על הפרק: מערך הגנ"א איראני בסוריה

בסוריה מאוכזבים ממערך ההגנ"א הרוסי, ופונים לחומרה איראנית. עבור טהרן זו הזדמנות להגן על נכסים בשטח סוריה. ניתוח מיוחד של אל"מ (בדימוס) פסח מלובני
 

SANA/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS

על רקע התקיפות האוויריות הנמשכות על יעדים שונים בסוריה, המיוחסות לישראל, וכשלונה של מערכת ההגנה האווירית הסורית להתמודד מולן, חתמה סוריה בתחילת יולי 2020 על הסכם עם צבא איראן, שנועד לשפר מערך זה. אף לתגברה באמל"ח נוסף מתוצרת איראן. פעילות זו מעלה שאלות לגבי תגובתה של רוסיה למהלך, שכן עד כה היתה היא הספקית היחידה של מערכות ההגנה האווירית לצבא הסורי. 

הסורים באו בשנים האחרונות בתלונות לרוסים עקב כשלונן של מערכות אלה להתמודד מול המטוסים התוקפים. זהו מהלך ראשון שבו האיראנים עומדים לסייע לצבא הסורי בתחום ההגנה האווירית, שנמצא עד כה, כאמור, בתחום האחריות של רוסיה. 

ההסכם האיראני-סורי

הכשלונות המתמשכים של מערך ההגנה האווירית הסורי, המבוסס על מערכות שסיפקו להם הרוסים, הביאו את הסורים לפנות אל בעל בריתם השני, איראן. אמנם הרוסים הבטיחו למסור לידי הסורים את מערכת ה-300-S, שהובאה לסוריה לאחר הפלת מטוס המודיעין הרוסי על ידי טילי ההגנה האווירית הסורית, אך נראה כי הם אינם מזדרזים לעשות כן. המערכת נמצאת בהפעלה רוסית. האיראנים, הנמצאים בתחרות מול הרוסים בסוריה על השפעה, קיבלו את הפנייה הסורית ברצון רב. 

בעקבותיה, אירחו ביוני האחרון בטהרן משלחת סורית בכירה. זו כללה את סגן מפקד חיל האוויר, מפקד ההגנה האווירית, מפקד המכללה האווירית בחיל האוויר הסורי, האחראים על רכש ואספקת אמל"ח עבור הצבא. כמו גם, את האחראים על הלוחמה האלקטרונית בצבא ועל הפעלת מערכת השליטה והאבטחה האלקטרונית בחיל האוויר ובהגנה האווירית הסורית.   

לפי מקורות אתר האופוזיציה הסורי, זמאן אל-וצל, סיכמה המשלחת הסורית, בעת ביקורה בטהראן, עם האיראנים על אספקת ציוד ואמל"ח עבור הצבא הסורי, חיל האוויר וההגנה האווירית. כן עבור הלוחמה האלקטרונית בצבא. כמו גם, סוכם על אספקת כמות של מטוסי הדרכה מדגם טוקאנו מתוצרת ברזיל עבור המכללה האווירית, וגם מטוסי תובלה מדגם אנטונוב המורכבים באיראן. 

לפי אותו מקור, גם הוסכם בין הצדדים על אספקת מערכת הגנה אווירית המיוצרת על ידי איראן מדגם "בארו (או "בוואר") 373", המבוססת על מערכת ה-300-S הרוסית, וכנראה עדיין אינה מבצעית. מערכות מכ"מ מתוצרת איראן, תחנות האזנה וחישה מרחוק, וכן גם אספקת סוגי דלק איראני שונים לשימוש צבאי, ובמיוחד דלק למטוסים.

כאמור, כל זאת בשל חולשתם הטכנית של חיל האוויר, ההגנה האווירית, מערכות המכ"מ והלוחמה האלקטרונית הנמצאים בידי הצבא הסורי. הציוד והאמל"ח מיושן ואינו עונה על דרישות וצרכי המערכה האווירית של היום. כפי שהדבר בא לידי ביטוי מתמשך מול התקיפות האוויריות המתבצעות על יעדים שונים בסוריה, ובכלל זה על יעדים של המיליציות האיראניות ושל משמרות המהפכה האיראנים, המיוחסות לישראל.

ביקור איראני בסוריה

על רקע זה בא ביקורו של רמטכ"ל צבא איראן, הגנרל כרים באקרי, שהגיע לסוריה בראש משלחת איראנית בכירה כדי לחתום יחד עם שר ההגנה הסורי, עלי איוב, ב-8 ביולי על כל מה שהוסכם בין הצדדים בביקור המשלחת הסורית בטהראן. הסכם זה פותח דף חדש בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות והצבאות ויהווה גורם שיעמיק את הנוכחות האיראנית בסוריה, וגם את משמעותה לגבי לבנון. 

על פי פרסומים גלויים, כדי לאפשר את הגעת הציוד והאמל"ח מאיראן לסוריה, העביר המשטר הסורי את אזור המכולות בנמל לאדקיה לאחת החברות האיראניות השייכת למשמרות המהפכה. זאת כדי להקל על כל תהליך הפריקה וההובלה בנמל של המטענים שיגיעו בספינות האיראניות ללא פיקוח. פעילות זו הינה בנוסף למה שיועבר ככל הנראה בדרך היבשתית דרך עיראק לסוריה במעבר אל-קאים-אבו כמאל, וכן באמצעות טיסות לסוריה של מטוסי תובלה איראניים, שאינם רשומים אצל הרשויות הבינלאומיות לתעופה אזרחית, שתתבצענה דרך עיראק ובשיתוף פעולה עם המשטר העיראקי. 

בכך הפכה איראן למדינה השנייה, אחרי רוסיה, המאתגרת את "חוק קיסר" האמריקאי, שפורסם לאחרונה נגד סוריה וכלכלתה, בכך שחתמה על הסכם לאספקת אמל"ח וציוד למשטר הסורי.

הגעת הצוותים האיראנים לסוריה

בימים אלה נמסר ממקורות האתר זמאן אל-וצל, על הגעת קבוצה של עשרות קצינים ומומחים איראנים לסוריה בתחילת אוגוסט 2020 בדרך האוויר, בעלי דרגות שונות ומקצועות שונים, ברובם בתחומי המכ"מ וההגנה האווירית. אנשי הקבוצה קיימו פגישות מקצועיות עם מקביליהם מהצבא הסורי בתחומי המכ"מ וההגנה האווירית, במטרה לאחד את כל היכולות והמאמצים של שני הצדדים. הפעילות הינה לטובת יצירת בסיס טכני ומקצועי משותף במהירות, במטרה ללמוד ולהעריך את המצב הנוכחי של המכ"מים ואמצעי ההגנה האווירית הסורים. הכנה זאת הינה בבסיס התכנית להשבחה וחידוש שני מערכים אלו על ידי הצוות הטכני שהגיע מטהראן.


על פי המקור, הצוות האיראני ימקד בשלב הראשון את מאמציו המדעיים והטכניים בתחום מערכות המכ"ם. בין אם בחטיבות המכ"מ ובין אם ביחידות ההגנה האווירית, כדי לחדשן ולהשביחן, כך שתהיינה בעלות יכולות גילוי בטווחים גדולים יותר. ההשבחה אמורה לתרום גם לחיזוק יכולתם להתנגד לסוגי שיבוש שונים וחיבור ברשת של כל המכ"מים הפועלים באזורי השליטה של המשטר. עוד על פי המקור, המרכיב החשוב ביותר בתכנית הצוות האיראני הוא השבחת אמצעי ההגנה האווירית הישנים שברשות הסורים, טילי הקרקע-אוויר מתוצרת ברית המועצות, ובמיוחד ה-2-SA (וולגה), ה-3-SA (פצ'ורה) וה-6-SA (קוודראת). אלו נמצאים בכמות גדולה בידי הצבא הסורי. 

מטרת המהלך היא שיפור ביצועים בתחומי המכ"מ וסוללות ההגנ"א. האיראנים רוצים אוטומציה במערכות הפיקוד והשליטה וחיבור למפקדות חיל האוויר, ההגנה האווירית, ומפקדות אחרות שתוקמנה על ידי הצוות האיראני. בסופו של תהליך, מערך זה אמור לעמוד מול תקיפות אוויריות נגד יעדים שונים בסוריה. במיוחד אלה בהם מצויים גורמים איראנים. לדברי המקור, ניסו צוותים מצפון קוריאה לחדש ולהשביח מערכות טילים ישנות אלה בעבר, אך בשל פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011 אלו עזבו את סוריה טרם השלמת המשימה. מומחים בתחום מטילים ספק בדבר סיכויי ההצלחה לחדש ולהשביח מערכות מיושנות אלה. 

מלחמת השפעה בארמון אסד

לאור חוסר היכולת המתמשך של ההגנה האווירית הסורית להתמודד מול התקיפות האוויריות בסוריה, וחוסר המעורבות הרוסית לסייע לסורים בתחום זה, היה ברור שבסופו של דבר יפנו הסורים לבעלי בריתם האיראנים. אפילו בתמורה לכך שיעניקו להם הטבות נוספות לנוכחותם בסוריה. יתכן אף כי היתה זו יוזמה שהאיראנים נקטו כדי למצוא פתרון לתקיפות נגד כוחות הנאמנים להם בסוריה. שאלו לא קיבלו הגנה מהמערך הסורי. 

על פי מקורות מהצד האיראני, ההסכם שנחתם בין הצדדים הוא בעל משמעות וחשיבות אסטרטגית מבחינת איראן, היות והוא יסייע לשיפור מערכת ההגנה האווירית הסורית. המהלך הזה, מתחת לאפם של הרוסים הנמצאים כיום בסוריה, ושהיו עד כה ספק הנשק הבלעדי של סוריה בתחום ההגנה האווירית, כמו גם בתחומים אחרים, יצר אי נוחות. אולי גם כעס בצד הרוסי. יתכן שאף יביא לתגובה רוסית נגד המשטר הסורי. יש להניח שהוא גם יגביר את המתיחות והתחרות בין הרוסים לאיראנים בסוריה. 

האיראנים מאמינים כי הצבת מערכות איראניות על אדמת סוריה עשויה ליצור הרתעה כלפי ישראל, וכנראה גם מול התורכים והאמריקאים. הסורים וגם האיראנים אינם מבינים את אי המעורבות הרוסית נגד התקיפות המיוחסות לישראל, תורכיה וארה"ב. להבנת הסורים, האיראנים ינהגו אחרת, וירצו להוכיח את נאמנותם לסורים ועמידתם הנחושה לצידם, וגם את  יעילות מערכות הנשק שלהם. בעיקר לאחר הצלחתם להפיל את הכטב"מ האמריקאי במפרץ הורמוז ביוני 2019. 

הכניסה האיראנית לתחום ההגנה האווירית בסוריה מהווה שלב חדש ומשמעותי בהגברת נוכחותם במדינה זו, ומעלה כמובן שאלות לגבי תגובות הצדדים האחרים המעורבים בביצה הסורית לסוגיה זו – הרוסים, האמריקאים, התורכים וישראל. הדבר גם מצביע שאיראן אינה מתכוונת לסגת מסוריה, למרות הלחצים המופעלים עליה מצד ארצות הברית וישראל. 

נראה כי המשטר הסורי רוצה בהמשך נוכחותה. הדבר נתמך גם על ידי חזבאללה הלבנוני. זה צריך את הנוכחות האיראנית בסוריה, קרוב אליו, כגיבוי אפשרי להתפתחויות לא רצויות. לדעת פרשנים מהווה מהלך זה גם תגובה סורית ל"חוק קיסר" האמריקאי נגדה, כמו גם תגובה איראנית לעיצומים המוטלים עליה על ידי ארצות הברית ולביטול אמברגו הנשק על המדינה באוקטובר הקרוב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית