הערכה: איראן תחשוף החודש טיל ביניבשתי

כפי שדיווחנו בפברואר האחרון, איראן ככל הנראה בדרך לטיל ICBM מבוסס הודף מוצק. טיל כזה הינו נייד ומיועד לכסות את אירופה וארה"ב 
 

תמונות מתוך פרסום איראני של פרויקט "Ghaem" לפיתוח מנוע הודף מוצק גדול ממדים. פורסם באתר http://www.b14643.de

על פי פרסומים באיראן, במהלך החודש עד סופו תחשוף טהרן מגוון סוגי אמל"ח חדש, כולל טילי שיוט וטילים בליסטיים. אחד הטילים יהיה , ככל הנראה, טיל לטווח ביניבשתי מבוסס על הודף מוצק. המשמעות היא, כי טיל כזה ניתן לשגר ממשגר נייד, מכל מקום באיראן, לעבר ישראל ואף מעבר אליה. 

טיל כזה אמור להגיע לטווח של לפחות 5500 ק"מ ועד 10,000 ק"מ. כלומר, טיל כזה מיועד גם לאירופה וגם לארה"ב. איראן אמורה להציג את היכולת תחת כסות של משגר לווינים בשם Zoljanah, כך לפי דיווח של טל ענבר בטוויטר, מומחה ישראלי לטילים, חלל וכטמ"מ. "אותן המידות כמו סימורג' - מידותיו של הטיל זולג'נה יהיו מרשימות, ואתר שחרוד יהיה אתר השיגור", כותב ענבר. 

הדיווח האיראני אינו צריך להפתיע את אלו שעוקבים אחרינו. כתבנו כבר בפברואר האחרון כי איראן בדרך ליישום מוצר כזה. הרמז הראשון לכך צף כבר בשנת 2011 עם מותו של חסן טהראני מוגהדאם (Hassan Tehrani Moghaddam), מי שהיה הדמות המרכזית בפיתוח תכנית הטילים האיראנית. מוגהדאם נהרג בפיצוץ מסתורי בנובמבר 2011 בעת שפיתח מנוע דלק מוצק גדול ממדים שלא התאים בזמנו לאף טיל ידוע באיראן. 

האם קברניטי ישראל יודעים? ובכן, בשנת 2012, היה זה רא"ל (מיל') ושר הביטחון לשעבר, בוגי יעלון, אז המשנה לרוה"מ, שאמר בכנס הרצליה כי טהרן ניסתה לפתח טיל לטווח 10,000 ק"מ. קרי, טיל בין-יבשתי. כלומר, אם יעלון ידע, המידע קיים כמעט עשור במסדרונות קהיליית המודיעין הישראלית. 

האם טיל כזה יכול לשאת רש"ק גרעיני? ובכן, כן. לטיל לא אכפת אם זה לווין, רש"ק רגיל או גרעיני. טיל כזה מתוכנן לשאת משקל מסוים לטווח מסוים. זאת ועוד, כפי שכתבנו בעבר, ההנחה היא כי מדינה לא משקיעה מיליוני, אולי מיליארדי דולרים ועשרות שנים בפיתוח יכולות לחינם. הרציונל אומר שהשקעה כזו היא חלק מתכנית גרעין צבאית. מכאן, שסביר להניח שלצד פיתוח מנוע כזה, מוגהדאם וממשיכי דרכו, פיתחו רש"ק גרעיני מותאם לטיל כזה.

לזאת יש לצרף את דברי נתניהו מהשבועיים האחרונים בהם חשף לראשונה כי איראן מאיימת על ישראל בנשק גרעיני. האם פליטת הפה של נתניהו והחשיפה האיראנית המתוכננת הם אירועים אקראיים? ימים יגידו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית