בלוקהיד מרטין מחממים את הרוטור: "איך אפשר להשוות את מסוק הK שלנו עם הצ'ינוק של בואינג?"

נשיא סיקורסקי דן שולץ אמר לכתבים בארץ כי נכון שהמסוק K יקר מהצ'ינוק של בואינג, המועמד האחר, אך K הוא מסוק חדש לחלוטין, חדשני. "מסוק לעשרות שנים", אמר שולץ

מסוק K בתדלוק אווירי. צילום: לוקהיד מרטין

מסוק  התובלה CH-53 K KING STALION תוצרת לוקהיד מרטין/סיקורסקי הוא מסוק חכם, מונהג בשיטת ניהוג אל-חוט FLY BY WIRE. בייצורו הושם דגש רב על בטיחות טיסה, על טיסות בתנאי מזג אוויר קשים, בחום ובאבק. טייסי חיל האוויר שהטיסו את המסוק, הביעו שביעות רצון רבה ממנו.

דברים שאמר אתמול דן שולץ, נשיא חברת סיקורסקי, בפגישת זום עם עיתונאים  במשרדי לוקהיד מרטין בתל אביב, כחלק מהתחרות הקשה בין שתי הענקיות לוקהיד מרטין ובואינג על מסוק התובלה העתידי של חיל האוויר, זה שייתכן ויחליף את מסוקי היסעור המתיישנים. ההחלטה בידי חיל האוויר, משרד הביטחון וממשלת ישראל.  

נשיא סיקורסקי דן שולץ אמר כי נכון שהמסוק K יקר מהצ'ינוק של בואינג, המועמד האחר, אך K הוא מסוק חדש לחלוטין, חדשני, מסוק לעשרות שנים, ולכן יש לקחת בחשבון את מחזור החיים LIFE CYCLE של המסוק, שיוכל לטוס בחיל האוויר הישראלי 50 שנה, כמו היסעורים.  "המסוק שלנו שייך לעתיד", אמר  שולץ, "זה מסוק הדור הבא. טווחי טיסה ארוכים, נושא לוחמים על ציודם ומטענים, מערכת בקרת טיסה משוכללת, מסוק מתאים לפעילות בסביבה ימית. המסוק ביצע 300 נחיתות בניסויים במרינס בסביבה ימית". 

טייס המסוקים סטיב מקולי מהנהלת סיקורסקי סיפר כי טייסי חיל האוויר שבאו לבדוק את המסוק K עברו שעתיים של הדרכה בסימולטור ומיד אחרי כן נכנסו למסוק האמיתי, המריאו בכוחות עצמם ויכלו לעמוד על התכונות המיוחדות של המסוק. המסוק מצוייד במערכות תובנה מלאכותית AI המאפשרת בין היתר לשדר לצוות הטכני מידע על תקלות. הוא יטוס בבטיחות ובביטחון בשלג, בעננים ובחום ואבק, מפחית את עומס העבודה של הטייסים ומאפשר להם לעסוק בניהול המשימה. 

אם יוחלט לרכוש את מסוק של לוקהיד מרטין/סיקורסקי האספקה תהיה משנת 2025. המסוק בנוי כך שלא יהיה קושי להכניס בו מערכות תוצרת ישראל או לבצע שינויים באוויוניקה לפי דרישות חיל האוויר. 

מנכ"ל לוקהיד מרטין בישראל שיקי שני אמר בתחילת הפגישה כי בנושא המדובר של אספקת מטוסי F-35 (תוצרת לוקהיד מרטין) לאיחוד האמירויות "אין לי מושג בנושא הזה". אשר לתחרות בין שני דגמי מסוקי התובלה אמר שני: "איך אפשר להתחרות במסוק K שלנו, שהוא חדש ויטוס בחיל האוויר 50 שנה, עם מסוק (צ'ינוק של בואינג) שכבר טס 50 שנה. לדעתי יותר יקר לשדרג מסוק ישן מאשר להפעיל מסוק חדש לחלוטין. אני משוכנע שחיל האוויר לא יוותר לעולם על איכות, ואם מדברים על איכות, אז הבחירה היא במסוק של לוקהיד מרטין". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית