מליונים לטובת חדשנות טכנולוגית במגזר הציבורי

רשות החדשנות ומשרד הדיגיטל הלאומי משיקים את מסלול "ממשל-טק" החדש לשנת 2020. היקף כספי: 10 מיליון ₪ לשנה לעידוד הכנסת  

אהרון אהרון. קרדיט: רשות החדשנות

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, מסר: "בימים של משבר הקורונה, יותר מתמיד, יש צורך לחזק את יכולתו של המגזר הציבורי בניהול המשבר תוך מתן מענה רציף לאזרחים, באמצעות חיבור בין גופים ממשלתיים לבין חברות פרטיות המייצרות טכנולוגיות מתקדמות. מסלול ממשל-טק מאפשר הטמעה של חדשנות ישראלית בפעולות היום-יומיות של כל אזרח (חינוך, בריאות, תעסוקה, רווחה, שלטון מקומי ועוד) ומעודד הישארותן של חברות טכנולוגיות בישראל." 

אשר ביטון, מנכ"ל משרד הדיגיטל הלאומי: "אנו שמחים להשיק את מסלול ממשלטק, דרך נוספת בה אנחנו במשרד הדיגיטל הלאומי מקדמים את החדשנות במגזר הציבורי. הקשר ההדוק בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי הוכיח את עצמו בפעמים הקודמות שהובילו לתוצאות טובות. עד היום הושקעו במסגרת מסלול ממשלטק 100 מיליון ₪ בכ-200 מיזמים שונים ו-72% מתוכם הצליחו, בזכות התמיכה, להשלים פיתוח של מוצרים שיסייעו למגזר הציבורי להעניק שירותים טובים יותר לתושבות ולתושבים. אני רואה חשיבות בעידוד זה במיוחד בתקופה זו בה נדרשת השקעה של משאבים במגזר הפרטי והשקעה בהעברת המגזר הציבורי לדיגיטל". 

רשות החדשנות–ומשרד הדיגיטל הלאומי  - המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית", משיקים זו השנה החמישית את מסלול ממשל-טק לעידוד חדשנות טכנולוגית במגזר הציבורי. המסלול נועד לעודד תאגידים וארגונים ללא מטרות רווח המציעים מענה לאתגרי המגזר הציבורי באמצעות פתרונות טכנולוגיים חדשניים (בתחומי חינוך, בריאות, רווחה, כלכלה, משפטים, שלטון מקומי ועוד).

מסלול ממשל-טק, שהחל לפעול בשנת 2016 מתוך כוונה לעודד חדשנות טכנולוגית ולשלב את תעשיית ההיי-טק במגזר הציבורי, יוצא בקול קורא חדש לשנת 2020 בתקציב של 10 מיליון ₪. הקול הקורא מזמין חברות לזהות ולענות על אתגרים ציבוריים הדורשים מענה ותמיכה טכנולוגיים – בייחוד לנוכח משבר הקורונה, המציף את הצורך לחזק את יכולתם של המגזר הציבורי והגופים הממשלתיים לניהול המשבר ולבניית חוסן חברתי ליום של אחרי.

בין האתגרים להם נדרש מענה: שמירה על רצף הטיפול בתקופת מגפת הקורונה; פתרונות להכשרה ופיתוח מקצועי לאנשי חינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה שתדרוש כוח עבודה גדול מתמיד; פתרונות דיגיטליים עם פוטנציאל לשיפור וייעול השירות לתושבים ברשויות המקומיות; פתרונות להפחתת יוקר המחייה באמצעות טכנולוגיות חדשות ועוד. לצד ההזדמנות של יזמים לקחת חלק בשיפור משמעותי של שירותי הציבור, יוכלו אלו להתנסות ולפתח את יכולותיהם בסיוע לקוח גדול עם צרכים טכנולוגיים מורכבים כמדינת ישראל.

תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית המואצים למעשה "מכריחים" את המגזר הציבורי לעמוד בקצב החדשנות ולהפוך עצמו למהיר ונגיש יותר. תוך כ-6 שנים צפויה מדינת ישראל להגיע לכ-10 מיליון תושבים, כאשר עד לשנת 2065 צפויה אוכלוסיית המדינה למנות כ-20 מיליון תושבים, זאת על פי התוכנית האסטרטגית של רשות התקשוב לשנים 2019-2021. אם משרדי הממשלה ימשיכו לפעול בתצורה הנוכחית ולא יאמצו חדשנות וטכנולוגיה בקצב הנדרש, לא תוכל ממשלת ישראל והגופים הציבוריים לספק את צורכי הציבור והמגזר העסקי. בהתאם לכך, מתגבר הצורך בשילוב שירותים דיגיטליים ואמצעים טכנולוגיים באופן שיאפשר את הטיפול הראוי באוכלוסייה ההולכת וגדלה, וכן באופן שיסייע בצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז ופערים חברתיים. 

מסלול "ממשל-טק" לשנת 2020 מציע שתי מדרגות תמיכה: בקשה עם תקציב עד 500,000 ₪ תוכל לקבל מענק בשיעור תמיכה של עד 75%, ובקשה עם תקציב בין 500,000 ₪ ל- 1,500,000 ₪ תוכל לקבל מענק בשיעור תמיכה של 40%, 50% או 60%.  תינתן תוספת עבור אזורי עדיפות לאומית ובפעם הראשונה גם עבור תאגידי הזנק בבעלות יזמים בעלי תנאים מועדפים (מיעוטים, חרדים, נשים).בין זוכי המסלול:

חברת Serenus.ai : מפתחת פלטפורמת AI לאופטימיזציה של החלטות לפני פרוצדורות רפואיות. מחקרים אשר פורסמו בשנים האחרונות מצביעים על כך כי שיעור ניכר של טיפולים ופרוצדורות רפואיות  מיותר, גורם לעומס במערכות הבריאות ובזבוז משאבים יקרים שניתן להפנות למטרות מוצדקות וחושף את המטופלים, ללא צורך, לסיכונים מיותרים. המערכת של חברת סרנוס, המחזיקה בשני פטנטים רשומים, הינה מערכת רפואית ממוחשבת המבוססת על טכנולוגייתAI  תומכת החלטות. המערכת משמשת ככלי עזר לאנשי רפואה בשיפור תהליך קבלת ההחלטות לפני ביצוע טיפולים ופרוצדורות רפואיות. 

מטרת המערכת היא לסייע לאנשי המקצוע לקבל את המחקרים העדכניים ביותר, לשקול את השיקולים הרלוונטיים ולקבל החלטה מושכלת ומותאמת אישית לכל מטופל. התיעוד ההיסטורי של המטופל משתפר וכך גם זרימת המידע בזמן אמת בין גורמי הרפואה השונים. מידע זה אף משמש למחקר פרוספקטיבי וגילוי תובנות באשר ליעילות טיפולים רפואיים אף מעבר לידוע בעולם הרפואה נכון להיום. החברה עובדת עם מוסדות בריאות מובילים בישראל, אנגליה וארה"ב ופתרון החברה זכה בפרסים יוקרתיים ובמענקים תחרותיים של רשות החדשנות, משרד הבריאות משרד הכלכלה וקרן BIRD. 

MoodKnight בפיתוח חברת 4Girls (פור-גירלס בע"מ): מיזם טכנולוגי לאיתור ולסיווג מצוקה נפשית, קורבנות לאלימות ונטייה אובדנית באמצעות ניתוח תכנים דיגיטליים באמצעות שימוש בבינה מלאכותית, למידת מכונה ועיבוד שפה טבעית (NLP). המערכת מספקת ׳מד מצוקה׳ (Digital Distress Risk Score) על בסיס מודל שהוגדר ומתוקף ע"י מומחים לבריאות הנפש, הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית. המערכת כבר פעילה ומבצעת איתור וסיווג מצוקות נפשיות ברמת דיוק גבוהה ע"ג בסיסי הנתונים של שתי רשתות חברתיות, ובקרוב גם באפליקציה לבקרת הורים. 4Girls קיבלה מימון פרטי וממשלתי במסלול ממשל-טק, ובליווי של משרד הרווחה. בנוסף, היא משתתפת בתכנית האצה של חב׳ מיקרוסופט Ai for good במסלול בריאות דיגיטלית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית