בפיתוח אמריקני: תחנת טעינה לכלי שיט תת מימיים לא מאויישים

תחנות הטעינה מייצרות אנרגיה באמצעות ניצול השינויים בטמפרטורת המים והזרמים התת מימיים. הכלי הבלתי מאויש מתחבר לתחנת הטעינה, מטעין עצמו ופורק את המידע שצבר

https://news.northropgrumman.com/news/features/northrop-grumman-and-seatrec-recognized-for-self-sustaining-unmanned-underwater-vehicle-charging-station-design

מיזם משותף של חברת Northrop Grumman ו-Seatrec זכו לאחרונה בפרס, אשר סיכם את השלב הראשון בתחרות של משרד האנרגיה האמריקאי והרשות הלאומית לחקר האוקיינוסים והאטמוספירה (NOAA), שמטרתה פיתוח טכנולוגיות ל"כלכלה כחולה". 

המונח "כלכלה כחולה" מתייחס למיצוי משאבי הים השונים להפקת אנרגיה, מזון ומשאבים נוספים. התחרות בה זכו החברות עסקה בשימוש במשאבי הים להפקת אנרגיה, אשר תאפשר מעקב, פיקוח ובקרה ימיים במרחבי האוקיינוסים. 

שתי החברות פיתחו אב טיפוס של תחנת טעינה לרכבים תת מימיים אוטונומיים (UUV – Unmanned Underwater vehicle). תחנת הטעינה הינה בעלת משמעות מבצעית רבה, שכן כיום טווחי הפעולה של כלים אלו כיום הוא יחסית מוגבל לאור מגבלה אנרגטית. 

תחנת הטעינה מאפשרת הגדלה משמעותית של טווחי פעולת הכלים התת המימיים הבלתי מאויישים, כמו גם את זמן השהייה הרצוף שלהם מתחת למים. הכלים המבצעיים כיום בצי האמריקאי מוגבלים במשך שהייה של יממה אחת בלבד מתחת למים. אחת ליממה הכלים חוברים לכלי שיט, פורקים אליו את המידע שצברו ונטענים משך מספר שעות באנרגיה. 

הפתרון אותו הציגו החברות כדגם אב טיפוס מאפשר להציב תחנות טעינה תת מימיות, אליהן יכולים הכלים להתחבר חשמלית ומכנית גם מתחת לפני המים. תחנות הטעינה מייצרות אנרגיה באמצעות ניצול השינויים בטמפרטורת המים והזרמים התת מימיים. הכלי הבלתי מאויש מתחבר לתחנת הטעינה, מטעין עצמו ופורק את המידע שצבר. המידע שמתקבל בתחנת הטעינה עובר למערכות המחשוב של הצי באמצעות תקשורת לוויינים. 

שתי החברות האמריקאיות זוכות הפרס היוקרתי, נערכות לשלב הבא, אשר יכלול פיתוח מוצר מבצעי בתצורה מלאה. 

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית