פריסת רשת דור 5 בישראל יוצאת לדרך 

שלושת קבוצות המפעילים זכו בתדרים וכעת ניגשות לפרוס את ה250 אתרי הרדיו הראשונים שיתמכו בדור-5 

פריסת רשת דור 5 בישראל יוצאת לדרך 

bigstock

מכרז תדרי דור-5 הסתיים אתמול (ד'), וכעת שלושת הקבוצות הזוכות צריכות לפרוס 250 אתרים בשנה הקרובה על מנת לקבל החזר חלקי מהמדינה. כעת עולה שאלת איכות הרשת, ומה יהיה קצב הפריסה לאחר ה250 אתרים הראשונים. כולל למקומות עם פחות כדאיות כלכלית בעיני המפעילים. 

"בשעה טובה הסתיים מכרז הדור החמישי. אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. אני מברך את החברות הזוכות. פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה, ההייטק ויפתח אופקים חדשים בתחום האינטרנט של הדברים (IOT) שפותח אפשרויות חדשות לאזרחי מדינת ישראל", אמר שר התקשורת, חה״כ יועז הנדל.  

ועדת המכרזים, בראשותה של מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, השלימה בהצלחה את הליך התיחור באופן המבטיח פרישת רשתות סלולריות. במכרז התמודדו פלאפון, פרטנר-הוט מובייל וסלקום-גולן-אקספון (מרתון). כל החברות זכו בתדרי 700, 2600 ו-3500. פלאפון תשלם למדינה כ-88 מליוני ש"ח אגרות. סלקום-גולן-אקספון ישלמו כ-115 מליוני ש"ח ופרטנר-הוט מובייל ישלמו כ-62 מליוני ש"ח. סה"כ היקף המכרז הנוכחי כ-265 מליוני ש"ח אגרות תדרים.  

כפי שכתבתי בעבר, כעת המהלך עובר לשטח. אילו אנטנות רדיו יקנו החברות. איכות אתרי הרדיו תקבע את איכות הרשת למנויים. שאלה נוספת היא קצב הפריסה לאחר ה250 אתרים הראשונים. לאף אחת מהקבוצות או מפעילות הטלקו בישראל אין מודל עסקי לROI של דור 5 , פרט למודל החבילות. ללא מודל עסקי, יהיה קשה לבעלי המניות להמשיך להשקיע בפריסת אתרי רדיו במקומות עם פחות כדאיות עסקית כמו מרכזי עסקים או שכונות עם אוכלוסיה במצב סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. 

זאת ועוד, בעוד תדרי 700 מספקים יחסית מודל ROI סביר בשל ההתפשטות והחדירות שלהם למבנים (עובדה המצריכה פחות אתרי רדיו לתא שטח נתון), התדרים הגבוהים יותר דורשים צפיפות אנטנות גבוהה לתא שטח. המשמעות היא יותר יותר השקעה בתשתיות. כל אתר רדיו דורש אישורים (תהליך סבוך בעיקר בסביבה אורבנית) וסיב אופטי שמגיע אליו. 

לסיכום, מכרז התדרים הוא "יריית הפתיחה" לפריסת רשת דור 5 בישראל. בתוך שנה צפויות החברות לפרוס לפחות 250 אתרים שיכסו כ-7 אחוזים משטח המדינה. עתיד הפריסה תלוי במודל עסקי קיים לדור-5 או בתגמול ממשלתי. הקצבים הגבוהים (2600\3500) יפרסו ככל הנראה קודם כל במרכזי עסקים ומקומות עם כדאיות כלכלית. מחירי החבילות צפויים להתייקר למנויי דור-5 עם צפי חבילה של 60 ש"ח למנוי לפחות. 

אולי יעניין אותך גם