ריגול תעשייתי בתעשייה הימית האוסטרלית

בהודעת משרד ההגנה האוסטרלי לא צויין מיהי המדינה הזרה, אך מומחים אוסטרליים בתחום המודיעין והלוחמה הימית ועיתונאים, טענו כי המדובר במאמצי ריגול של סין

HMAS Hobart berths alongside Pearl Harbor in Honolulu, Hawaii, before sailing to take part in Exercise RIMPAC 2020 \ news.navy.gov.au

משרד ההגנה האוסטרלי הוציא לאחרונה הודעה לפיה התגלתה פעילות ריגול אקטיבית חריגה במדינה באמצעות סוכנים זרים, שמטרתה איסוף מידע על התעשייה הימית האוסטרלית. פעילות הריגול במדינה, שהוגדרה כאמור על ידי משרד ההגנה כחריגה, מבוצעת על ידי שירות מודיעיני זר ונועדה לאיסוף מידע על יכולות התעשייה הימית האוסטרלית, טכנולוגיות ימיות, ביצועים ופרמטרים של מערכות לחימה וכוונות בניין הכוח והדוקטרינה של הצי האוסטרלי. 

בהודעת משרד ההגנה האוסטרלי לא צויין מיהי המדינה הזרה, אך מומחים אוסטרליים בתחום המודיעין והלוחמה הימית ועיתונאים, טענו כי המדובר במאמצי ריגול של סין. הריגול אחר התעשייה הימית הינו על רקע החלטתה של אוסטרליה בשנים האחרונות לפתח את יכולותיה הימיות ולהגדיל משמעותית את צי הים שלה לאור המתיחות הצבאית האזורית, אשר מובלת על ידי סין. לסין עניין רב במאמצי בניין הכוח האוסטרליים ובהבנת יכולות הצי האוסטרלי להתמודדות מול הצי הסיני, ההולך ונבנה גם הוא בקצב רב. 

אוסטרליה, כמענה להתעצמות ולאגרסיביות הסינית בים בין הדרומי, השקיעה בעשור האחרון למעלה מ- 90 מיליארד דולר לפיתוח הכוח הימי שלה, לרבות בנייה של עשרות כלי שיט מלחמתיים חדשים וצוללות. עיקר העשייה והבנייה של כלי השיט מתבצעת בחוף הדרומי של אוסטרליה. במהלך 2016 בד בבד עם תחילתה של תוכנית בניין הכוח האוסטרלית הקימה סין קונסוליה חדשה בדרום אוסטרליה, בקרבת מקום לתעשייה הימית המקומית, בה מתבצעת מרבית בניית כלי השיט והצוללות. בקונסוליה הסינית הוצבו כעשרה עובדים. 

בסמוך לקונסוליה הסינית הוקם אף משרד של ה-Overseas Chinese Association שהינה אגודה מטעם הממשל הסיני המסייעת לאנשי עסקים סיניים בקידום עסקיהם בעולם, ומסייעת בתמיכה כספית רחבה לחברות באמצעות הלוואות ענק ומענקים. בתמורה לתמיכה הכספית הסינית "הנדיבה" מקבלת ה- OCA נתחים בבעלות החברות.

אגודה זו הינה אחד מהכלים בהם עושה הממשל הסיני שימוש לשם השתלטות על חברות ותשתיות מדינתיות ברחבי העולם, כחלק מאסטרטגיית ה- Belt and Road Initiative. ה- OCA ואנשי הקונסוליה הסינית נראו במהלך השנים האחרונות כשהם פועלים באזורי התעשייה הימית, ומסייעים כלכלית לחברות אוסטרליות, המשתתפות בתהליך בניין הכוח הימי. 

הפעילות הסינית האקטיבית העלתה חשדות רבים במשרד הביטחון ובשירות הביטחון האוסטרלי, אשר הריגול הסיני מטריד שינה מעיניהם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית