בדיקה: "המגן 2" עדיפה על כלי השב"כ

פרטיות ישראל, בשיתוף פירמת BDO בדקו ומצאו כי בשימוש בכלי שב"כ על כל 22 מבודדים נמצא חולה אחד

bigstock

פרטיות ישראל, בשיתוף פירמת BDO, ערכו סקירה מקיפה ליישומון המגן 2 גם בהיבטי הפרטיות וגם בהיבטי האבטחה של האפליקציה. ממצאי הסקירה מראים כי אימוץ "המגן 2" ברמה הלאומית עשויה לסייע לקטוע את שרשראות ההדבקה ביעילות רבה מזו של מעקבי השב"כ, להגביר את אמון הציבור בפעולות הממשלה, לקדם ערכים של ערבות הדדית - ולעשות כל זאת אגב כיבוד פרטיותם של אנשים.

ממצאי האבטחה של הבדיקה שערכה פירמת BDO הראו כי האפליקציה אינה מעבירה מידע לצדדים שלישיים וכי המידע נשמר באופן מוצפן על המכשיר. לאחרונה, פרסם משרד הבריאות נתוני הסרה גבוהים של האפליקציה, וכתוצאה מכך, חדלו מאמצי הפרסום של המגן 2. במקביל לכך, ועדת השרים החליטה לאריך את איכוני השב"כ בשלושה שבועות על אף התנגדותה של הרשות להגנת הפרטיות.

עמותת פרטיות ישראל בדעה כי המשך ההסתייעות בשב"כ, במקביל להפעלת המגן 2, אין בה כדי לעצור באופן אפקטיבי את שרשראות ההדבקה. מהדו"ח האחרון ששלח משרד הבריאות לוועדת החוץ והביטחון, נראה כי עד כה, כלי השב"כ שלח לבידוד מעל 350 אלף איש, כאשר מתוכם רק כ-16,000 איש אובחנו בהמשך כחולים. משמעות הנתון הנ"ל הוא כי על כל 22 מבודדים נמצא חולה אחד. מעבר לכך, דיווח משרד הבריאות על מספר שגיאות מהותיות בדיווח, כמו לדוגמה מקרה בו אדם קיבל הודעה על אדם אחר שחולה.

לאור כך, היתרונות של המגן 2 ברורים: התקנת האפליקציה היא וולונטרית, הבחירה האם לדווח למשרד הבריאות היא בידי המשתמש, המידע נשמר אך ורק על המכשיר ואינו עובר לצדדים שלישיים, אלא בהסכמה של המשתמש. עם זאת, היעילות באיתור המגעים תלויה במידת התפוצה שלו. על מנת לזהות מגעים באמצעות בלוטות', האפליקציה צריכה להיות מותקנת על שני המכשירים (של החולה ושל מי שבא איתו במגע).

הצורך באיסוף נתוני מיקום, בנוסף לנתוני מגעים (בלוטות'), אינו ברור דיו ואף יכול להוות בסיס לעיבוד מידע שעשוי לחשוף מידע רגיש על אודות המשתמש. לדוגמה, במצב שבו מצליבים בין נתוני המיקום לנתוני הבלוטות' ניתן להסיק על אודות קשרים חברתיים ואישיים: עם מי אדם נפגש, כמה זמן הוא היה במחיצתו והמקומות שבהם הם נפגשו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית