ממשלת ישראל אינה תובעת את בכירי חמאס על נזקים כלכליים שיוצרים בלוני התבערה

בלוני התבערה יוצרים נזקים המוערכים במליוני ש"ח לחקלאי עוטף עזה. ממשלת ישראל אינה פועלת במישור הפיננסי נגד שולחיהם. דעה
 

ממשלת ישראל אינה תובעת את בכירי חמאס על נזקים כלכליים שיוצרים בלוני התבערה

צילום: דוברות אשכול

בלוני התבערה כילו הקיץ אלפי דונמים בעוטף כזה, וכבכל קיץ בשנים האחרונות, ממשלת ישראל עומדת חסרת אונים בפני האיום. לצד ניסיונות הפיתוח היקרים מאד של מערכות הגנה, המנהלת הכלכלית של משרד הביטחון עומדת חיוורת. במקום להטיל סנקציות אישיות על בכירי חמאס ברצועה ובעולם בגין הנזקים לחקלאי ישראל, משתמשים בצה"ל כעלה תאנה להתמודד עם ביקורת ציבורית. אבל תקיפות צה"ל אינן פותרות את הבעיה. 

בשריפה שפרצה אמש (ש') במטע אבוקדו באשכול כתוצאה מבלון תבערה נפגעו עשרות עצי אבוקדו בוגרים. היקף נזק הנאמד במאות אלפי שקלים. גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול ביקר היום, יחד עם קב״ט המועצה, במטע השייך לחברת מח״ע (משקי חבל עזה) ונפגש עם המנכ״ל מיקי קוץ שסיפר על נזקי השריפה. 

״במהלך סוף השבוע התרוצצו אנשי הבטחון שלנו יחד עם כוחות הכיבוי לטיפול בשריפות. הודות למערך המתוגבר, רוב השריפות כובו במהירות, אך אחת גרמה לנזק לגידולים חקלאיים. אנחנו לא נאפשר להם לשבור את רוחנו וכבר דאגנו לשתילים חדשים, שינטעו באפריל. זו התשובה שלנו לטרור, להמשיך לנטוע ולצמוח״, אמר ירקוני. 

למרות השתילים החדשים, מדובר בנזק כלכלי מתווסף. עץ אבוקדו מרגע שתילתו נותן פירות לאחר לפחות שלוש שנים. כך שהחקלאים שאיבדו כעת עצים מניבים, יצטרכו לחכות שלוש שנים לפחות להתחיל לראות מהם כסף. 

ממשלת ישראל יכולה, בשיתוף ממשלת ארה"ב, להגביר את הסנקציות על בכירי חמאס , להקשות עליהם תנועה בעולם, ולהקשות עליהם לחיות חיי מותרות. כמו גם, לפעול נגדם בתביעות אזרחיות על האחריות לנזקים הכלכליים שיוצרים בלוני התבערה. כך גם להטיל סנקציות משניות על עזרה לחמאס (למשל על יצרנית בלוני ההליום שנעצרו במכס אשדוד לאחרונה) . אבל , במציאות, יוק. אין בכלל הרתעה כלכלית נגד איום הבלונים. 

 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות