דעה: ישראל מיהרה לנרמל יחסים עם המדינה הערבית הראשונה שהפעילה כור גרעיני

מדוע בחרה ישראל להלבין את היחסים עם איחוד האמירויות הערביות כעת? ייתכן כי הפעלת הכור הגרעיני היוותה זרז לתהליכים שהחלו קודם לכן

דעה: ישראל מיהרה לנרמל יחסים עם המדינה הערבית הראשונה שהפעילה כור גרעיני

צילום: חיים צח, לע״מ

הכרזת הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות עד כמה שמרגשת, אינה מפתיעה לאור הקשרים הענפים בין המדינות בעשורים האחרונים. אלו שרק עכשיו נחשפו ליחסים, מוזמנים לקרוא על פרוקטים שעשתה חברת AGT בעבר הרחוק עם המדינה. AGT היא חברה בבעלותו של מתי כוכבי, איש עסקים ישראלי. לטובת העבודה באבו דאבי, הקימו כוכבי ושותפים מקומיים חברה בשם לוגי'ק. את החומרה וההון האנושי סיפקו תעשיות ביטחון ישראליות. 

לא חדש: פרויקטים ביטחוניים במדינת המפרץ

החברה יישמה, בין היתר, פרויקטים ביטחוניים ענקיים במדינת המפרץ. וכולם ידעו, הכל היה על השולחן. עובדים ישראלים של מגוון תעשיות ישראליות טסו למפרץ עם מטוסים פרטיים ששכרה החברה. חלקם עשו נחיתות ביניים בירדן, לאחר מכן בקפריסין על מנת לטשטש את מסלול הטיסה. עלה תאנה רשמי לקשרים לא רשמיים. חלק מהמוצרים הישראלים היו מוטסים לארה"ב או יעד אחר מחוץ לישראל, נמחקו מהם סממנים ישראלים, והם היו נשלחים לאבו דאבי. 

תלוי את מי שואלים, אבל ההערכות גלויות הן כי העסקאות הקשורות לישראלים ואבו דאבי גילגלו מיליארדי דולרים במהלך השנים שקדמו לנורמליזציה הרשמית. כמובן שכל ייצוא ביטחוני מישראל נדרש לאישור משרד הביטחון, ובמקרה של מדינה עם קשרים לא רשמיים, סביר להניח שגם ראש הממשלה היה בתמונה. 

למה לי נורמליזציה עכשיו? 

אם הקשרים היו כל כך טובים, למה בעצם צריך נורמליזציה חלקית? מדוע כעת כה חשוב להלבין את היחסים? זאת, כאשר הסכם כזה מסנדל את ישראל פוליטית בכל הקשור לגדה המערבית. אספרציות הסיפוח של נתניהו בקדנציה הנוכחית אינן נובעות משום מקום. היה זה יגאל אלון לפני יותר מחמישים שנים שהתווה את "תכנית אלון", על בסיסה ממשלות ישראל מאז דחפו להתיישבות ביו"ש. תכנית זו היא הבסיס להתנחלויות מאז תוך העלמת עין מופגנת של ממשלות ישראל מפעילות הבניה הלא חוקית וכן לפעולה שמטרתה ביסוס גושי התיישבות בגבולה המזרחי של ישראל. 

מדובר בתכנית הגורסת כי על ישראל לשמר אחיזה בכל המקומות הטופוגרפיים העיקריים כולל רצף שליטה ישראלי לאורך הגבול. ובכן, למרות החשיבות הביטחונית למדינת ישראל, נתניהו ויתר על הסיפוח. הכרזת הנורמליזציה נראית כמסמר אחרון בקבר רעיון "מדינה אחת בין הירדן לתיכון". שליטי אבו דאבי, וכאלו ממדינות מפרץ נוספות כמו בחריין שככל הנראה גם בדרך לנרמול היחסים עם ישראל, יפעילו את מירב הלחץ להקמת מדינה פלסטינית. 

גם הבית הלבן ב'תכנית המאה' הצהיר כי תהיה מדינה פלסטינית. נורמליזציה, דרך אגב, הייתה חלק מתכנית המאה. ואת התכנית דחף ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא דונלד טראמפ. הוא גם זה שדחף לנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות. ובכן, ישראל מוותרת ביודעין על שטחים חשובים לביטחונה העתידי, מסכימה למדינה פלסטינית, וכל זאת תמורת נורמליזציה שגם ככה מתרחשת מתחת לפני השטח כבר שנים?

עצור, ריאליזם לפניך

ובכן, ארצה להציע תזה נוספת. איחוד האמירויות הערביות היא המדינה הערבית הראשונה במזרח התיכון שהפעילה כור גרעיני לטובת הפקת חשמל. נכון, יאמרו המקטרגים, כור חשמל אין דינו ככור להפקת פלוטוניום למטרת פצצה. אבל. בחינה של מהלכי איחוד האמירויות הערביות תראה כי היא משקיעה בשלושה אלמנטים חשובים הקשורים לתכנית גרעין צבאית - חלל, גרעין וטילים. וגם חברת סייבר התקפי , אחת הטובות בעולם, מקום מושבה במדינה המפרצית. 

איחוד האמירויות הערביות היא אחת המדינות המתקדמות ביותר במזרח התיכון בהקשר חלל. זו מדינה עם תכנית לשלוח אסטרונאוטים למאדים, בקרוב היא תשגר לווין ניווט חדש, יש לה הסכמי שת"פ רחבים עם נאס"א לפיתוח יכולות ועוד. כל הפעולות בתחום חלל נעשות בתמיכה של מרכז Mohammed Bin Rashid Space Centre. המדינה שיגרה מספר לווייני ביון תחת המותג Falcon Eye בייצור משותף עם צרפת. 

בתחום הגרעין, הפעילה לאחרונה המדינה כור גרעיני להפקת חשמל. המדינה חתומה על הסכם 123 עם ארה"ב משנת 2009 המחייב אותה לא להשתמש בטכנולוגיות גרעין למטרות צבאיות. ואכן, בכור כזה קשה מאד להפיק פלוטוניום לפצצה (נדרש מתקן הפרדה, משטר הפעלה שאינו תואם הפקת חשמל, ושליטה במחזור הדלק - אלמנטים שאין באופן גלוי באיחוד האמירויות הערביות). עם זאת, כור כזה מייצר הון אנושי מומחה לתחום הגרעין, אם וכאשר תרצה המדינה להשיק תכנית גרעין צבאית, היא לא תצהיר על כך בפני ירושלים או וושינגטון. 

למה שמדינה כזו תרצה גרעין צבאי? בגלל איראן. ביום שאיראן תחשוף פצצה, תעשה ניסוי, או פשוט תצהיר שיש לה, המירוץ לגרעין שכבר החל עם היציאה של ארה"ב מהסכם הגרעין, יואץ. אף מדינה מפרצית לא תראה להשאר "עירומה" מול איראן גרעינית. אם כיום איראן מפעילה מנופים על שכנותיה באמצעות משמרות המהפיכה, כולל ניסיונות ביצוע טרור מקומי והתערבות בפוליטיקה פנימית, עם גרעין, המנופים של איראן יהיו כבדים יותר. 

בתחום הטילאות, איחוד האמירויות רכשה אי שם בסוף שנות ה-80 כמה עשרות טילי סקאד מצפון קוריאה. יחד עם מטוסי קרב ברשותה, המדינה יכולה, תיאורטית, בהנתן הוראה מהשליט, לנסות להסב אמצעים אלו לטובת נשיאת נשק גרעיני. אחת הסברות היא כי אבו דאבי שומרת על קשרים חשאיים עם פיוניאנג, לטובת אופציה עתידית של פיתוח טילים ונשק גרעיני. העסקה אז נעשתה על ידי חברת al-Mutlaq Technology, כך לפי הפרסום של thediplomat. חברה נוספת ששמה נקשר לעסקאות נשק במדינה היא International Golden Group

בתחום הסייבר פועלת במדינה חברה בשם DarkMatter. החברה נחשבת לכזו בעלת יכולות התקפיות מצוינות, כולל יכולות איסוף במרחב הוירטואלי. כתבות בארץ חשפו כי החברה ניסתה לגייס גם ישראלים לשורותיה. החברה מתחרה, בין היתר, באופן ישיר בNSO הישראלית. 

כל התשובות נכונות

לסיכום, על השאלה מדוע דווקא עכשיו בחרה ישראל להלבין את היחסים עם איחוד האמירויות הערביות, אין תשובה ברורה. ייתכן ומדובר בהתכנסות תהליכים שהחלו בשנה האחרונה. ייתכן וזה לחץ מהבית הלבן. אולי טראמפ רוצה הישג פוליטי חודשיים לערך לפני הבחירות בארה"ב כאשר הסקרים לטובת ביידן. ייתכן וגם נתניהו רוצה הישג פוליטי אם הוא מתכנן בחירות לקראת סוף שנה. וייתכן, כי זהו גם שיקול ריאליסטי קלאסי - נורמליזציה עם המדינה הראשונה במזרח התיכון שזה עתה הפעילה כור גרעיני. בסוף, שלום, לרוב, עושים עם חזקים שמאיימים עליך. 

בהקשר שאיפות הגרעין של איחוד האמירויות הערביות, תחת נורמליזציה, אם אכן יתגלה כי המדינה שואפת לפצצה בעקבות איראן, ישראל תהיה בבעיה. תחת דוקטרינת בגין, גורל תכנית גרעין של כל מדינה במזרח התיכון דינה כזו של עירק וסוריה. אבל מה קורה כאשר מדובר במדינה עימה יש לישראל הסכם שלום?  

אולי יעניין אותך גם