כחול זה הלבן החדש: כך מנסים עבריינים לגייס אנשי שב"ס בישראל

הכתובת על הקיר זמן רב. נדרשים שר ונציב שיובילו שינוי ארגוני, כולל בדיקות פוליגרף כחלק מהליך קידום לדרגת רב-כלאי ואילך. נתן פז במאמר דעה נוקב
 

תמונה: שב"ס

בתי הכלא בעולם מאכלסים את מי שנפלטו לשולי החברה. בין אם אילו עבריינים מקצועיים ומאורגנים ובין אם אילו מכורים ואוכלוסיות מוחלשות שהדרדרות לפשיעה הייתה כורח מבחינתם. אין הדבר משנה את העובדה שבתוך כותלי הכלא לרובם ככולם יש נגישות לפשיעה. האירועים מהחודשים האחרונים שנחשפו בתקשורת, בהם נחשדים אנשי סגל בעבירות חמורות הם בבחינת חציית "קו אדום". 

עם זאת, בהיבט הזעזוע והתחושה המאוסה מהחשדות המיוחסים לאותם אנשי סגל אין חדש תחת השמש. בתי הכלא בישראל ובעולם ידעו אירועים קשים של פגיעה בביטחון ובפגיעה בחיי אדם, במעורבות אנשי סגל. הדבר ימשיך ככל שזה תלוי במוטיבציה של האסירים להבריח אמצעים אסורים ול"גייס" אנשי סגל מושחתים לטובתם. הדרך היחידה להתמודד ביעילות ובאפקטיביות למול התופעה היא בשילוב של בדיקות מהימנות לסגל המשרתים וקיום פעולות מודיעין יזומות לצורך סיכול כוונות זדון ויצירת ממד הרתעה. 

"זרועות" מחוץ לכותלי הכלא

כמי ששירת עשור בתפקידי מודיעין, מבצעים ופיקוד בבתי הכלא, למדתי שבבתי הכלא קיים מכנה משותף מרכזי - הפשיעה מתוחכמת, נסתרת ונתמכת. לא משנה היכן ממוקם בית הכלא בעולם, איזה סוג אוכלוסייה הוא מחזיק ומהן העבירות. בטבעו, לבית הכלא יש "DNA" של התנהגות בכל הקשור לפשיעה מכל סוגיה. מתחת לפני השטח ישנן "זרועות" המגיעות מחוץ לכותלי הכלא. אנשי סגל, משפחות, מבקרים, עורכי דין, עובדים סוציאליים וכל מי שבה בשערי הכלא. 

כתבתי לא מעט מאמרים ואף העברתי הרצאות בעבר בנושא השוחד לאנשי סגל והמכניזם המאפשר את התופעה בבתי הכלא. במאמר זה ברצוני להתמקד בסוגית התמיכה בפשיעה בהיבטים של ניסיונות ו"גיוס" אנשי סגל על ידי עבריינים. אדם הכלוא 24/7 ונמצא בתנאים מחמירים, מחפש הזדהות וחמלה ומנסה להשיג הישגים שלא ניתן להשיגם בדרך רגילה.

החל מאיש סגל שיסייע בהכנסת ציוד כמו דיסקים למוסיקה, מזון, זמן נוסף לטלפון ציבורי, הארכת זמני טיול, הארכת זמן ביקור ועוד. המסוכנים הם אנשי ארגוני הפשיעה והטרור. אלו ינסו לגייס אנשי סגל מכל הרמות - סוהרי ביטחון, קצינים ואף קצינים בכירים. זה טבעו של בית הכלא. תובנה שהחדירו בי וותיקי הארגון ואף למדתי אותה מקרוב במהלך שירותי, חייב שתהא צרובה בתפיסתו של כל מקבל החלטות. בכל הרמות. 

איך "מגייסים" איש סגל?

באופן עקרוני שיטת הגיוס של אנשי סגל על ידי העבריינים והמחבלים בבתי הכלא מחולקת לשלושה חלקים עיקריים. "תקופת החיזור" – העבריינים מנסים כל הזמן לאתר אנשי סגל שיסייעו להם במזימותיהם. פנייה ישירה עם הצעת שוחד או הצעה לשיתוף פעולה תהווה סכנה מבחינתם, שכן הם מסתכנים בתיק פלילי בגין ניסיון שוחד ודין משמעתי, בידוד ומניעת פריווילגיות רבות. אלו ינסו לשוחח בשיחות חולין, לנסות ולגייס אמפתיה מצד איש הסגל, חיבור למצב הקשה ו"לפרוט" על נקודות חולשה בהיבט של משפחה, ילדים, סיטואציה ונסיבות שיכול ויקרו לכל אדם. 

תחשבו על הסגל שנמצא 24/7 עם האסירים במגע מאד קרוב של שעות ולעיתים בנוכחות איש סגל אחד בלבד באגף. למרות שבתי הכלא מצולמים בכל נקודה ונקודה וקיימת טכנולוגיה מתקדמת לאיתור וניטור, המשרתים בתוך בית כלא לעיתים שוכחים את הימצאותם של אמצעים אילו מתוקף השגרה וההרגל. בתוך שלב החיזור ינסו ארגוני הפשיעה וארגוני הטרור לאתר חולשות אצל אותם אנשי סגל. השיח הפנימי בין סגל האגף, הסוהרים, מנהל/ת האגף, הוא שמאפשר לכלואים ללמוד על נקודות התורפה. 

איש סגל מסוים ישוחח עם שותפו על הצורך שלו בכסף לטובת קניית רכב/דירה או לצורך חתונת ביתו. האחר ידבר על הצורך בכסף לטובת טיול בתאילנד או בכל מקום אחד. אשת סגל אחרת תדבר על מצוקה כספית כתוצאה מגירושין וקולה הרם יגיח עד לפאתי המסדרון של האגף תוך שהיא זועקת לסיוע מהבנק או על גורם אחר בגין מצוקותיה הכנות. אילו אינם תיאורים הזויים אלא תובנות שהצטברו מאירועים אמיתיים שקרו. כך ידעו העבריינים והמחבלים כיצד להביע תמיכה והזדהות והשיח אט אט יהפוך לשיח פורץ גבולות. 

אמפתיה: המפתח לפשע

פריצת הגבולות הראשונית מצד אנשי הסגל באגפים, בליווים ובכל סיטואציה אחרת היא הרת אסון ומאפשרת את פתיחת המנעול וירטואלי לשלב הבא. הדבר תקף גם לקצינים בכירים, קציני מודיעין בבתי הכלא, קציני ביטחון, מפקדים ואפילו ברמת הדרג הפוקד שמגיעים באינטראקציה מול בכירי העבריינים והמחבלים. זלזול ביכולות של העבריינים, חוסר פיקוח וחוסר מודעות יובילו את גם הבכירים ביותר להפוך לכלי ביד היוצר של העבריינים. 

איש מודיעין שיגיע לשעות של שיח מול בכירי העבריינים והמחבלים ויפתח אמפתיה. יכול שבטעות ובחוסר מודעות יחצה את הגבול ויבצע מעשים שעניינם עבירות על החוק. אין ספק שאלו שמקבלים מעטפות של כסף וטובות הנאה לביצוע מעשיהם כדוגמת קצינים שהבריחו טלפונים לאסירים ביטחוניים הם בבחינת הגרועים ביותר. השלב הבא הוא השיח הפתוח וההצעה של שוחד תמורת ביצוע ההברחה. ברגע שהצליחו העבריינים והמחבלים הכלואים לבסס יחסם עם הסגל, תגיע הצעת השוחד. 

כך הציעו מחבלים בכלא עופר לסוהר בסדיר להבריח טלפונים סלולריים תמורת 30,000 ש"ח. זאת, אחרי שהביעו תקופה ארוכה סולידריות עם מצבו הקשה לאור פטירת אביו זמן קצר לפני והפיכתו למפרנס עיקרי במשפחה ברוכת ילדים. במקרה זה השכיל הסוהר לדווח לקצין המודיעין. לאחר שנת פעילות סמויה של ימ"ר דרור, נעצרה החולייה בתוך ומחוץ לכלא בגין הצעת שוחד, סיוע ומימון טרור והברחת אמצעים אסורים לבתי הכלא. 

במקרים הלא מדווחים, ניתן לראות אנשי הסגל שמחפשים את ה"כסף הקל". הפיתוי של "לעשות מכה" מהירה ומידית, אפילו חד פעמית צצה במוחם. הטיעון של משכורות נמוכות של אנשי סגל כגורם משפיע במשוואה להסכמה לשוחד יש בו מן האמת. עם זאת, לאורך השנים נעשה שדרוג משמעותי בשכר המשרתים וכיום הוא משווה עקרונית למשרתי צה"ל. משהסכים איש או אשת הסגל לדברים, הרי הם נלכדו ברשת העבריינית וכעת הם נתונים לחסדם. 

אגב, ההצעות לשוחד לא חייב שיהיו כספיות ויכול יגיעו בתצורה של הצעה לטובות הנאה, רכש כלי רכב, או סיוע כלשהו. גם נושא של התאהבות נשות סגל באסירים היא סיטואציה מוכרת. סוהרת שיתכן והתאהבה באסירים יכול ותעשה מעשים חמורים בתוך ומחוץ לכלא עם גורמים עבריינים עם או בלי תמורה. השלב השלישי והאחרון הוא שלב האיום. המציאות מוכיחה שפעם ביצעו אנשי הסגל את העבירה הראשונה וחצו קווים - אין דרך חזרה. "נגעת נסעת". 

מהר מאד מגיעים האיומים עליהם ועל המשפחות שלהם. בהלשנה ואיום על סיום הקריירה, מאסר, איום בפגיעה פיסית ושלל איומים מכל סוג. אנשי הסגל שחצו קווים מכורח הנסיבות ימשיכו להחדיר אמצעים, כעת גם ללא כל תמורה ומתוך חשש לחייהם ופרנסתם. כך הולכת ומעמיקה הרשת והשליטה של העבריינים בתוך בתי הכלא.

נדרש: שינוי תרבות ארגונית

האיום הפנימי לארגון הוא איום משמעותי. כיום המגמה בשוק הביטחוני ובשוק האזרחי, היא להעמיק את הבדיקות מהימנות של הסגל. מפכ"ל המשטרה הקודם, רנ"צ (בדימוס) רוני אלשייך, הנהיג תרבות ארגונית חלוצית במשטרת ישראל. למרות התנגדות רבתי שהייתה לו מבית ומבחוץ, הוא הצליח להביא לשינוי משמעותי בכל הקשור לבדיקות פוליגרף לכלל הקצינים מדרגת רב-פקד צפונה כחלק מהליך קידומי. 

הצורך בשינוי התרבות הארגונית הגיע לאחר רצף פרשיות פליליות מביכות במעורבותם של אנשי סגל בכירים במשטרה. הדבר מקבל משנה תוקף כשמדברים על ארגון כליאה לאומי. לאור רצף האירועים האחרונים, מתבקש שינוי ארגוני כדוגמת מה שקורה בשב"כ, בצה"ל ובמשטרה. במסגרתו יעמיקו את בדיקות המהימנות למועמדים לגיוס, למשרתים ולכל מי שבא במגע עם הארגון ואנשיו. נושא בדיקות הפוליגרף ראוי שיבוצע כחלק מהליך הקידום לדרגת רב-כלאי ואילך. מהלך כזה מטרתו נטרול האיום הפנימי. 

בבתי הכלא משרתים אנשים מצוינים, רובם ערכיים, חדורים מוטיבציה ונחושים לשמור על ביטחון המדינה. אין שוני בין המהלכים שבוצעו במשטרה ובארגונים מקבילים למה שנדרש בפועל בבתי הכלא. ראוי לציין כי מתקיימות בפועל בדיקות מהימנות באמצעים פנים ארגוניים ובסיוע מתחקרים חיצוניים בשב"ס. אך הדבר אינו מספיק. 

במקביל קמה החובה לחזק את מערך המודיעין של שירות בתי הסוהר באמצעים, כוח אדם ותקציבים על מנת לקדם פעולות יזומות כנגד עבריינים ומחבלים. שילוב כזה ייעשה שינוי מהותי ותיווצר הרתעה הן כלפי עבריינים ומחבלים המבקשים ל"גייס" אנשי סגל והן למול אנשי סגל מושחתים. בסיטואציה העכשווית, נראה כי תהא זו משימה לפתחם של השר החדש ומי שימונה לפקד על שירות בתי הסוהר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית