דור 4 למאמן השולחני VBS של חברת BISIM

ה- VBS4 מותאם לקרב המשולב והרב-ממדי וכולל דימוי אוכלוסייה וסימולציה מדויקת של אלפי דמויות. הוא מספק כלים פשוטים להפעלה על ידי קצינים ולוחמים, שיכולים לייצר לעצמם אימון המתאים להם

דור 4 למאמן השולחני VBS של חברת BISIM

אזור קרב בתוך סימולטור ה-VBS4, צילום: באדיבות סינדיאנה

חברת BISIM (Bohemia Interactive Simulations), המתמחה במתן פתרונות הדרכת סימולציה לגופים צבאיים ואזרחיים, משיקה בימים אלה את הדור הרביעי של ה-VBS (אזור עימות וירטואלי, Virtual Battlespace), ה-VBS4. ה-VBS הושק בשנת 2013 והוא המאמן השולחני הנפוץ בעולם. הוא מדמה את שדה הקרב באוויר, בים וביבשה לרמה הטקטית ולדרגי המפקדים הזוטרים ודרגי הביניים במערכים הקרביים, כמו גם לקצינים ומפקדים מקצועיים כגון רפואה, לוגיסטיקה, חימוש, תקשוב ועוד. ה-VBS3 נמצא בשימוש נרחב גם בישראל ומשמש לאימון, הכשרה ותרגול אופרטיבי.

לדברי אנשי חברת BISIM, ה- VBS4 מותאם לקרב המשולב והרב-ממדי וכולל דימוי אוכלוסייה וסימולציה מדויקת של אלפי דמויות ע"י שימוש בסימולציה פיזיקאלית של כל הישויות והשטח, על בסיס מידע תלת ממדי ברזולוציה של סנטימטר. כל הישויות (דמויות) במאמן מדומות ברמת דיוק גבוהה, כך שאם למשל טנק ינסה לעבור דרך מבנה, המערכת תחשב את המסה של הטנק מול המסה של המבנה כדי שהטנק יוכל לפרוץ את קירות המבנה ולאפשר לכוחות חי"ר להיכנס למבנה ההרוס דרך הפתחים שנפרצו.

ה-VBS4 מספק מספר כלים פשוטים להפעלה ע"י כל קצין ולוחם בשטח, המאפשרים להם לייצר לעצמם בצורה פשוטה ונגישה אימון איכותי בזמנם החופשי. ה-VBS Plan הינו כלי תכנון על בסיס עץ כוחות אופרטיבי על גבי מפה. כלי זה מאפשר הרצה ממבט-על של התוכנית המבצעית וזאת על בסיס היכולות הפיזיקליות של הכלים והלוחמים אשר שובצו בתרחיש. זהו למעשה "שולחן חול דיגיטלי" תלת-ממדי. במספר צבאות זרים הכלי מאפשר "יבוא" של שקף מרשמי קרב ממערכות שו"ב. ה-VBS GEO הינו  כלי בסגנון Google SketchUp המאפשר עריכת תא השטח באופן פשוט ומדויק. כאשר מגיע תצלום אוויר חדש או נתונים גיאוגרפיים חדשים, המשתמש יכול פשוט לייבא אותם בשניות למערכת ולהשתמש בנתונים המעודכנים ביותר. כך ניתן למעשה לעבוד במשותף על תא שטח ולקצר דרמטית את זמן ההכנה וההפצה שלו למאמנים המחוברים לשרת המיפוי.

ה-VBS4 מביא לראשונה טכנולוגיית שרת מיפוי המאפשרת לנהל בסיס נתוני תלת-ממד אחיד לכל המאמנים, בפורמטים שונים. זהו ה-VBS World Server שלדברי החברה מהווה חידוש טכנולוגי עולמי ביכולת להזין עזרי מיפוי ובסיסי נתונים מפורמטים שונים, לבצע בהם טיוב - העשרת ושיפור האיכות הוויזואלית שלהם ולהחזיר לסימולטורים השונים את המידע המעודכן והמיטבי. כך קורה שלכל המאמנים המחוברים לשרת יש תמיד גישה לנתונים מעודכנים באיכות הגבוהה ביותר.

ה-VBS4 פותח במו"פ עצמי ובשיתוף הצבא האמריקאי, מתוך רצון לספק את כלי האימון הווירטואלי האולטימטיבי – להתאמן מכל מקום בכל מקום, ברמת דיוק גבוהה על בסיס התהליך המבצעי: תכנון, ביצוע הערכת התוכנית וחוזר חלילה. ה-VBS4 נמצא כיום בשימוש של 59 צבאות ברחבי העולם.

לדברי רם רוזן, מנכ"ל סינדיאנה טכנולוגיות, נציגתה הבלעדית של BISIM בישראל: "ה-VBS4 פותח בפני צה"ל, מפקדיו ולוחמיו עידן חדש המותאם לדרישות הגבוהות ביותר של צה"ל 'לביצוע אימונים מדמי מציאות בדיוק וברמה הגבוהים ביותר' , על פי תפיסת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. ה-VBS4 הנו מוצר מדף זמין מיידית לשימוש, זאת יחד עם גמישות מלאה להתאמות ע"י המשתמש ללא תלות בתהליכי פיתוח ארוכים הניתנים למימוש רק על ידי יצרן הכלי, מה שמגלם בתוכו חיסכון אדיר, עצמאות מוחלטת בגמישות ההפעלה, חסכון בסיכוני פיתוח, חסכון תפעולי ואיכות סימולציה ללא תקדים".

אולי יעניין אותך גם