אגף התקשוב יצא בקמפיין פישינג יזום לבדיקת עירנות חיילים 

החל מחיילים שזה עתה התגיייסו לאגף, וכלה בראש האגף קצין בדרגת אלוף - כולם קיבלו את הקמפיין. כחצי פתחו את ההודעה הזדונית

אגף התקשוב יצא בקמפיין פישינג יזום לבדיקת עירנות חיילים 

באדיבות דובר צה"ל

"משרתי אגף התקשוב היקרים. נדרש לאמת את פרטיך האישיים ע"מ שמענק הקורונה יתקבל בחשבונך האישי. לחץ על הקישור שהופיע בו.....".  בקישור הופיעו המלים IDF (צה"ל)  ו-CORONA. הודעת SMS זו נשלחה לאחרונה לטלפונים הניידים הפרטיים והצבאיים של כל משרתי אגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) בצה"ל. החל מחיילים צעירים שזה עתה התגיייסו לאגף, וכלה בראש האגף קצין בדרגת אלוף.

אין שום קשר בין משרתי אגף התקשוב לבין מענק הקורונה. ההודעה היתה מבצע מיוחד של מחלקת ביטחון מידע באגף התקשוב, שמטרתו לבדוק את ערנות משרתי אגף התקשוב להודעות חשודות. בכוונת תחילה חובר נוסח שנראה רלוונטי לימים אלו (מענק קורונה) ונערכה חקירה ובדיקה כמה אנשים ומי נכנסו ופתחו את הקישור. 

ראש מחלקת ביטחון מידע סא"ל א. אומרת לישראל דיפנס: "פתחנו ענן מיוחד שבו ריכזנו את התשובות, את פרטי מי שפתחו את הקישור. למעשה בדקנו מי הבין ומי לא הבין את מהות האיום בקישור כזה. כולם קיבלו את ההודעה באותו זמן, זה התפשט גם ליחידות אחרות בצבא, לקבוצות ווטסאפ ולקבוצות שמחוץ לאגף התקשוב. זה התגלגל גם לפייסבוק, ורבים החלו לשאול שאלות, כמו מה הקשר בין מערך התקשוב למענק הקורונה". 

יש רקע למבצע הזה של מחלקת ביטחון מידע. סא"ל א. יודעת לספר כי "יש כל הזמן התקשרויות חשודות לחמ"ל שלנו, מקבלים שם דיווחים על ווטסאפים ממקורות חשודים. יש בהחלט ניסיונות של גורמים שונים להגיע לחיילים באמצעות הרשתות החברתיות. החמ"ל פועל 24/7 ואנו בודקים כל פנייה ומשתדלים לתת מענה לכל אירוע חריג ברשתות החברתיות. זכור המקרה שלפני כחצי שנה שבו ניסו גורמי מודיעין אויב לשלוח הצעות חברות לחיילי צה"ל כדי לפתח קשר אינטימי, כשהמטרה היתה ליצור קשר עם חיילים. במבצע הנוכחי רצינו להגביר מודעות לאיומים לפני שלוחצים על קישור". 

תוצאות המבצע: פחות ממחצית מאלו שקיבלו את ההודעה פתחו את הקישור החשוד, וכל אלו שפתחו היו חיילים צעירים ומיעוטי ניסיון שהספיקו לשרת באגף התקשוב זמן קצר. האגף הזהיר והתריע: "בפעם הבאה זה יכול להיות חיזבאללה. אין ללחוץ על קישורים לא מוכרים."

זו הפעם ראשונה שמחלקת ביטחון מידע יוזמת מבצע מסוג זה כדי להעלות את המודעות באגף התקשוב, ושותפים היו המתכנתים ביחידה וגורמים נוספים. סא"ל א.: "הלקח שלנו הוא להגביר הכשרות בכל דרגי האגף, להסביר לחיילים ממה יש להיזהר, כיצד נראות הודעות חשודות, כיצד להגיב ולמי לפנות. הצבנו בבסיס ההדרכה בה"ד 7, בית הספר למקצועות התקשוב והקשר, קצין וחיילת שיעבירו הדרכות בנושאי ביטחון מידע". 

ראש מערך ביטחון המידע אל"מ ר. אומר: "הודעות כאלו הן חלק מהמאמץ הממושך המתקיים במערך ב"מ, שמטרתו לשמור על ערנות ומודעות משרתי צה"ל במרחב הציבורי והאזרחי. מערך ב"מ ימשיך לפעול בכל הפלטפורמות והרשתות כדי למנוע דליפת מידע מסווג ופגיעה בפעילות המבצעית של צה"ל. נמשיך לעודד משרתים לא לפתוח קישורים זרים ממקורות לא מהימנים לשם שמירה על ביטחונם ופרטיותם, זאת ביתר שאת בתקופת הקורונה, המתאפיינת באתגרים גוברים מנגד ובסייבר".

מחלקת ביטחון מידע באגף התקשוב נותנת בכל ימות השנה מענה לכל האיום הפנימי בצה"ל. אנשי המחלקה הם המבצעים תחקירים לכל מי שמתגייס לשירות לתפקיד ביטחוני מסווג ויהיה חשוף למידע מסווג. חלק מהחקירות מתבצעות אצל מלש"בים עוד לפני הגיוס. עוד עוסקת מחלקת ב"מ בחקר מודיעין אויב, אחריות למבצעי סיכול, ניטור רשתות אדומות ושחורות בצה"ל ומגוון משימות נוספות.  

אולי יעניין אותך גם