מנהרות סודיות לצוללות בים סין הדרומי

בסיס הצוללות הבליסטיות הסיני מהווה עבור הצי הסיני תשתית מבצעית קריטית, המאפשרת לצוללות לפעול בחשאיות מרבית ולהיות מוגנים מפני תקיפות ימיות ואוויריות

www.google.com/maps

כחלק מהתבססותה של סין במרחב הימי בים סין הדרומי לפני מספר שנים, החלה בנייתן ואכלוסם של בסיסי צבא באי היינאן (Hainan), אחד מהאיים הגדולים והמרכזיים בים הסיני. על האי הוקם שדה תעופה עבור מטוסי חיל האוויר הסיני, בסיס כוחות היבשה ובסיס ימי גדול ממדים, המכונה יולין (Yulin). 

בסיס יולין הוא הבסיס המרכזי של צוללות הטילים הבליסטיים הסיניות, הפועלות בזירה זו ובזירת האוקיינוס ההודי, הים הערבי ואף באוקיינוס הפאסיפי. צוללות אלו מהוות את חוד החנית של כוח ההרתעה הסיני, ומכאן כי בסיס זה הינו בלב ליבו של העניין המודיעיני, המבצעי והאסטרטגי של ארצות הברית ומדינות האזור בהן אוסטרליה, תאילנד, סינגפור, ויאטנם ומדינות אחרות. 

הפעילות המבצעית הסינית הענפה בים סין הדרומי והכרזותיה המדיניות של סין על שטחי ים סין הדרומי כעל שטחים כלכליים בשליטת סין (תוך השתלטותה של סין על שטחי ים של מדינות אחרות באזור), הביאו את המתיחות הצבאית האזור בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנתיים האחרונות, לשיאים חדשים. 

לאחרונה התגלה בתצלומי לווין פתח מנהרה מסתורי בחופי האי היינאן. פתח המנהרה המסתורי, הנמצא בשיפוליו של הר גבוה, פונה לכיוון דרום. לווייני הצילום שצילמו את האזור לאורך זמן העלו תמונות של צוללות בליסטיות (המצויידות בטילים בליסטיים עם ראשי קרב גרעיניים), אשר נכנסות ויוצאות דרך פתח המנהרה המסתורי. עובדה נוספת מעניינת שהתגלתה בצילומי הלוויין הינה שרציפי כלי השיט בבסיס יולין עומדים ריקים מכלי שיט. 

מומחי מנהור מעריכים, כי סין חצבה בהר ומתחת לאי בסיס צוללות (ואולי אף לכלי שיט נוספים) רחב ממדים, המאפשר לסין להפעיל את הצוללות שלה באין רואה ובאין מפריע, לדאוג לתחזוקתן ולאספקתן השוטפת, תוך הבטחה כי הן תשארנה מוגנות. המומחים אף מעריכים כי בסיס הצוללות שנחפר מתחת לאי כולל דרכי תנועה לצוללות, המאפשרים להן לחצות את האי מבלי שניתן יהיה לגלותן. 

בסיס הצוללות הבליסטיות הסיני מהווה עבור הצי הסיני תשתית מבצעית קריטית, המאפשרת לצוללות לפעול בחשאיות מרבית ולהיות מוגנים מפני תקיפות ימיות ואוויריות. עבור הציים האחרים בזירה, כגון הצי האמריקאי והאוסטרלי, יהווה בסיס הטילים אתגר משמעותי מאד בלחימה הימית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית