תביעה בארה"ב: פרופסור שערך מחקרים בשביל נאס"א - עבד גם בשביל הסינים

פרופסור ג'נג-דונג צ'נג מאוניברסיטת טקסס מואשם כי עבד עם מוסדות אקדמיה סינים ללא ידיעת נאס"א או המעסיק שלו

bigstockphoto

פרופסור מטעם אוניברסיטת Texas A&M העובד על פרויקטי חלל בארה"ב, לכאורה, הסתיר קשרים עם מוסדות אקדמיים ומסחריים בבעלות המדינה הסינית. תלונה פלילית מאשימה את ג'נג-דונג צ'נג, 53, בגין קשירת קשר, הצהרת שווא והונאה. פרופסור ג'נג-דונג צ'נג, צפוי להופיע לראשונה בפני שופט השלום האמריקני סם שלדון ביוסטון, טקסס. הרשויות הכניסו אותו למעצר ביום ראשון, 23 באוגוסט. 

על פי החשד, צ'נג הוביל צוות שערך מחקר עבור נאס"א. על פי התלונה הפלילית, במשך מספר שנים נקט במכוון בצעדים כדי לטשטש את קשריו ואת שיתוף הפעולה שלו עם אוניברסיטה סינית ולפחות חברה אחת בבעלות סינית. תנאי המענק של צ'נג אוסרים על השתתפות, שיתוף פעולה או תיאום עם סין, כל חברה בבעלות סינית או כל אוניברסיטה סינית, על פי האישומים.

"סין בונה כלכלה ומוסדות אקדמיים עם לבנים שנגנבו מאחרים ברחבי העולם", אמר עורך הדין האמריקני ראיין ק. פטריק, במחוז דרום טקסס. "בעוד 1.4 מיליון חוקרים ואנשי אקדמיה זרים נמצאים כאן בארה"ב מהסיבות הנכונות, תוכנית הטאלנטים הסיניים מנצלת את האוניברסיטאות הפתוחות והחופשיות שלנו. יש לחשוף את הקונפליקטים הללו, ואנחנו נהיה אחראים לאלה כאשר קונפליקט כזה מפר את החוק."

עוזר המנהל אלן קולר לריגול נגדי בFBI אמר: "כנטען, ז'נגדונג צ'נג הוליך שולל ביודעין את נציגי נאס"א באשר להתאגדותו עם חברות ואוניברסיטאות בבעלות סינית, קיבל ברצון מימון ממשלתי בארה"ב והונא את האוניברסיטה שלו. ה- FBI מחויב לרדוף באגרסיביות אחר אותם אנשים שמנסים לחתור תחת מוסדות המחקר האמריקניים שלנו וסוכנויות ממשלתיות על ידי הסתרת השתתפותם בתוכניות גיוס כישרונות סיניים וכדי לתת את הדין וחשבון על מעשיהם."

בנוסף לכספי המחקר, צ'נג הרוויח באופן אישי מהשתייכותו לאוניברסיטה ול- NASA באמצעות גישה מוגברת למשאבים ייחודיים של נאס"א, כמו תחנת החלל הבינלאומית, כך על פי התלונה. גישה זו אפשרה לכאורה לצ'נג לחזק את מעמדו בסין באוניברסיטת הטכנולוגיה Guangdong ובאוניברסיטאות אחרות. ההאשמות טוענות כי הוא מילא תפקידים מחקריים בכירים בסין שלא היו מוכרים לאוניברסיטה בטקסס ולנאס"א ושירת בתוכנית הכישרונות של הרפובליקה העממית של סין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית