עומדים בתור ל-F35: סעודיה קודמת לאיחוד האמירויות הערביות. פרשנות 

בין שתי המפרציות, סעודיה היא לקוח גדול יותר של אמל"ח אמריקאי ועם לובי טוב יותר בוושינגטון. ואם טורקיה הייתה אמורה להיות לקוח, אז אף אחד בישראל לא צריך להיות מוטרד ממדינות המפרץ

Photo credit: Lockheed Martin photo by Dane Wiedmann \ www.f35.com

הפרסומים בתקשורת העולמית והמקומית סביב בקשת איחוד האמירויות הערביות לרכוש מטוס חמקן מסוג F-35, אינם חדשים. פרסומים כאלו צפו בשנתיים האחרונות מספר פעמים. אבל אבו דאבי אינה היחידה. סעודיה עומדת בתור לפני. ריאד היא אחד הלקוחות הגדולים של אמל"ח אמריקאי, אם לא הגדול שבהם. 

מי שמוטרד מהF-35 כנראה שכח את הF-15SA, גרסת F-15 של חברת בואינג, בין המתקדמות ביותר שיצרה החברה עבור סעודיה. חלק מהיכולות של הF-15 העתידי של צה"ל, כולל שדרוג הקיימים, יתבססו על הדגם הסעודי. יהיה מוזר מאד אם אבו דאבי תקבל אישור רכישה לפני ריאד. המלך ככל הנראה לא יקבל זאת טוב וזה יעלה לטראמפ ולתעשייה האמריקאית בהזמנות מרוסיה, אירופה וסין. 

לצד סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות, טורקיה היא זו שהייתה בדרך לקבל F-35. אנקרה עוינת לישראל הרבה יותר משתי המפרציות יחד. ועדיין, ארה"ב החליטה למכור לה כי היא חברה בנאט"ו. אם ארדואן לא היה עושה את הטעות עם רכישת מערכת הS-400 מרוסיה, הוא היה היום עם מטוסי F-35. הטייסים הטורקיים סיימו את ההכשרות בארה"ב מזמן. כלומר, מי שחשש ממדינה עוינת עם F-35, צריך להסתכל לעבר טורקיה, לא לעבר המפרץ. בעסקה עם טורקיה אף אחד לא שאל את ישראל.

יתרה מכך, הסבירות שצה"ל בקונסטלציה כלשהי יפגש עם הצבא הטורקי בסוריה, גדולה לאין ערוך מאשר מפגש של צה"ל עם הצבא הסעודי בקרבת אילת או עם הצבא של איחוד האמירויות הערביות שאין לו גבול קרוב בכלל לישראל. כך שכל החשש מחמקן אמריקאי במדינות המפרץ מעלה גיחוך לאור האישור של ארה"ב למכור כאלו לטורקיה. דרך אגב, ייתכן ובעתיד אם ארדואן ישנה התנהגות ויחזור לחיק הבית הלבן, הוא יקבל אישור רכישה לחמקן. 

לסיכום, אם טורקיה הייתה אמורה לקבל F-35 והיא עוינת יותר לישראל מסעודיה או אבו דאבי, אזי הטיעונים נגד חלשים. ובין שתי המפרציות, סעודיה היא לקוח גדול יותר של אמל"ח אמריקאי, יש לה מנוף על ארה"ב סביב מחיר הנפט (תפוקת ייצור), ולובי יותר חזק בוושינגטון. סעודיה גם מקיימת קשרים ענפים עם ישראל "מתחת לראדר" והיא גם הגורם העיקרי שעומד מול איראן במזרח התיכון לצד ישראל. כלומר, תירוץ הנורמליזציה לא עומד לרועץ עבורה. מכאן, שאם תהיה מכירה של F-35 למדינה מפרצית, סביר להניח שריאד תקבל ראשונה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית