טייסת 'ענקי המדבר' מתרגלת תדלוק אווירי מעל גרמניה

טייסת מטוסי התדלוק האווירי 'ראם' בפריסה השבוע בגרמניה. מתכוננים למטוס התדלוק החדש KC-46

אילוסטרציה. מתוך אתר חיל האוויר: https://www.iaf.org.il/4459-49115-he/IAF.aspx

בטייסת 120 "ענקי המדבר", טייסת מטוסי התדלוק 'ראם', מתכוננים לקליטת מטוסי התדלוק החדשים של חיל האוויר, KC-46  תוצרת בואינג. אלו יגיעו רק עוד כמה שנים, אבל בטייסת 'ראם' בנבטים מתכוננים, והשבוע הם עושים את זה בפריסה בגרמניה, המשותפת לחילות האוויר של ישראל ושל גרמניה. 

מפקד טייסת 120, סא"ל ת., שמפקד השבוע על פריסת מטוסי התדלוק 'ראם' בגרמניה, סיפר לישראל דיפנס כי טייסי חיל האוויר כבר ביקרו בבואינג ועמדו על סגולותיו של המתדלק החדש. בגרמניה הם לומדים את תכונותיו של מטוס תדלוק אחר "כדי ללמוד ולהכיר מטוס תדלוק שונה מה'ראמים' שלנו".

בדרך לגרמניה טסו מטוסי התדלוק מרחק של 2,000 מייל, חמש שעות טיסה, ובדרך ביצעו ארבעה תדלוקים אוויריים לכל מטוס קרב 'ברק' F-16. מפקד הטייסת סא"ל ת.: "במטוס תדלוק הצוות מונה חמישה -  קברניט, טייס משנה, מכונן (מהנדס טיס), נווט ו-'בומר' (BOOMER) הוא איש הצוות המפעיל את צינור התדלוק, מחבר אותו לפתח התדלוק במטוס המתודלק ומעביר את הדלק.

הפעולה נמשכת דקות בודדות, עד עשר דקות, והטיסה בעת התדלוק היא במהירות של 300 קשר. בזמן הטיסה חייבים הטייסים בטיסה מדוייקת מאוד, למטוס 'ראם' אמנם טס על טייס אוטומטי, אבל המטוס וגם הטייס האוטומטי הן בני 40 שנה, ולכן נדרש ניטור קפדני בטיסה במבנה.  

"לתדלוק האווירי יש כמה שלבים: ראשית צריך להבין היטב ולשלוט במרחב האווירי שבו מתבצע תדלוק אווירי. בשלב ההצטרפות מתנהלת שיחת קשר בין טייס המתדלק לטייס הקרב המתודלק. מרגע שהמטוס מתקרב לנקודת התדלוק הקשר עובר מטייס מטוס הקרב אל ה'בומר', המכוון ומפעיל את צינור התדלוק. על מטוס ה'ראם' יש סימני תאורה, מעין רמזור, המסמן לטייס אם עליו להתקדם, להתרחק, לטפס או להנמיך".

צוות אוויר של מטוס תדלוק

סא"ל ת.: "יכולות ניהול צוות גדול מהמקובל במטוס תובלה, חלוקת קשב – צריך להאזין לארבעה-חמישה מכשירי קשר במקביל. למקצוע שלנו, התדלוק האווירי, אנו קוראים 'התנגשות מבוקרת' – אין מקום לטעויות, פשוט אסור לטעות. טעות קטנה עלולה להיגמר רע.  המרחק בין שני המטוסים הוא חמישה מטרים, המרחק בין קצה החופה של מטוס הקרב לבין צינור ה'בום' הוא סנטימטרים בודדים. אבל כולנו מתורגלים המיטב.

"המשימות העיקריות שלנו הן אימון בטיסה ארוכת טווח, מימוש הזרוע הארוכה של חיל האוויר. טיסה בתווך הבינלאומי, שפה זרה, בקרים ופקחים זרים. טיסה בתווך ובסביבה לא מוכרים, הכרת שדות תעופה לא מוכרים – כל אלו פירושם טיסה בתנאי אי ודאות. תרגלנו בעבר מתווים כאלו בתרגיל BLUE FLAG כאשר תדלקנו מטוסי קרב אמריקניים, וגם פרסנו באלסקה.

"השבוע בגרמניה אנו מבצעים תרגיל מיוחד במינו: הצוות של אחד ממטוסי 'ראם' יקבל ברגע האחרון משימה מיוחדת, לצאת לטיסה ארוכת טווח באזור לא מוכר, בנתיב לא ידוע לו, כשעליו להגיע לנקודת תדלוק בתזמון מדוייק. הוא יקבל נתוני מודיעין על איומים שבהם הוא עלול להיתקל ועל  הצוות להגיב. נכניס לו כמה תקלות, נשנה לו את הנתיב, וכל זה אימון בלתי רגיל". 

הצוותים במטוסי 'ראם' הם מעורבים – יש טייסים צעירים שסיימו קורס לפני שנה ויש ותיקים ובכירים ועתירי ניסיון גם בטיסות בינלאומיות של הטייסת הבינלאומית. מפקד הטייסת סא"ל ת. הוא בן 38, נשוי + שלושה, נכד לניצולי שואה, ומכאן הייחודיות האישית שלו של המסע הנוכחי לגרמניה השבוע. הטייסת ממתינה למטוס התדלוק החדש KC-46, שלדברי סא"ל ת. יביא יותר כמויות  דלק, טווח טיסה מוגדל, יכולות הגנה עצמית ועוד תכונות טובות. "זה מטוס שישרת את חיל האוויר 40-50 שנה קדימה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית