נתניהו כבר לא נזהר בלשונו: "איראן מאיימת עלינו עם נשק גרעיני"

ראש ממשלה ישראלי מודה שאיראן מחזיקה בנשק גרעיני, או יכולת ודאית כזו. אם דבריו נכונים, מדובר בחשיפה ראשונה של הדברים באופן פומבי. פרשנות 

https://youtu.be/2W0qkbE7KYo. וידאו: עומר מירון, לע"מ | סאונד: בן פרץ, לע"מ

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הפתיע אתמול (ג') בביקור בבסיס חיל האוויר בחצור כאשר אמר מול המצלמות: "איראן מאיימת עלינו בנשק גרעיני". אם הדברים נכונים, ורוה"מ חשף פריט מודיעין שלא אמור להיות מוחצן לציבור, המשמעות היא כי ישראל מודה שלאיראן יש נשק גרעיני, ושתי המדינות נכנסו למצב של הרתעה גרעינית הדדית. היות ועל פי מקורות זרים גם לישראל יש נשק גרעיני. 

תזה נוספת אפשרית היא כי הדברים לא נכונים, ורוה"מ, על אף תפקידו הבכיר, לא אמר אמת לציבור. תזה שלישית היא כי נתניהו יודע שלאיראן יש נשק או יכולת להשיג נשק כזה באופן וודאי ולא ניתן לעצור את התהליך. ולכך התכוון באיום גרעיני. נכון לכתיבת שורות אלו, זו פעם ראשונה שראש ממשלה ישראלי אי פעם חושף שלאיראן יש נשק גרעיני או יכולת ודאית כזו. 

כאמור, ייתכן שרוה"מ, על בסיס הערכות מודיעין שיש לו, יודע שלא ניתן לעצור את פיתוח הנשק הגרעיני באיראן. תחת ידיעה זו, אמר רוה"מ את שאמר. מכאן, שאם רוה"מ אמר דברים אלו, והתכוון אליהם, המשמעות היא שלאיראן יש נשק גרעיני או שהיא במצב של מדינת סף שכבר אי אפשר לעצור אותה, ולכן רוה"מ מתייחס אליה כגרעינית. דברים אלו מתחברים להערכת ראשי המוסד הקודמים, פרדו ושביט, שטענו כי לא ניתן לעצור את איראן וההחלטה לפתח נשק היא פוליטית של השלטון בטהרן. 

בכל מקרה, אם דבריו של רוה"מ נכונים, ואכן יש איום גרעיני איראני כלפי ישראל, מציאות זו צריכה להיות משוקפת בחלק הסודי של תפיסת ביטחון לישראל אותה אישר נתניהו בחודש מרץ לפני כשנה. מכאן, המשמעות היא שישראל יודעת בוודאות לפחות שנה שיש איום גרעיני וודאי מצד איראן. כמו גם, אם רוה"מ אמר אמת, אזי, זה משנה את הסטטוס הדיפלומטי של איראן בעולם ככזו שנכנסה למועדון המדינות המחזיקות בנשק גרעיני או ביכולת ודאית כזו. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית