השרדות היא הסתגלות: משבר הקורונה בראי עולם האחסון 

"ניתן לאפשר לארגונים יכולת היערכות מהירה ויכולת לעלות ולרדת בנפחי המידע על פי הצורך", מסביר אורן ישרים, מנהל פעילות אזורי ב- Infinidat במאמר דעה

קרדיט צילום: Infinidat

אם יש דבר אחד, שבו משבר הקורונה העולמי הותיר את חותמו העמוק ביותר בגזרה העסקית, הוא ביכולת להשתנות. ללא ספק, זהו משבר שאף אחד לא ציפה לו ולא העריך את היקפו, ובימים אלו הוא עדיין מותיר סימני שאלה גדולים בשוק העולמי והמקומי. בעוד התחזיות המתפרסמות חדשות לבקרים מנבאות בעיקר רעות, חוסר הוודאות גדול. למרות שהסגר מוסר והגבולות נפתחים במקומות רבים בעולם, הכל עדיין מתבצע תחת חשש ותחת מגבלות, כאשר לא ידוע אם מדובר במצב זמני או קבוע. 

הגל השני שהעולם כולו חושש ממנו, הופך יותר ויותר מוחשי כאשר אנחנו כאן בישראל, ככל הנראה נמצאים בשיאו. בעוד שעסקים רבים מנסים להתאושש ממכת הסגר הקודם, מתברר שאלו שהשכילו להתגמש ולהשתנות נוכחו, מצליחים לשרוד ואף להשיג יתרון תחרותי לעומת עסקים דומים - ולטכנולוגיה יש תפקיד חשוב בכך.

אין חזרה לאחור

"שרידות" היא מושג מוכר במערכות מידע שמתיחס ליכולת של רשת או מערכת להסתגל לשינויים ולהגן על העסק ולקוחותיו מפני אסונות או הפרעות חמורות. עסק שהשקיע בשרידות מערכות המידע שלו לכאורה יוכל להמשיך בדיוק מאותה נקודה שבה התקיים לפני שהאסון או ההפרעה התרחשו. כאשר מדובר באסון של שריפה, מלחמה או התקפת סייבר כוללת על הארגון, שרידות יכולה להשיב את העסק על רגליו, לאפשר לו להתנהל כאילו האסון לא התקיים כלל ולהמשיך בפעילות הארגונית הרגילה והשגרתית.

אולם, כאשר מדובר באסון קולוסאלי עולמי דוגמת משבר הקורונה, לא די בכך. ארגונים לא יכולים להסתפק בחזרה לאותה נקודה שהיו בה לפני שהמשבר החל. הם חייבים להשתנות – ומהר, אם ברצונת לשרוד ולהתבלט בשוק. חזרה אחורה לזמן שלפני המשבר לרבים מהם היא בבחינת גזר דין מוות. 

תוך כדי משבר הקורונה עסקים חייבים להמציא את עצמם מחדש ולהאיץ פעילויות דיגיטליות. עסקים בתחום קמעונאות המזון לדוגמה, היו חייבים לאפשר האצה במשלוחים הביתה ישירות לצרכן ולאפשר פלטפורמה מיחשובית משמעותית כדי לתמוך בביקושים. יצרנים שבדרך כלל מספקים סחורתם אך ורק לחנויות, שינו את דרך ההפצה בזמן המשבר. 

כך גם משרדי ממשלה דוגמת חינוך, בריאות, ביטוח לאומי, האוצר ואפילו צה"ל, שמורגל יותר לשינויים דרמטיים, היו חייבים לשנות את צורת העבודה שלהם ולאפשר לקיים אותה מרחוק. ארגונים מסורתיים דוגמת בנקים, חברות ביטוח ושירותי הבריאות היו חייבים להיערך במהירות לסגר המלא, לעבודה מהבית ולשיווק השירותים באמצעות אפליקציות מתקדמות ושירותים און ליין – וכל זאת כמובן בצורה מאובטחת ביותר. 

משבר הקורונה כה עמוק ונרחב עד כי עדיין לא ידוע אם יש לו דד ליין ומתי אותו דד ליין יתרחש. שם המשחק בו הוא יכולת להשתנות, לבצע טרנספורמציה של מודלים עסקיים ולהיערך במהירות, דבר שדורש גידול אדיר ודרמטי בדרישות מערכות המידע לפרק זמן בלתי  ידוע.

השרידות החדשה

על מנת לאפשר לעסק את היכולת להשתנות במהירות ולהתאים אותו למציאות המשתנה שאחרי המשבר, יש לספק לו גמישות. הגמישות באה לידי ביטוי במספר אופנים. טכנולוגיה לפי דרישה: ספקי טכנולוגיה ממוקדי לקוחות, שחשו במצוקה של לקוחותיהם ובדרישה לגמישות מוגברת, החלו להציע מודלים חדשים של שירות או טכנולוגיה לפי דרישה – כלומר, לפי צריכה, על פי ההיקף הדרוש ורק בזמן הדרוש. 

בתחום האחסון, ניתן לאפשר לארגונים יכולת היערכות מהירה ויכולת לעלות ולרדת בנפחי המידע על פי הצורך. כך עסקים יכלו להשיק פרויקטים ולהגיב בזריזות לשינויים בשוק עם מוצרים חדשניים, מבלי להיכנס למסעות רכש ארוכים, יקרים ומורכבים. אספקת נפח אחסון לפי דרישה היתה בבחינת אוויר לנשימה לעסקים רבים, שבימים אלו נאבקים על מנת לספק את צרכי הארגון כדי לסייע לו במסע ההשרדותובהחלט לא יכולים להרשות לעצמם פרויקטי הטמעה מורכבים של מערכות אחסון יקרות או הוצאות כספיות אדירות על אחסון בענן. 

צמצום נגישות פיזית של כוח אדם לדטה סנטר: משבר הקורונה ללא ספק העלה את החשיבות של היכולת לבצע תחזוקה שוטפת או מיוחדת בדטה סנטר באופן מידתי ומצומצם ככל האפשר. בתחום האחסון, היכולת למזער את מספר הפעמים שבהן נדרש לגשת פיזית לדטה סנטר כדי לבצע פעולות תיקון הכרחית. יתירות גבוהה של חומרה, ברמה של n+2 מאפשרת להתמודד עם כל תקלה, ולא במתכונת חירום מידית. כלומר, היא מאפשרת לאסוף מספר תקלות, לדחות את הטיפול ולהגיע לטפל בהן כאשר ניתן, כך העסק אינו נכנס למצב חירום דרמטי. לשקט הנפשי אין תחרות בזמנים קשים אלו.

שרידות חייבת לאפשר לעסק לחזור ולתפקד כפי שהיה לפני המשבר, וכן את היכולת להשתנות וליהערך מחדש לתסריטים בלתי צפויים שהדד ליין שלהם לא ידוע. עסקים שקיימת בהם שרידות ברמה זאת, יכולים להציג יתרון תחרותי משמעותי ולהמשיך להתגמש ולהשתנות נוכח שינויים דראסטיים בשוק בו הם פועלים. 

מאת:  אורן ישרים, מנהל פעילות אזורי ב- Infinidat. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית