האם בריטניה עומדת להיפטר מהטנקים שלה?

מערך הטנקים הבריטי מיושן מאוד ולא שודרג זה למעלה מעשור, ובכירים בצבא בוחנים את האפשרות להסתדר בלעדיהם לחלוטין, בעולם בו האיומים העיקריים נובעים מלוחמת סייבר מודרנית

טנק צ׳לנג׳ר 2 בתצוגה במוזיאון הצבא הלאומי בלונדון. צילום: REUTERS

במהלך העשור האחרון, בוחן צבא בריטניה אפשרויות למודרניזציה של מערך הטנקים שלו, כך מדווח אתר הבי.בי.סי. האפשרויות המובילות כרגע הן שדרוג הצ׳לנג׳ר 2, טנק המערכה העיקרי של הממלכה שכבר נחשב למיושן, או רכישת טנקי לאופרד 2 מגרמניה.

בשנת 2019 אמרה שרת ההגנה הבריטית דאז, פני מורדנט, כי הצ׳לנג׳ר לא עבר שדרוג כבר משנת 1998, ובמהלך תקופה זו ״ארה״ב, גרמניה ודנמרק השלימו שני שדרוגים גדולים, בעוד שרוסיה הציגה חמש גרסאות שונות כאשר השישית בדרך״.

על פי הבי.בי.סי, לבריטניה יש כיום 227 טנקי צ׳לנג׳ר 2, אך בפועל רק מחצית מהם מוכנים לפריסה, בעוד השאר מאוחסנים – ואולם, קצינים בכירים בוחנים את האפשרות להסתדר בלעדיהם לחלוטין. הרמטכ״ל הבריטי, מארק קארלטון סמית׳, ציין לאחרונה כי במסגרת הלוחמה המודרנית, איום הטנקים הולך ופוחת, זאת למול העליה באיום מצד ״גורמי הגלובליזציה שעד כה הפכו אותנו למשגשגים ובטוחים, כמו ניידות של סחורות, אנשים, מידע ורעיונות״.

גם שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, התחייב להשקיע יותר בתחומי החלל והסייבר וכן במערכות בלתי מאוישות באוויר, בים וביבשה.

אם תוותר בריטניה על מערך הטנקים שלה, היא לא תהיה הראשונה. הבי.בי.סי מציין כי הולנד כבר מחקה כמעט לחלוטין את חיל השריון שלה, ושומר רק על מספר קטן של טנקים ועל חיילים המשובצים ביחידות שריון גרמניות. גם ארה״ב, המתמקדת בכלים ניידים, הולכת ומתרחקת במידה מסוימת מהטנקים הכבדים המצריכים לוגיסטיקה מורכבת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית