דיווח בגרמניה: חיזבאללה רכש אמוניום ניטראט - אין הוכחה שקשור לפיצוץ בנמל ביירות 

כלי התקשורת בגרמניה ראה שלוש חשבוניות של רכש אמוניום ניטראט על ידי חיזבאללה שחשף בפניו שירות ביון מערבי. אין בכתבה הוכחה כי חיזבאללה קשור לפיצוץ האחרון בביירות

UN photos: UNOCHA, The explosion at Beirut port caused extensive damage in neighbouring residential areas. https://news.un.org/en/story/2020/08/1069742

בעוד כלי תקשורת בארץ ממהרים לקשור את חיזבאללה לפיצוץ בנמל ביירות שארע בתחילת החודש על בסיס דיווח גרמני - רצוי לקרוא את המקור. הדיווח באתר welt.de, מתבסס על חשבוניות שחשף בפניו "שירות ביון מערבי". על פי הדיווח, אותו שירות ביון מערבי חשף שלוש חשבוניות של שלושה משלוחי אמוניום ניטראט שהגיעו מאיראן ללבנון בשנים 2013-2014. 

על פי הדיווח, החומר סופק על ידי טיסות מאיראן, בים וביבשה. סה"כ, על פי הדיווח, הועברו לחיזבאללה כ630- 670 טונות באותן שנים. תשומת לב שהפרסום אינו קושר את חיזבאללה ל2750 טונות שאוחסנו בנמל ביירות טרום הפיצוץ ("זה בחקירה"). לפחות חלק מהחומר הועבר על ידי חברה התעופה האיראנית Mahan Air. שני משלוחים במשקל 270 טונות כל אחד. לגבי השלישי, לא ברור מה היה המשקל. 

"WELT הצליח לראות את מסמכי החשבונית עבור המסירות, אך אינו יכול לבדוק לחלוטין את אופי המידע", נכתב בפרסום. "בצד האיראני, המסירות אורגנו על ידי המחלקה הלוגיסטית של יחידת קודס, בראשותו של זייד מוסטאבה מוסאבי טבר (Seyyed Mojtaba Moussavi Tabar). טבר לא מופיע במסמכים, אך זה לא נדיר שקצינים במשמרות המהפכה שומרים על חשאיות." 

הפרסום מוסיף כי שני משתתפים נוספים לכאורה, למשלוחים, נמצאים ברשימות הסנקציות של ארה"ב. בכנם שחררי (Behnam Shahriyari), סגנו של טבר, נתון לסנקציות של ארה"ב מאז 2011 בגין תמיכה בחיזבאללה, שהוגדר כארגון טרור באמריקה ובמדינות רבות באירופה. הוא מופיע כראש חברת התובלה האיראנית Liner Transport Kish, שטיפלה ככל הנראה גם במשלוח האמוניום החנקתי לחיזבאללה.

האיש שאחראי על קבלת החומר בלבנון מטעם חיזבאללה הוא מוחמד קסיר, 57, המופיע גם הוא ברשימת הסנקציות האמריקאיות להפסקת מימון של חיזבאללה מאז 2018. כך לפי הפרסום. "קסיר היה אחראי על הלוגיסטיקה של חיזבאללה במשך 20 שנה והיה גם אחראי לתשלום עבור משלוחי האמוניום חנקתי", נכתב בפרסום. 

כאמור, כלי התקשורת לא הצליח לקשור את המסמכים לגבי המשלוחים מ2013-2014 מאיראן לחיזבאללה לפיצוץ בביירות. "האמוניום החנקתי שהתפוצץ ב -4 באוגוסט, ככל הנראה נפרק מספינה עם דגל מולדובה שהגיעה לביירות בסוף 2013", נכתב בפרסום. "[...] עד כה לא ברור מדוע הכימיקלים אוחסנו בנמל ולא הועברו ולא נהרסו. עובדות אלה אינן מצביעות ישירות על חיזבאללה כמקבל חומר זה." 

משם ממשיך הפרסום להקשרים נסיבתיים: "המודיעין מרמז כי חיזבאללה אגר כמויות גדולות של אמוניום חנקתי בדיוק באותה תקופה." אזכיר כי החקירה סביב הפיצוץ בביירות נמשכת. טרם ברור מי רכש את האמוניום החנקתי שהובילה הספינה המולדובית, ומי אחסן אותו בנמל כל כך הרבה שנים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית