צה"ל מגדיר מדיניות: הסדרת כמות כלי נשק ביישובי עוטף עזה  

מכתב שיצא ממח"ט חטיבת עזה ליישובי עוטף עזה מגדיר את כמות הנשקים המירבית המותרת בכל יישוב. לא כולם מרוצים. צה"ל: "המהלך בהסכמת היישובים" 

צילום: דובר צה"ל

בהמשך לפרסום אתמול (ד') של חדשות 12, הגיע לידי ישראל דיפנס המכתב שפרסם אל"מ טל אשור, מח"ט בגבול עזה. המכתב מוען ליישובי מועצה אזורית אשכול. מטרת המכתב שיצא באוגוסט זה, היא לעשות סדר בכל הקשור למצבת הנשקים ביישובי עוטף עזה הנמצאים בטווחים של 0-7 ק"מ מהגדר. 

מדובר בהליך חשיבה בצה"ל שנמשך כבר חצי שנה בשל שתי סיבות - ראשונה, גניבת נשקים מיישובים בעוטף עזה. כמות הנשקים שנגנבה באזור זה בחצי השנה האחרונה אינה ברורה. פניתי למשטרה לקבל נתונים. תגובת המשטרה: "איננו מוסרים נתונים בפילוח המתבקש." כלומר, טענת צה"ל לגבי 'גל גניבות' אינה ברת אישוש ללא נתונים כמותיים על ציר הזמן. 

שניה, הרצון של צה"ל לצמצם את משטח החשיפה של האיום הנובע מכלי נשק המפוזרים ביישובים. צה"ל, מצידו, עושה כל כמה חודשים הערכת מצב של הצורך בהסתמכות על כיתות הכוננות של היישובים באזור. בחלק מהיישובים, לרוב אלו הקרובים יותר לגדר, מחבל  מעזה יכול להגיע מהר יותר ליישוב. במקרים כאלו, נדרשת כיתת כוננות שתתן מענה מהיר עד להגעת כוחות צה"ל. 

לעומת זאת, בטווחים גדולים יותר, מחבל פוטנציאלי צריך לעבור יותר שטח ולוקח לו יותר זמן להגיע ליישוב. ככל שפרק הזמן גדול יותר, כך ההסתברות שצה"ל יגיע אליו ראשון עולה, והצורך בכיתת כוננות גדולה ביישוב - קטן. האיזון בין היכולות של צה"ל לאלו של כיתות הכוננות מקבל ביטוי במכתב שנשלח ליישובים. 

לדוגמא, ביישוב סופה צה"ל מתיר אחזקה של 16 נשקים. ביישוב צאלים, רק שניים. במבטחים חמישה. ישנה תלות בין מספר הנשקים לכמות בעלי התפקידים. ביישוב המחזיק 16 נשקים, נדרש רבש"צ, סגן, ו-14 חברי כיתת כוננות. כתלות בקרבת היישוב לגבול, כך משתנה אופן אחזקת הנשקים. ככל שהיישוב יותר קרוב לגבול, הנשקים צריכים להיות מוחזקים בבתים בכספת. ככל שהיישוב רחוק מהגבול, כך יותר נשקים מאוחסנים בנשקייה ופחות בבתים פרטיים. בחלק מהיישובים אין מספיק כספות, וצה"ל מוכן לממן רכישה שלהן (טרם ברור האם מתקציב צה"ל או משרד הביטחון). 

בעוד הצבא נקט במהלך בדיאלוג עם כלל היישובים בעוטף, חלק מהיישובים אינם מרוצים מההחלטה. אלו טוענים כי הצבא 'מפקיר' אותם בכך שהוא מאשר להם מספר קטן של נשקים זמינים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית