דעה: חיזבאללה עושה DDOS לצה"ל

נראה כי בחודש האחרון חיזבאללה מפספס, לכאורה, כל הזדמנות לנקום בצה"ל. האם הארגון איבד מיכולתיו או שמא מדובר בטקטיקה מכוונת להרוות את מערך ההגנה של צה"ל בלי להגרר לעימות?  
 

צילום: דובר צה"ל

בחודש האחרון חיזבאללה עושה מה שקרוי בעגה טכנית מתחום הסייבר מתקפת DDOS על צה"ל בגבול לבנון וסוריה. מתקפת DDOS מטרתה להרוות את מערך ההגנה. להרוויה זו מספר מטרות. ביניהן, הטעייה לטובת פעילות אחרת (מעסיקים את מערך ההגנה בוקטור מסוים על מנת 'לשחרר' וקטור אחר). שניה יכולה להיות העמסה של מערך ההגנה על מנת 'לחנוק' אותו (להביא את מערך ההגנה למקסימום נצילות). שלישית יכולה להיות למטרת יצירת שגרה חדשה בגזרה לטובת 'הרדמת' האויב.

כשלון או כוונה? 

צה"ל מצידו מקטין את יכולות חיזבאללה וטוען כי אירוע הירי שהיה השבוע כנגד גדוד האיסוף הקרבי הפועל בגבול לבנון לא צלח בשל תנאי שטח. בעוד התחקיר של צה"ל ממשיך, עולות שאלות לגביו. למשל, האם מערכות האיסוף של צה"ל בגזרה אינן מזהות תנועת חיזבאללה במרחק צלף (עד ק"מ וחצי)? האם מדובר ב'נקודה מתה' של מערכות האיסוף? האם תנאי הסביבה משפיעים לרעה על מערכות התצפית של צה"ל וחיזבאללה? האם חיזבאללה ירה כדי להרתיע ולא להרוג? 

פעילות זו מצטרפת לאירוע קודם בקרבת מוצב גלדיולה שהתרחש ביולי האחרון. עד היום צה"ל לא שחרר עדויות ויזואליות שיש לו מהאירוע. מדוע? זו שאלה פתוחה. גם באירוע זה לא נהרג אף אחד. גם באירוע עוקב בגבול לבנון-סוריה חיזבאללה כשל להרוג חייל צה"ל. מדובר באוסף אירועים עוקבים המציגים את ארגון חיזבאללה כארגון כושל מבצעית. זאת, בשונה מהתדמית שנבנתה לו בעשורים האחרונים, כולל במלחמה בסוריה נגד דאעש. 

בעוד צה"ל מנסה לגמד את יכולות חיזבאללה ולהציגו כארגון כושל מבצעית, ישנם גם קולות אחרים. "אני מכיר את חיזבאללה מספיק שנים כדי לדעת - אם הוא היה רוצה להוביל פיגוע משמעותי בגבול הצפון הוא היה מצליח", אמר תא"ל (מיל') משה (צ'יקו) תמיר, לשעבר מפקד חטיבת גולני לחדשות 103

במקום להרוג - להציק

מה בדיוק השיקולים של חיזבאללה בשינוי טקטיקה זו? ובכן, הטיעון המרכזי בצה"ל הוא שחיזבאללה מחפש להרוג חייל צה"ל כנקמה על הפצצה המיוחסת לישראל בסוריה שגרמה למותו של איש חיזבאללה לפני כחודש. זו התזה המרכזית ולפיה חיזבאללה לא ירגע עד שלא יצליח להרוג חייל צה"ל. בינתיים, נראה כי הוא עושה הכל כדי להמנע מכך או לחילופין, הוא ממש גרוע בכך. 

שיקול אחר יכול להיות קשור לפוליטיקה פנימית בלבנון. תמיר דיבר על כך בראיון בהיבט הלחץ בו נתון חיזבאללה שדוחף אותו להראות הצלחות מול ישראל. מאידך, הזירה הפוליטית בלבנון לאחר הפיצוץ בתחילת אוגוסט בנמל ביירות, והתפטרות הממשלה בעקבותיה, הן הזדמנות פז לנסראללה להראות את הנחיצות שלו לעם בלבנון באמצעות התנגדות. תחת תזה זו, רצח חייל ישראל יכול להביא לעימות מיותר עם צה"ל בלבנון. עדיף להציק בשביל יחסי ציבור. 

העם בלבנון מתמודד עם כלכלה קורסת (המדינה במצב פשיטת רגל), מלקק את הפצעים של הפיצוץ בביירות, ואין בו סובלנות לעוד מלחמה עם ישראל שתחריב גם היא תשתיות ציבוריות. נסראללה יודע זאת. לכן ייתכן וזה מסביר את הבחירה של הארגון בהטרדת צה"ל (DDOS) מאשר בבחירה לרצוח חיילים בפועל. כל עוד אין הרוגים לצה"ל, חיזבאללה יכול להתגאות בפני הציבור בתרומתו להתנגדות בלי לשלם על כך מחיר. 

או"ם שמום

עוד תזה יכולה להיות הרצון של חיזבאללה להראות שגם אם האו"ם ישאר בלבנון, הוא עדיין בעל הבית. הירי הפעם, לפי צה"ל, בוצע מאזור בין שני מוצבי או"ם בלבנון. קרי, להראות שהאו"ם, למרות המוצבים שלו בדרום לבנון, לא מפריע לחיזבאללה לממש את ההתנגדות. המנדט של יוניפי"ל מסתיים בסוף אוגוסט הנוכחי, וארה"ב וישראל לוחצות לאפשר לו יותר 'שיניים' מול חיזבאללה. בכך, מראה חיזבאללה שלא משנה מה יקרה בסוף אוגוסט, כאמור, הוא ישאר בעל הבית. 

אין ספק כי הפעילות של חיזבאללה בצפון, גם אם אינה מתואמת עם חמאס בדרום, מעמיסה על צה"ל בשתי גזרות. גם חמאס, כמו חיזבאללה, נוקט בטכניקת DDOS מול צה"ל באמצעות בלוני תבערה ונפץ. זאת, על מנת להרוות את מערך ההגנה בגבול המורכב מקב"טים של יישובים, עובדי קק"ל, שירותי כבאות וחיילי צה"ל. כמו גם הפרעה מתמדת לתושבים על מנת ללחוץ על הממשלה.

צה"ל מצידו מאמץ גישה מבוססת כלכלה. לאור המצב הכלכלי הקשה בארץ בשל הקורונה, צה"ל אינו שש לסגור פעילות אזרחית בגבול עזה ולבנון. לכאורה, ההחלטה הכי קלה של הצבא. אולם, כל סגירה כזו, בנוסף למגבלות הקורונה, יכולה להביא לעוד הרעה כלכלית בפריפריה, ולהביא לעוד לחץ על הממשלה.

לכן, צה"ל, נוקט בגישה פרגמטית - סוגרים רק איפה שחייבים וגם לתקופה קצרה. כעת השאלה היא מי ימצמץ קודם או מי יעשה טעות קודם. כל טעות בדמות הרג אזרח ישראלי, חייל צה"ל, איש חיזבאללה או איש חמאס, יכולה להצית את הגזרה - על אף שהצדדים אינם רוצים זאת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית