עוד איש CIA מואשם בריגול לטובת סין 

אלכסנדר יוק צ'ינג מא מואשם כי במשך עשור ריגל לטובת סין. מא מצטרף לקווין פטריק מלורי וג'רי צ'ון שינג לי שגם הואשמו באופן דומה בשנים האחרונות

bigstock

על פי פרסום של משרד המשפטים האמריקני, מרגל אמריקני שעבד בשביל הCIA, מסר מידע במשך שנים לביון הסיני. "אלכסנדר יוק צ'ינג מא (Alexander Yuk Ching Ma) בן 67, קצין לשעבר של סוכנות הביון המרכזית (CIA), נעצר ב- 14 באוגוסט 2020, באשמה שקשר קשר עם קרוב משפחה שלו שהיה גם קצין CIA לשעבר כדי להעביר מידע מסווג לגורמי מודיעין של הרפובליקה העממית של סין (PRC)", כותבים בפרסום. 

מא הוא אזרח אמריקאי יליד הונג קונג. על פי מסמכי בית המשפט, מא החל לעבוד ב- CIA בשנת 1982, קיבל סיווג 'סודי ביותר' וחתם על הסכמי אי-גילוי, בהם הוא מכיר באחריותו וחובתו להגן על סודות ממשלת ארה"ב במהלך כהונתו ב- CIA. מא עזב את ה- CIA בשנת 1989 וחי ועבד בשנגחאי, סין. בשנת 2001 הגיע להוואי. 

על פי מסמכי בית המשפט, מא וקרוב משפחתו (המזוהה כקושר מס '1) קשרו קשר זה עם זה ועם אנשי מודיעין של סין כדי להעביר מידע מסווג במהלך עשור. "התוכנית החלה בשלושה ימי פגישות בהונג קונג במארס 2001 במהלכם סיפקו שני קציני ה- CIA לשעבר מידע לשירות הביון הזר אודות אנשי ה- CIA, פעולותיהם ושיטות עבודה, כולל הסתרת מסרים בין מפעילים למרגלים. "חלק מהפגישה הוקלט, כולל חלק בו ניתן לראות את מא מקבל וסופר 50,000 דולר במזומן עבור הסודות שסיפק", נכתב בפרסום.

מסמכי בית המשפט טוענים עוד כי לאחר שמא עבר להוואי, הוא חיפש עבודה עם ה- FBI על מנת לקבל שוב גישה למידע ממשלתי אמריקאי מסווג שיכול היה לספק לביון הסיני. בשנת 2004, משרד השדה בהונולולו של האף-בי-איי שכר את מא כבלשן בחוזה והוטל עליו לבחון ולתרגם מסמכים בשפה הסינית. במהלך שש השנים שלאחר מכן, מא העתיק, צילם וגנב מסמכים באופן קבוע. כולל מסמכים עם הסיווג "SECRET." 

מא לקח איתו כמה מהמסמכים והתמונות הגנובים במהלך נסיעותיו התכופות לסין מתוך כוונה לספק אותם למפעיליו. מא בדרך כלל חזר מסין עם אלפי דולרים במזומן ומתנות יקרות. על פי מסמכי בית המשפט, באביב 2019 במהלך שתי פגישות אישיות, מא אישר את פעילות הריגול שלו לעובד הסמוי של ה- FBI, מה שלדעתו היה נציג שירות הביון של סין, וקיבל סכום של 2,000 דולר במזומן מסוכן ה- FBI כהערכה על עזרתו של מא לסין. 

מא הציע שוב לעבוד בשירות המודיעין של סין. ב- 12 באוגוסט 2020, במהלך פגישה נוספת עם עובד סמוי של ה- FBI לפני מעצרו, מא קיבל שוב כסף עבור פעילויות הריגול שלו בעבר, הביע את נכונותו להמשיך לעזור לממשלה הסינית וקבע שהוא רוצה ש"ארץ האם" תצליח. העונש המירבי על העבירות המיוחסות לו הוא מאסר עולם. 

נזכיר כי במאי 2019, קווין פטריק מלורי, לשעבר קצין CIA., נידון ל -20 שנות מאסר בגין ריגול למען סין. בנובמבר נידון ג'רי צ'ון שינג לי ל -19 שנות מאסר לאחר שהודה באשמה בקשירת קשר למסירת מידע מסווג לסין. משנת 2010 עד 2012, נחשפו רשתות ריגול אמריקניות בסין. חלק ניכר מהפעילים הוצא להורג ונהרסה רשת המקורות של הCIA בסין.  

לקריאת סיכום החקירה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית