ארה״ב: מנהיגי קוסובו וסרביה ייפגשו בוושינגטון

בניסיון אמריקני להתניע את שיחות השלום, ייפגשו המנהיגים היריבים בבית הלבן ב-2 בספטמבר. הם צפויים לדון בנושאים כלכליים. נשיא קוסובו מתמודד כעת עם האשמות על ביצוע פשעי מלחמה בבית דין מיוחד שהוקם בהאג

ארה״ב: מנהיגי קוסובו וסרביה ייפגשו בוושינגטון

השליח האמריקני המיוחד, ריצ׳רד גרנל, נפגש בקוסובו עם הנשיא טאצ׳י, אוקטובר 2019. צילום: REUTERS/Laura Hasani

מנהיגי סרביה וקוסובו ייפגשו בבית הלבן ב-2 בספטמבר, כך על פי ציוץ בטוויטר מיום ו׳ האחרון של ריצ׳רד גרנל, שגריר ארה״ב בגרמניה המשמש גם כשליח האמריקני המיוחד לשיחות השלום בין סרביה לקוסובו.

גם נשיא קוסובו, האשים טאצ׳י, השתמש בטוויטר כדי להעביר את המסר שלו, וצייץ בתגובה כי הוא מברך על הפגישה ואסיר תודה לארה״ב על מחויבותה העמוקה לשלום וליציבות באזור. ראש ממשלת קוסובו, עבדוללה חוטי, כתב בפייסבוק כי קוסובו וסרביה יפגשו כשתי מדינות עצמאיות וידונו בנושאים כלכליים.

נשיא סרביה, אלכסנדר וויצ׳יץ׳, אישר את הגעתו לפגישה בוושינגטון, על אף סירובה המתמשך של בלגרד לקבל את הכרזת העצמאות של קוסובו. על פי ידיעה באתר Balkan Insight, אמר הנשיא בראיון טלוויזיוני כי ״ברביה אינה יכולה לדחות את השיחות. ניקח חלק בהן, ובנושאים המתמקדים בכלכלה. זה חשוב לנו, ואלו נושאים טובים״.

קוסובו, לשעבר טריטוריה אוטונומית של סרביה, הכריזה על עצמאותה המדינית בשנת 2008, כמעט עשור לאחר המלחמה מול סרביה, אך עצמאות זו מוכרת באופן חלקי. היא אינה חברה באו״ם בשל וטו של רוסיה, אך למעלה מ-100 מדינות, ובכללן ארה״ב, מכירות בה כמדינה עצמאית וסוברנית. גם ישראל נמנעת מהכרה רשמית בקוסובו כמדינה. בתיווך האיחוד האירופי, החלו שיחות מו״מ בין קוסובו לסרביה כבר ב-2011, אך המתיחות בין הצדדים נותרה גבוהה, ומרבית ההסכמים השונים שנחתמו ביניהם בשנים אלו לא מקוימים הלכה למעשה.

הפגישה הצפויה בין הצדדים הייתה אמורה להתקיים בסוף חודש יוני אך בוטלה ברגע האחרון, לאחר שנשיא קוסובו הואשם בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות בבית דין מיוחד בהאג, בשל חלקו לכאורה ברצח של מתנגדים פוליטיים, סרבים, צוענים ואלבניים, וכן ברדיפה, עינויים והעלמה בכפייה, כאשר כיהן כמפקד הכוחות הקוסובריים במלחמה מול סרביה בשנות ה-90.

אולי יעניין אותך גם