תעשייה אווירית והטכניון מפתחים מקלט לווין לאיתור אותות מצוקה

מקלט המשימה, שפותח ונבנה במיוחד עבור פרויקט "אדליס-סמסון" על ידי אלתא מערכות כולל מקלט מתקדם המסוגל לזהות ולהקליט אותות המגיעים מן הקרקע

תעשייה אווירית והטכניון מפתחים מקלט לווין לאיתור אותות מצוקה

צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

שיתוף פעולה טכנולוגי ומחקרי בין הטכניון לתעשייה האווירית הוביל לפיתוח מקלט משימה מתקדם וייחודי מסוגו בעולם הלוויינים הזעירים. הפעילות בוצעה במסגרת פרויקט "אדליס-סמסון" של הטכניון, שבמסגרתו ישוגרו בנובמבר הקרוב שלושה ננו-לוויינים לחלל ויפעלו יחד בקונסטלציית לווינים. המחקר מיועד לסייע בקליטת אותות מכדור הארץ ולחישוב מיקום מדויק למטרות חילוץ והצלה ואיתור אותות מצוקה. 

מקלט המשימה, שפותח ונבנה במיוחד עבור פרויקט "אדליס-סמסון" על ידי אלתא מערכות, חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית, כוללת מקלט מתקדם המסוגל לזהות ולהקליט אותות המגיעים מן הקרקע ומערכת עיבוד מידע, המתוכננת לאתר את מיקום התשדורת. זוהי מערכת זעירה המתאימה לננו לוויינים, שתאפשר הרחבה משמעותית של טווח היישומים האפשרי של לוויינים אלה.  מערכת זו משתלבת יחד עם שלושת מחשבי המשימה בקונסטלציית הלווינים שפותחו על ידי מפעל חלל של התעשייה האווירית ומשולבים בננו-הלווינים. 

פרויקט אדליס-סמסון פותח בשנים האחרונות על ידי צוות חוקרים בראשות פרופ' פיני גורפיל, ראש מכון אשר לחקר החלל וחבר סגל בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, בתמיכת קרן אדליס וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה. במסגרת הפרויקט ישוגרו לחלל שלושה ננו-לוויינים שיטוסו בטיסת מבנה אוטונומית, ללא התערבות אנושית. הלוויינים ישמשו לקליטת אותות מכדור הארץ ולחישוב מיקום מקור השידור למטרות חילוץ והצלה, איתור וזיהוי, חישה מרחוק וניטור סביבתי. התוכנה והאלגוריתמים שינהלו את הטיסה פותחו במעבדה למערכות חלל מבוזרות בטכניון.

"במהלך יותר מחמש שנים עבדנו באופן הדוק עם מהנדסי התעשייה האווירית על פיתוח טכנולוגי מתקדם," אמר פרופ' פיני גורפיל. "זהו מופת של שיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשייה, המאפשר שילוב של מחקר בסיסי מתקדם וטכנולוגיה, כך ששני הצדדים זוכים לפתח ולממש מערכת חדשנית. אנו מודים למהנדסי התעשייה האווירית על המקצועיות והמחויבות. המערכת שפותחה מציבה את לווייני 'אדליס-סמסון' של הטכניון בחזית הטכנולוגית העולמית של פיתוח לוויינים זעירים."

מנכ"ל התעשייה האווירית, נמרוד שפר: "מדובר בפיתוח שייקח חלק במחקר מרתק בתחום החלל החדש, אנו רואים חשיבות עליונה בשיתוף הפעולה ההדוק עם הטכניון, כמו גם מוסדות אקדמיים נוספים, בכדי לקדם את המחקר האקדמי ואת הפיתוחים והטכנולוגיות העתידיות אותם אנו יוזמים. המקלט שפותח עבור פרויקט זה, פורץ דרך חדשה בתחום איכון מהחלל של אותות אלקטרומגנטיים המשודרים מהקרקע ומבוסס על הידע ההנדסי וניסיון עשיר השנים בתחום לווינות, לוחמה אלקטרונית, מערכות לפיענוח מודיעין ורשתות תקשורת".

הפעילות התקיימה בשיתוף פעולה הדוק ורב-שנתי בין חוקרי מכון אשר לחקר החלל בטכניון - אבנר קידר, הוביק אגלריאן, אביתר אדלרמן, ד"ר אלכס פריד ופרופ' פיני גורפיל - לבין מהנדסי מפעל המודיעין ומפעל חלל בתעשייה האווירית. 

אולי יעניין אותך גם