"אבן דרך להתעצמות של חטיבת הקומנדו"

מעבר בה"ד הקומנדו מבית ליד למתקן אדם מאפשר הכשרות בשטחי אש רלווונטים ומספק תשתיות תומכות להכשרות הייעודיות. ראיון מיוחד עם סגן מפקד הבה"ד 

"אבן דרך להתעצמות של חטיבת הקומנדו"

צילום: דובר צה"ל

הקמת חטיבת הקומנדו המרכזת את היחידות מגלן, אגוז ודובדבן וקיצור משך השירות בצה"ל משלוש שנים לשנתיים ושמונה חודשים, גרמו לשינוי תפיסה בהכשרת לוחמי קומנדו. שינוי זה מאופיין בשני וקטורים מרכזיים - מעבר מבית ליד למתקן אדם ואסדרת ההכשרה לכדי תהליך סדור ("מפעל" קומנדו). 

בשונה מיחידות מיוחדות בצבאות מערביים, שם לוחם זה מקצוע לכל החיים, בצה"ל מדובר בתפקיד זמני אותו ממלא פלוני למשך מספר שנים בסדיר, ולאחר מכן במילואים כחלק מחיי השגרה האזרחיים. לאור הצרכים, בנו מסלול לוחם קומנדו באורך 60 שבועות המחולק לשלושה מקטעים. מקטע ראשון זהו הליך הטירונות ורובאי בסיסי לרמת רובאי 05. אגוז עושה זאת בבא"ח גולני, ואילו מגלן ודובדבן עושות זאת בבא"ח צנחנים. 

לאחר הפרק בבא"ח שאורך כ14 שבועות, הלוחם מגיע לבית הספר לקומנדו במתקן אדם. פרק זה אורך כ-34 שבועות. ממתקן אדם, הלוחם עובר ליחידה שלו להשלמה יחידתית של עוד 12 שבועות. סה"כ, כאמור, 60 שבועות. בסופם, הלוחם מוכשר לרובאי 08, דרגת הכשרה המאפשרת פיקוד זוטר. מפקד צוות תמיד יהיה קצין. 

בהיבט קצונה, מתקן אדם מקבל קצינים לאחר בה"ד 1, שעוברים אצלו הכשרה ייעודית לדרגת המ"מ. אלו יכולים להגיע מהיחידות לאחר השלמה חיילית, או כאלו שהגיעו ישירות לבה"ד. אם מדובר במ"פים, המתקן קולט אותם לאחר הכשרת המ"פים הכללית של זרוע היבשה במכללה הטקטית. לאחריה, אלו מגיעים לעשות הכשרה ייעודית ליחידות המיוחדות.  

מיקוד במסגרת הצוות

הליך ההכשרה מחולק לשני מחזורים בו זמנית (מגמות), אחד של הצעירים שזה עתה הגיעו מהבא"ח ואחד של הותיקים לקראת סיום ההכשרה. בכל מגמה יש שלוש פלגות, בכל פלגה עד שלושה צוותים. הלימודים נעשים בסדרות מקצועיות. ניווטים, התמחויות ייעודיות על אמצעים ואמל"ח, שיטות לחימה וכו'. המיקוד בהכשרה הוא במסגרת הצוות. כל אחד מחברי הצוות מתמחה ביכולת מסוימת, ומפקד הצוות נדרש ללמוד לנהל את היכולות הללו בשדה הקרב באפקיטיביות מרבית. 

"המעבר מבית ליד למתקן אדם הוא בשורה", מסביר סגן מפקד הבה"ד, רס"ן א'. "הבה"ד הוא אבן דרך להתעצמות של חטיבת הקומנדו. בית ליד היה מיקום זמני והתאים לשלבי ההתחלה של הקמת החטיבה. מתקן אדם הוא בסיס קבע לכל הכשרות הקומנדו. שטחי האש סביבו והתשתיות מאפשרים לנו להכשיר טוב יותר את הלוחמים. מטווחים, שטחי אימון במרחק 45 דקות נסיעה לדרום או צפון. בית הספר ללוט"ר שנמצא צמוד אלינו. כל אלו יתרונות שיש במתקן אדם." 

התמקדות בשיפור הפרט

בשונה מאימונים בגדודי חי"ר של צה"ל, בהכשרת היחידות המיוחדות נותנים יותר דגש על שיפור הפרט כדי לחזק את הצוות. הבידול הראשון הוא באורך ההכשרה. ככל שיש יותר זמן להכשיר צוות, כך ניתן להשקיע בכל אחד מפרטיו באופן אישי. 60 שבועות אלו 15 חודשי הכשרה. לעומת כ-10 חודשי הכשרה בגדוד רגיל. הבדל נוסף הוא בכמות הירי הרטוב. בבה"ד יש אמנם סימולטור, אך החניכים מבלים הרבה מבזמן במטווחים חיים. 

"אצלנו יש יותר התייחסות לפרטים הקטנים. יש לנו יותר זמן להשקיע בכל חייל. מפקד הצוות הוא דמות מאד מרכזית וצריך לבנות אותה נכון. בסוף זה מפקד הצוות שמקבל החלטות קשות בזמן פעילות בהתבסס על היכולות שיש לו בצוות", מסביר א'. 

"אנחנו מחזקים אותו ביכולות ניווט, התמצאות במרחב, שיטות קרב, איך מפעילים כוחות בשת"פ ועוד. ההכשרה של לוחם קומנדו שונה גם בהיבט משקלים שנושא החייל. כמה משקל הוא סוחב ואיך בונים אותו לסחוב משקל כזה. התכנים שהוא צריך ללמוד באופן ייעודי לדרישות מהיחידה שלו. לכל יחידה קבעו מה הייעוד שלה ולפי זה גוזרים תהליך הכשרה."

"מפעל" קומנדו 

אחת התלונות שצפו בזמן החלטת צה"ל לאגד את שלושת היחידות לחטיבה אחת נסובו סביב הטענה שאין באמת 'כלבו' קומנדו. החשש היה שניסיון האינטגרציה יפגע בכשירות היחידות. "המשובים שאנחנו שומעים על הליך ההכשרה האחוד חיוביים", אומר א'. "המפקדים בשטח מסבירים כמה תהליך הקמת חטיבת הקומנדו הוא טוב. הסיבה לכך היא מיקוד מקצועי." 

בעבר, מפקדי היחידות נאלצו לעסוק בהפעלה מבצעית וגם בהכשרה. פיצול הקשב הביא לירידה טבעית בביצועים. הקמת בית הספר מאפשרת למפקד היחידה לעסוק רק בהפעלה המבצעית ומפנה אותו מהדאגה להכשרה. "למפקד היחידה יש 12 שבועות מתוך 60 להתאים את לוחם הקומנדו ייעודית ליחידה. זה מוריד ממנו הרבה עומס. בכל שאר הזמן, אנחנו אלו שמכשירים את החייל עד רמת הלוחם-מפקד", אומר א'. 

לבה"ד יש יתרון גם בהכשרות קצינים. ריכוז שלושת היחידות תחת קורת גג אחת מאפשר העברה ושיתוף ידע בין קצינים עם ניסיון בשטח. "במסגרת הזמן שלהם יחד, הם לומדים אחד מהשני, חוזרים ליחידה, ומפזרים את הידע בצורה טובה יותר", אומר א'. 

במבט מאקרו-צה"לי, יש לבית הספר יתרון נוסף. הוא יכול לשמש כקבלן ביצוע לחידוד הקצה המבצעי גם של גדודים רגילים. אחד היעדים העיקריים של רא"ל אביב כוכבי, הוא שיפור יכולות בגדודי החי"ר. תחת יעד זה, בה"ד הקומנדו יכול להעביר לוחמים או מפקדים ביחידות חי"ר אחרות סדרות הכשרה מותאמות לצורך העלאת מקצועיות בתחומי החיילות והאמל"ח. 

"בית הספר פותח את שעריו לכל מי שצה"ל יחליט. אנחנו צבא אחד. יש סדרת התמחויות ליחידות אחרות ואפשר להביא אנשי מקצוע שרוצים ללמוד ולהיות מוכשרים אצלנו", מסכם א'. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות