

בראיון מיוחד לישראל דיפנס מספר שלמה קפון, מנהל מחלקת גילוי וזיהוי במספנות חיל הים, כי בנוסף להחלפת כל מערכות המכ״מים הקיימות, מצפה החיל גם להגעת ספינות טילים מדגם סער 6 ממספנות הייצור

שלמה קפון מקבל תעודת אע״צ מצטיין מהרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה״ל

"אנו נמצאים היום בשלב של  החלפת כל מערכות המכ"ם בסטי"לים של זרוע הים, מישנות לחדשות, ובמקביל מתכוננים להתקין מכשירי מכ"ם מתקדמים בסטי"לים סער 6, לכשיגיעו ארצה ממספנות הייצור. המכ"מים החדשים שאנו מתקינים בסטי"לים מדגמי 4.5 ו-5 נותנים יותר טווח. הישנים הם משנת 1974 וכבר אין להם חלקי חילוף. הם עברו המון שדרוגים ושיפורים, הגיע הזמן לתת ללוחמי הסטי"לים מכ"מים חדשים".

את הדברים אומר לישראל דיפנס שלמה קפון, אזרח עובד צה"ל, מנהל מחלקת מכ"ם, גילוי וזיהוי במספנות חיל הים בחיפה מזה עשר שנים. קפון, 37 שנים בצה"ל, הוכתר באחרונה כאזרח עובד צה"ל מצטיין מטעם הרמטכ"ל.

קפון מסביר כי מערכות מכ"ם קיימות ברוב כלי השיט של חיל הים, מעל ומתחת למים, אולם מחלקת גילוי וזיהוי מתמקדת במכ"מים של ספינות הטילים. "מכשיר מכ"ם של סטי"ל הוא כבד מאוד, שוקל כמה טונות. אנשי המחלקה שבראשה אני עומד מתחזקים את המכשירים  בדרגי תחזוקה ב', ג' ו-ד'. תחזוקת דרג א' מבצעים אנשי צוות הסטי"ל. אנו מסייעים לפתור בעיות למפעילים. במחלקת הגילוי והזיהוי יש מגוון עובדים, חיילים סדירים, אנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל.

"תפקידו של מכשיר המכ"ם (כולם בחיל הים תוצרת כחול-לבן, של אלתא/תע"א – ד״א) הוא גילוי מטוסים, כלי שיט וטילים. בעבר היו המכשירים מגושמים יותר, עם שפופרות, כמו רדיו ישן. כיום המכשירים יותר קטנים ועובדים על מתחים יותר גבוהים. הספינות העתידיות, סער 6, יהיו יותר גדולות ויוכלו לשאת משקלים יותר כבדים. בתחזוקת מכ"מים צריך לקחת בחשבון שהמערכות האלקטרוניות לא סובלות מפגעי הים, אבל החלקים המכניים – והרי מכ"ם מסתובב – סובלים בסביבה הימית ונוטים להתבלות. זה דורש תחזוקה מתמדת".

מכשירי המכ"ם הרגילים מסתובבים וכך סורקים גזרות. קיימת גם מערכת מכ"ם קירות, שכינויו בחיל הים 'אדיר', והוא מכ"ם שאינו מסתובב: המשדר שלו מוקף בארבעה קירות, שכל אחד מהם 'רואה' לכיוון אחר, וכך מכסה את כל הגזרה.

שלמה קפון (60) התגייס דווקא לשריון, היה טנקיסט וקמב"צ וגם לחם בשל״ג. אחרי השחרור למד אלקטרוניקה והחל לעבוד  בחיל הים, תחילה בתחנות החוף. "אני וחבריי היינו מסתובבים בכל הארץ, מתחנת מכ"ם אחת לשנייה, לעבודות תחזוקה. כל הארץ מלאה מכ"מים: הייתה תחנת בראס אל ביאדה, מול העיר צור, והיו בים המלח, באילת מול הגבול המצרי, בטאבה, במגדל שלום בתל אביב, בחוף נתניה ולאורך חופי הים התיכון. בתחנות היו מכ"מים בכל מיני גדלים, על גגות מבנים, על מגדלים ועל תרנים גבוהים. בשלב מאוחר יותר עברתי למחלקת המכ"מים ספינות הטילים, שהיום אני עומד בראשה".

במהלך מבצע צוק איתן גוייס קפון, כמומחה למכ"מים, ליחידות שעסקו במנהרות של החמאס ברצועת עזה, אלא שעל הפרק הזה לא ירחיב את הדיבור.

שאלנו את קפון במה זכה להיות אזרח עובד צה"ל מצטיין, ותשובתו: "איננו יכול לומר שאני הטכנאי הכי טוב במחלקה. אבל אני יכול לומר שאני מנצח על התזמורת, יודע להוציא מאנשי את המקסימום, וגם עד היום לוקח על עצמי תפקידים רבים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית